Olej

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 28. 3. 2023, 12:21, kterou vytvořil Moravec (diskuse | příspěvky) (naimportována 1 revize)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: olej

autor: Horák Ladislav    
       
předcházející heslo: okrsek        
následující heslo: oliva

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. šemen, především olivový je spolu s obilím a vínem (Dt 7,13) jedním z charakteristických zemědělských produktů v Kenaanu (Dt 8,8). Ve SZ je zmiňován jako domnělý dar Baala (Oz 2,7), významný artikl vývozu (1K 5,25), jako povinný tribut (Oz 12,2). O. byl nezbytný v domácnosti (1K 17,12), ale také důležitou součástí kultu, zejména svatého pomazání. (s příměsí myrhy, balzámové skořice, puškvorce a kasie, sr. Ex 30,23-31). Takovým o. byly pomazány, tj. zasvěceny všechny předměty ve stánku.

Z o. a mouky se pekly koláče (Ex 29,2), současně byl olej spalován v knotech lamp (Ex 25,6) a užíván ke kosmetickým účelům (Ž 23,4; 104,15; 2S 14,2), často s příměsí vonných látek (Pís 1,3; L 7,37n par.) i jako lék (Iz 1,6; {Mk 6,13par. Jk 5,134).

Zvláštní kapitolou je užití oleje ke krátkodobému balzamování mrtvých, jak to lze nepřímo usoudit z Mk 14,3-9, kde Ježíš chválí ženu, která ho pomazala vonným o., za to, že ho předem pomazala k pohřbu. Evangelista tím předem naznačuje konec Ježíšova procesu v Jeruzalémě i to, že až ho přijdou balzamovat ženy, nebude již mezi mrtvými.

Olejem byly pomazáváni, tj. zasvěcováni kněží a králové (Ž 89,21; 1S 10,1; 16,1; 1K 1,39; 2K 9,1), tedy i Mesiáš (Ž 45,7n; Žd 1,9; Iz 61,1-3; L 4,16-21; viz pomazání)

O. byl také součástí obětí (Lv 2,1.4.15; 8,26). Byl obětován jako prvotiny (Ex 22,29; 23,16; Nu 18,12; Dt 18,4; 2Pa 31,5) a byly z něho přinášeny desátky (Dt 12,17n). Bochánky z o. a mouky byly také jednou z obětí při nazorejském slibu (Nu 6,15); o. však nepatřil k oběti za žárlivost, protože měla připomínat vinu (Nu 5,15) a proto nemohla být olejem zdobena.

O. byl projevem (Ž 133,2) i metaforou Božího požehnání (Dt 33,24).

V 2K 1,21 Bůh křesťany pomazal olejem (ČEP posvětil), podobně 1J 2,20.27 máte pomazání (ČEP zasvěcení); v těchto výrocích je pomazání olejem metaforou křtu a přijetí Ducha svatého.