Urijáš: Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 5: | Řádek 5: | ||
| hnasl = urím a tumím | | hnasl = urím a tumím | ||
}} | }} | ||
vlastní jméno osobní, hebr. <span {{Hebr}}>'úríjá</span> nebo <span {{Hebr}}>'úríjáhú</span>, řec. <span {{Rec}}>úrias</span>, znamená patrně <q>(mé) světlo (je) Hospodin.</q> Je mnohonásobně doloženo epigraficky (nápisy v Chirbet el-Qom z 8.stol. př. n. l., samařská [[ostraka]] z konce 4.stol. př. n. l.). 1. Podle vyprávění o počátcích [[David|Davidovy]] vlády v Jeruzalémě je U. Chetejský jedním z Davidových bohatýrů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_23,39 2S 23,39]</span>). Zatímco je na frontě, svede David jeho manželku [[Bat-šeba|Batšebu]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_11,3-26 2S 11,3-26]</span>). Když se ani během zvláštní Urijášovy dovolené nepodaří zamlžit Davidovo otcovství očekávaného syna, je Urijáš na Davidův pokyn zlikvidován: jakoby náhodou umírá v bojové vřavě. Urijášovo vyznavačské jméno je v napětí s jeho přízviskem Chetejský, resp. Chetitský. Pokud šlo vskutku o cizince, nejde zřejmě v jeho jménu o teoforní elemnt ''-jáš'', nýbrž o zkomoleninu chetitského jména ''U-ri-ia-a''. Podle jiných badatelů však přízvisko neoznačuje cizince, nýbrž pouze potomka syrských přistěhovalců. | vlastní jméno osobní, hebr. <span {{Hebr}}>'úríjá</span> nebo <span {{Hebr}}>'úríjáhú</span>, řec. <span {{Rec}}>úrias</span>, znamená patrně <q>(mé) světlo (je) Hospodin.</q> Je mnohonásobně doloženo epigraficky (nápisy v Chirbet el-Qom z 8.stol. př. n. l., samařská [[ostraka]] z konce 4.stol. př. n. l.). | ||
1. Podle vyprávění o počátcích [[David|Davidovy]] vlády v Jeruzalémě je U. Chetejský jedním z Davidových bohatýrů (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_23,39 2S 23,39]</span>). Zatímco je na frontě, svede David jeho manželku [[Bat-šeba|Batšebu]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_11,3-26 2S 11,3-26]</span>). Když se ani během zvláštní Urijášovy dovolené nepodaří zamlžit Davidovo otcovství očekávaného syna, je Urijáš na Davidův pokyn zlikvidován: jakoby náhodou umírá v bojové vřavě. Urijášovo vyznavačské jméno je v napětí s jeho přízviskem Chetejský, resp. Chetitský. Pokud šlo vskutku o cizince, nejde zřejmě v jeho jménu o teoforní elemnt ''-jáš'', nýbrž o zkomoleninu chetitského jména ''U-ri-ia-a''. Podle jiných badatelů však přízvisko neoznačuje cizince, nýbrž pouze potomka syrských přistěhovalců. | |||
2. Podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_16,10nn 2Kr 16,10nn]</span> se tak jmenoval kněz judského krále Achaza, jenž na králův pokyn buduje v Jeruzalémě oltář podle damašského vzoru. | 2. Podle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr_16,10nn 2Kr 16,10nn]</span> se tak jmenoval kněz judského krále Achaza, jenž na králův pokyn buduje v Jeruzalémě oltář podle damašského vzoru. | ||
Řádek 18: | Řádek 20: | ||
[[Kategorie: Sláma Petr (autor)]] | [[Kategorie: Sláma Petr (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 20:44
heslo: Urijáš
autor: Sláma Petr
předcházející heslo: Urban
následující heslo: urím a tumím
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
vlastní jméno osobní, hebr. 'úríjá nebo 'úríjáhú, řec. úrias, znamená patrně (mé) světlo (je) Hospodin.
Je mnohonásobně doloženo epigraficky (nápisy v Chirbet el-Qom z 8.stol. př. n. l., samařská ostraka z konce 4.stol. př. n. l.).
1. Podle vyprávění o počátcích Davidovy vlády v Jeruzalémě je U. Chetejský jedním z Davidových bohatýrů (2S 23,39). Zatímco je na frontě, svede David jeho manželku Batšebu (2S 11,3-26). Když se ani během zvláštní Urijášovy dovolené nepodaří zamlžit Davidovo otcovství očekávaného syna, je Urijáš na Davidův pokyn zlikvidován: jakoby náhodou umírá v bojové vřavě. Urijášovo vyznavačské jméno je v napětí s jeho přízviskem Chetejský, resp. Chetitský. Pokud šlo vskutku o cizince, nejde zřejmě v jeho jménu o teoforní elemnt -jáš, nýbrž o zkomoleninu chetitského jména U-ri-ia-a. Podle jiných badatelů však přízvisko neoznačuje cizince, nýbrž pouze potomka syrských přistěhovalců.
2. Podle 2Kr 16,10nn se tak jmenoval kněz judského krále Achaza, jenž na králův pokyn buduje v Jeruzalémě oltář podle damašského vzoru.
3. Podle Iz 8,2 se tak jmenoval kněz, současník Izajášův.
4. Jméno se mihne výčtem těch, kteří obklopovali Ezdráše při jeho jeruzalémském kázání před Vodní branou (Neh 8).
5. Otec Meremota, kněze, který od Ezdráše převzal poklady, určené pro chrám (Ezd 8,33) a jenž se podílí na budování jeruzalémských hradeb (Neh 3,4 a Neh 3,21), nejisto, zda totožný s U. viz bod 4.