Vyslanec: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
m (naimportována 1 revize)
 
(Žádný rozdíl)

Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:22

heslo: vyslanec

autor: Balabán Milan    
       
předcházející heslo: výskat        
následující heslo: vyslat

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. cír, popř. mal'ách; řec. angelos, popř. homéros nebo presbys (oboje v LXX). Vyslancem či poslem je osoba pověřená nezaměnitelným posláním a poselstvím, často v diplomatických službách, někdy však ve službách nejvyšších – Božích. Užije-li NZ pojmu angelos, má na mysli mimolidskou osobu z nebe. V tomto smyslu byl vyslancem anděl Páně, angelos kyriú, vyslaný k Josefovi (Mt 1,20). Andělé představují v NZ jiný svět než lidský (sr. 1K 4,9 andělům a lidem, angelois kai anthropois). Kniha Zjevení uvádí anděly stojící před Bohem (Zj 8,2); tito Boží vyslanci stojí někdy v určitých numerických formacích (např. čtyři anděléZj 7,1). Takový anděl-vyslanec mimozemské dimenze je zmíněn Izajášem (Iz 63,9); tato osoba byla určena k zachraňování Božího lidu. Pouze v dopisech sedmi sborům (Zj 2-3) nemusí angelos označovat nebeskou bytost, nýbrž konkrétního představitele maloasijského sboru, např. anděl církve v Efezu, angelos tés en efesó ekklésias. Ve SZ je cír představován buď jako osoba přinášející ostatním to potěšné a úzdravné nebo jako protihospodinovská a protiizraelská veličina. V knize Přísloví stojí proti svévolnému poslovi (mal'ách rášá`, LXX tu čte mal'ách jako basileus) věrný vyslanec (cír 'emúním) (Př 13,17). Podle Př 25,13 působí spolehlivý vyslanec jako chladný sníh o žních a občerství duši svého pána. Na druhé straně se objevuje vyslanec v cizích službách jako reprezentant národů či skupin, které chtějí zahubit Izrael. Tak podle Iz 18,2 vysílají Kúšité proti Božímu lidu svého vyslance, a to po moři, jsou však blokováni misijními posly, kteří ohlásí velvyslancově zemi poselství míru a osvobození od nepravé služby bohům. Podobný smysl má Iz 57,9 – tentokrát je proroctví zaměřeno proti samotným Judejcům. V prorockém kázání proti Edómu se mluví o vyslanci reprezentujícím pronárody, proti němu volá Jeremjáš Vzhůru do boje (Jr 49,14), sr. Abd 1, kde je tento vyslanec odhalen před obecenstvím slyšících, možná v rámci nějakého kultického dramatu. V Joz 9 je zmínka o poselstvu Gibeóňanů (vyjádřeno patrně pomocí slovesa c-j-r), kteří se šťastnou lstí dostali do svazku izraelského společenství.

V. t. apoštol.