Vyslanec: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
m (naimportována 1 revize) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:22
heslo: vyslanec
autor: Balabán Milan
předcházející heslo: výskat
následující heslo: vyslat
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. cír, popř. mal'ách; řec. angelos, popř. homéros nebo presbys (oboje v LXX). Vyslancem či poslem je osoba pověřená nezaměnitelným posláním a poselstvím, často v diplomatických službách, někdy však ve službách nejvyšších – Božích. Užije-li NZ pojmu angelos, má na mysli mimolidskou osobu z nebe. V tomto smyslu byl vyslancem
anděl Páně
, angelos kyriú, vyslaný k Josefovi (Mt 1,20). Andělé představují v NZ jiný svět než lidský (sr. 1K 4,9 andělům a lidem
, angelois kai anthropois). Kniha Zjevení uvádí anděly stojící před Bohem (Zj 8,2); tito Boží vyslanci
stojí někdy v určitých numerických formacích (např. čtyři andělé
– Zj 7,1). Takový anděl-vyslanec mimozemské dimenze je zmíněn Izajášem (Iz 63,9); tato osoba
byla určena k zachraňování Božího lidu. Pouze v dopisech sedmi sborům
(Zj 2-3) nemusí angelos
označovat nebeskou bytost, nýbrž konkrétního představitele maloasijského sboru, např. anděl církve v Efezu
, angelos tés en efesó ekklésias. Ve SZ je cír představován buď jako osoba přinášející ostatním to potěšné a úzdravné nebo jako protihospodinovská a protiizraelská veličina. V knize Přísloví stojí proti svévolnému poslovi
(mal'ách rášá`, LXX tu čte mal'ách jako basileus) věrný vyslanec
(cír 'emúním) (Př 13,17). Podle Př 25,13 působí spolehlivý vyslanec
jako chladný sníh o žních
a občerství duši svého pána
. Na druhé straně se objevuje vyslanec
v cizích službách
jako reprezentant národů či skupin, které chtějí zahubit Izrael. Tak podle Iz 18,2 vysílají Kúšité proti Božímu lidu svého vyslance, a to po moři, jsou však blokováni misijními posly
, kteří ohlásí velvyslancově zemi poselství míru a osvobození od nepravé služby bohům. Podobný smysl má Iz 57,9 – tentokrát je proroctví zaměřeno proti samotným Judejcům. V prorockém kázání
proti Edómu se mluví o vyslanci reprezentujícím pronárody, proti němu volá Jeremjáš Vzhůru do boje
(Jr 49,14), sr. Abd 1, kde je tento vyslanec odhalen před obecenstvím slyšících, možná v rámci nějakého kultického dramatu. V Joz 9 je zmínka o poselstvu Gibeóňanů (vyjádřeno patrně pomocí slovesa c-j-r), kteří se šťastnou lstí dostali do svazku izraelského společenství.
V. t. apoštol.