Zacharjáš: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
m (naimportována 1 revize) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:22
heslo: Zacharjáš
autor: Pokorný Petr
předcházející heslo: zahradník
následující heslo: Zacheus
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
A. časté jméno v Izraeli (ČEP též Zekarjáš, hebr. zecharjáhú ve významu Hospodin pamatoval
).
1. Čtrnáctý král severního království Izraele (2Kr 14,29; 15,10);
2. Lévijec, který doprovázel truhlu smlouvy při průvodu do Jeruzaléma (1Pa 15,18.20; 16,5).
3. Syn velekněze Jójady z doby kralování Jóašova v Judsku. Horlil proti odpadnutí od Hospodina a byl na králův rozkaz ukamenován. (2Pa 24,20nn). Na něho se snad vztahovalo slov Ježíšovo z L 11,51.
4. Současník judského krále Uzijáše a jeho poradce (2Pa 26,5).
5. Prorok z kněžského rodu Ido (Za 1,1), který po návratu z exilu prosazoval spolu s Ageem nové vybudování chrámu (520-515 př. n. l.) za Zerubábela a Jéšuy (Ezd 5,1-2; 6,14); na tradici jeho řečí navazuje kniha Zachariášova proroctví.
6. Otec Jana Křtitele, o němž se píše v L 1.
B. Kanonická kniha SZs. Navazuje na řeči proroka Zachariáše a je jediným pramenem k jejich poznání.
K Z. působení se vztahuje první část knihy: Po úvodu (1,1-6) následuje popis (v 1. os.) nočního zjevení odhalujícího boží soud i zaslíbení (1,7-6,8): jezdec, čtyři rohy, muž s měřícím provazcem, omilostnění velekněze, zlatý svícen, letící svitek, žena uvnitř éfy, čtyři nebeská spřežení. Závěr první části tvoří další slovo Hospodinovo o muží (Výhonek
), který vybuduje Hospodinův chrám(6,9-15). Další část proroctví (7,1-8,23): Hospodin odpovídá na otázku, zda je třeba dále dodržovat půst připomínající zničení chrámu (2Kr 25,8-10), výrokem o proměně půstu v radost spojeným s výzvou: Jen milujte pravdu a pokoj
(8,19).
Druhou část knihy (Za 9-14) tvoří dvě sbírky výroků Hospodinových, které byly přidány dodatečně a vztahují se k posledním dnům. Jejich dosavadní podoba pochází patrně z doby helénismu, ale místy zahrnují starší, předexilní materiál. Výroky první sbírky (Za 9-11) zaslibují návrat ze zajetí a příchod Pastýře (alegorie Mesiáše; Za 11,4-17; sr. 13,7nn), tzv. Deuterozacharjáš. Druhou sbírkou (Tritozacharjáš) jsou proroctví o zániku nepřátelských sil a slávě Jeruzaléma (kap. 12-14), zahrnující slova o probodení (12,10) – zřejmě o zranění Pastýře (sr. 13,7), které způsobila nevěra Izraele. Některá slova proroctví Z. vztáhla již raná církev na utrpení Ježíšovo, (např. 9,9; Mt 21,5; J 12,15; 11,13; Mt 27,9-10; 12,10; J 19,37; 13,7; (Mk 14,27nn).