Vést

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 28. 3. 2023, 12:22, kterou vytvořil Moravec (diskuse | příspěvky) (naimportována 1 revize)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: vést

autor: Balabán Milan    
       
předcházející heslo: vesnice        
následující heslo: věšet na strom

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. n-h-g, řec. agó. Tyto výrazy vyjadřují hnaní, násilné vedení, popohánění,ale i provázení a laskavé pastýřské vedení a vodění. Subjektem takové činnosti je Hospodin (Bůh) nebo člověk – pastýřský, vlídný a milosrdný, nebo útočnický a surový. Objektem vedení či hnaní je člověk, z izraelského společenství nebo žijící mimo tuto komunitu (lid) nebo zvíře, zvláště dobytče. Izrael je země s pastýřskými vzpomínkami a proto i pastýřskou metaforikou a symbolikou. Jákob i Mojžíš sháněli svá stáda (Gn 31,18; Ex 3,1). Dobytek, ukořistěný, byl hnán, kam bylo zapotřebí (1S 23,5; Jb 24,3). Ale i lidé, především zajatci zajetí[[zajetí|]], byli odvlékáni do země vítězů (1S 30,2; Iz 20,4). Lidé byli vedeni do válek (2Pa 25,11). Specifickým způsobem vedení bylo i řízení válečných vozů nebo povozů, nový povoz řídili Uza a Achjó (2S 6,3). Estetickým a milostným způsobem vedení proslula Milá z Písně písní, která si Milého odvádí do domu své matky (Pís 8,2). Cantus firmus biblického poselství je zvěst, že Hospodin, Pastýř Izraele, vede svůj lid (Josefa) jako ovce. O tom zpívá i Ž 23 (zde užito výrazu n-h-l, který je obsahově paralelní s pojmem n-h-g) a Ježíšovo podobenství o ztracené ovci (L 15,1-7). Boží vedení má svůj budoucnostní rozměr. Podle Iz 11,6 povede malý hoch (Mesiáš?) kdysi dravá zvířata. V NZ se mluví o přivádění Ježíšových následovníků před vladaře (Mt 10,18). Všechna trápení související se svědectvím o Ježíšovi převažuje, že poctivý pastýř Ježíš nejen, že vede ovce vlastního stáda, ale chce přivést i ovce mimo izraelský ovčinec (J 10,16). Boží duch vodí lidi víry i místy nebezpečnými, Ježíše zavedl přímo na poušť a vodil ho i tam (L 4,1; sr. Ř 8,14). Bůh přivedl mnoho synů ke slávě (Žd 2,10), ale předtím je přivedl k pokání (Ř 2,4). A výhled? Bůh skrze Ježíše přivede i zemřelé k životu (1Te 4,14). Vedení znamená Boží prozřetelnost a Boží prozřetelnost znamená milosrdenství a věčný život.