Bůžek

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 28. 3. 2023, 12:19, kterou vytvořil Moravec (diskuse | příspěvky) (naimportována 1 revize)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: bůžek

autor: Slabý Jindřich
autor: Šoltész Jan  
       
předcházející heslo: Búz        
následující heslo: bydlet

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. teráfím (množné číslo, ale může být použito ve funkci jednotného č. – 1S 19,13). V ČEP někdy rozšířeno na domácí bůžek, kral. překládá modly (Gn 31,34), obrazy (2Kr 23,24), nebo jen přepisuje terafim (Sd 17,5) – figuríny, obrazy nebo masky (Oz 3,4) s lidskými tvary a rysy. Proč Ráchel ukradla teráfím svého otce Lábana (Gn 31,19.34n), pochopíme ve světle hliněných tabulek z Nuzi u Kirkuku (15. stol. př.n.l.). Podle nich ten, kdo vlastnil domácí bůžky, měl nárok na vedoucí postavení v rodině a na dědictví. To platilo i pro zetě, znamenalo to však v tomto případě těžké Ráchelino provinění proti právu Lábanových synů (Gn 31,1). – Domácí bůžkové Míkovi, chovaní v jeho soukromé kapli, měli sloužit k zjišťování Boží vůle (Sd 17,5; 18,4-6). Také Nebúkadnesar se dotazoval svých domácích bůžků na pochodovou trasu svého vojska (Ez 21,26). Domácí bůžek se nacházel dokonce i v domě Davidově. Patřil bezpochyby jeho ženě Míkal (1S 19,13). V 1S 15,23 stojíteráfím v přeneseném slova smyslu: Saulova svéhlavost je v Hospodinových očích jako ctění domácích bůžků, tj. stejně ohavná. Oz 3,4 zahrnuje domácí bůžky do seznamu faktorů, charakterizujících normální chod izraelské společnosti.

I když nebyli přímým předmětem úcty, dal král Jóšijáš v rámci své reformy zničit také všechny domácí bůžky (2Kr 23,24), přesto se o nich opět mluví ještě v poexilní době (Za 10,2).