Saul: Porovnání verzí
m (naimportována 1 revize) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 7: | Řádek 7: | ||
hebr. <span {{Hebr}}>šá'úl</span>, řec. <span {{Rec}}>saúl</span>, vlastní jméno, utvořené jako ptc. pas. hebr. slovesa <span {{Hebr}}>š-'-l</span>, žádat, prosit (<q>vyžádaný</q>, zřetelná hra s tímto významem je např. v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_12,19 1S 12,19]</span>). | hebr. <span {{Hebr}}>šá'úl</span>, řec. <span {{Rec}}>saúl</span>, vlastní jméno, utvořené jako ptc. pas. hebr. slovesa <span {{Hebr}}>š-'-l</span>, žádat, prosit (<q>vyžádaný</q>, zřetelná hra s tímto významem je např. v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_12,19 1S 12,19]</span>). | ||
1. Podle vyprávění 1S, které je součástí rozsáhlého eposu tzv. [[přední proroci|Předních proroků]] či [[deuteronomistické dějepravné dílo|deuteronomistického díla]], se takto jmenoval první král nad Izraelem. Tváří v tvář pelištejskému nebezpečí a v situaci mocenského vakua žádají <q>izraelští [[starší]]</q> krále, aby byli <q>jako všechny národy</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_8,5 1S 8,5]</span>). Vypravěč vyzdvihuje nesmyslnost požadavku: znamená odmítnutí přímé vlády Hospodinovy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_8,7b 1S 8,7b]</span>) a lid si tím na sebe chystá bič královské tyranie (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_8,11-18 1S 8,11-18]</span>). Dosavadní charismatické autority však opakovaně zklamávají (naposledy korupce v Samuelově rodině v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_8,3 1S 8,3]</span>), takže kniha Soudců končí několikrát zopakovaným povzdechem <q>v těch dnech neměli v Izraeli krále, každý dělal, co uznal za správné</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_21,25 Sd 21,25]</span> aj.). Vyprávění <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_9-10 1S 9-10]</span> o tom, jak [[Samuel]] potají [[pomazání, pomazat|pomaže]] za krále Saula, pohledného, vysokého muže z benjamínské Gibeje, který neúspěšně hledá zatoulané oslice svého otce [[Kíš|Kíše]], i opakované potvrzení volby veřejným losováním vyjadřuje, že navzdory předchozím rozpakům je nyní Saul králem z Boží vůle. Po prvním válečném tažení proti Amóncům, kteří oblehli gileádský Jabeš v Zajordání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_11 1S 11]</span>), je ve svatyni Gilgál Saul ustanoven králem potřetí. Právě v Gilgálu, když před bojem s Pelištejci <q>bláznivě</q> obětuje, musí však po dvou letech vyslechnout Samuelova slova o tom, že jeho <q>království neobstojí</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_13,14 1S 13,14]</span>). Příběh samotný nechává otevřené, v čem přesně ona bláznivost spočívá, vykladačská tradice však vyzdvihne zejména nepřípustné spojení světské a duchovní moci, případně Saulovu nedověru. Vítězná bitva s Amálekovci (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_15 1S 15]</span>), při níž Saul neuposlechne příkaz totálně zlikvidovat nepřítele, prohlášeného za klatého, je další příčinou Saulova zavržení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_15,35 1S 15,35]</span> <q>Hospodin litoval, že Saula ustanovil králem</q>). Poté, co Samuel pomaže za krále betlémského Judejce Davida (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_16 1S 16]</span>), sledujeme bohatě prokreslený příběh Davidova vzestupu a Saulova úpadku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_18-31 1S 18-31]</span>). Saul přijímá Davida ke svému dvoru, s žárlivostí však sleduje jeho rostoucí popularitu mezi lidmi i ve své vlastní rodině (syn Jónatan je Davidův přítel, dcera Míkal Davidovou ženou), vystiženou popěvkem <q>Saul pobil své tisíce, ale David své desetitisíce.</q> V důsledku stupňujících se nástrah David před Saulem prchá. Vypravěč podtrhuje Saulovu krutost (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_22,18nn 1S 22,18nn]</span>) a Davidovu obratnost a velkorysost (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_24 1S 24]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_26 1S 26]</span>). Zatímco se ovšem David stává psancem a později pelištejským žoldnéřem, vede Saul spolu se svým příbuzným a velitelem izraelského vojska Abnérem boj s Pelištejci. Tragický Saulův osud vystihuje jeho tajná návštěva u věštkyně v Én-dóru (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_28,4nn 1S 28,4nn]</span>), u níž vyslechne z úst Samuelova vyvolaného ducha ortel o své nadcházející smrti a o porážce Izraele. Se svými třemi syny hyne druhého dne v boji s Pelištejci v pohoří Gilboa (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_31 1S 31]</span>). Abnérem ustanovenný Saulův následník Íš-bošet (dle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_8,33 1Pa 8,33]</span> patrně správněji Iš-baal) je zanedlouho zavražděn, Abnér se Davidovi vzdává a je zavražděn Joábem, hyne také sedm dalších Saulových potomků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_21,1-14 2S 21,1-14]</span>), David se ale opakovaně zastaně Jónatanova chromého syna Mefíbošeta (správněji patrně Merírib-baala). <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_8,33-40 1Pa 8,33-40]</span> přináší rodokmen potomků tohoto Jónatanova syna, jména dnes nám neznámá, prozrazující však, že alespoň některé kruhy se v pozdější době dovolávají Saula jako svého předka. Podle biblické chronologie působil během posledních třech desetiletí 11.stol. př. n. l., odjinud než z Bible však tento král není znám. | == 1. král Saul == | ||
Podle vyprávění 1S, které je součástí rozsáhlého eposu tzv. [[přední proroci|Předních proroků]] či [[deuteronomistické dějepravné dílo|deuteronomistického díla]], se takto jmenoval první král nad Izraelem. Tváří v tvář pelištejskému nebezpečí a v situaci mocenského vakua žádají <q>izraelští [[starší]]</q> krále, aby byli <q>jako všechny národy</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_8,5 1S 8,5]</span>). Vypravěč vyzdvihuje nesmyslnost požadavku: znamená odmítnutí přímé vlády Hospodinovy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_8,7b 1S 8,7b]</span>) a lid si tím na sebe chystá bič královské tyranie (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_8,11-18 1S 8,11-18]</span>). Dosavadní charismatické autority však opakovaně zklamávají (naposledy korupce v Samuelově rodině v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_8,3 1S 8,3]</span>), takže kniha Soudců končí několikrát zopakovaným povzdechem <q>v těch dnech neměli v Izraeli krále, každý dělal, co uznal za správné</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sd_21,25 Sd 21,25]</span> aj.). Vyprávění <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_9-10 1S 9-10]</span> o tom, jak [[Samuel]] potají [[pomazání, pomazat|pomaže]] za krále Saula, pohledného, vysokého muže z benjamínské Gibeje, který neúspěšně hledá zatoulané oslice svého otce [[Kíš|Kíše]], i opakované potvrzení volby veřejným losováním vyjadřuje, že navzdory předchozím rozpakům je nyní Saul králem z Boží vůle. Po prvním válečném tažení proti Amóncům, kteří oblehli gileádský Jabeš v Zajordání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_11 1S 11]</span>), je ve svatyni Gilgál Saul ustanoven králem potřetí. Právě v Gilgálu, když před bojem s Pelištejci <q>bláznivě</q> obětuje, musí však po dvou letech vyslechnout Samuelova slova o tom, že jeho <q>království neobstojí</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_13,14 1S 13,14]</span>). Příběh samotný nechává otevřené, v čem přesně ona bláznivost spočívá, vykladačská tradice však vyzdvihne zejména nepřípustné spojení světské a duchovní moci, případně Saulovu nedověru. Vítězná bitva s Amálekovci (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_15 1S 15]</span>), při níž Saul neuposlechne příkaz totálně zlikvidovat nepřítele, prohlášeného za klatého, je další příčinou Saulova zavržení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_15,35 1S 15,35]</span> <q>Hospodin litoval, že Saula ustanovil králem</q>). Poté, co Samuel pomaže za krále betlémského Judejce Davida (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_16 1S 16]</span>), sledujeme bohatě prokreslený příběh Davidova vzestupu a Saulova úpadku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_18-31 1S 18-31]</span>). Saul přijímá Davida ke svému dvoru, s žárlivostí však sleduje jeho rostoucí popularitu mezi lidmi i ve své vlastní rodině (syn Jónatan je Davidův přítel, dcera Míkal Davidovou ženou), vystiženou popěvkem <q>Saul pobil své tisíce, ale David své desetitisíce.</q> V důsledku stupňujících se nástrah David před Saulem prchá. Vypravěč podtrhuje Saulovu krutost (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_22,18nn 1S 22,18nn]</span>) a Davidovu obratnost a velkorysost (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_24 1S 24]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_26 1S 26]</span>). Zatímco se ovšem David stává psancem a později pelištejským žoldnéřem, vede Saul spolu se svým příbuzným a velitelem izraelského vojska Abnérem boj s Pelištejci. Tragický Saulův osud vystihuje jeho tajná návštěva u věštkyně v Én-dóru (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_28,4nn 1S 28,4nn]</span>), u níž vyslechne z úst Samuelova vyvolaného ducha ortel o své nadcházející smrti a o porážce Izraele. Se svými třemi syny hyne druhého dne v boji s Pelištejci v pohoří Gilboa (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_31 1S 31]</span>). Abnérem ustanovenný Saulův následník Íš-bošet (dle <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_8,33 1Pa 8,33]</span> patrně správněji Iš-baal) je zanedlouho zavražděn, Abnér se Davidovi vzdává a je zavražděn Joábem, hyne také sedm dalších Saulových potomků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2S_21,1-14 2S 21,1-14]</span>), David se ale opakovaně zastaně Jónatanova chromého syna Mefíbošeta (správněji patrně Merírib-baala). <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_8,33-40 1Pa 8,33-40]</span> přináší rodokmen potomků tohoto Jónatanova syna, jména dnes nám neznámá, prozrazující však, že alespoň některé kruhy se v pozdější době dovolávají Saula jako svého předka. Podle biblické chronologie působil během posledních třech desetiletí 11.stol. př. n. l., odjinud než z Bible však tento král není znám. | |||
2. | == 2. Saul z Tarsu == | ||
(řec. Saulos) hebrejské jméno židovského vzdělance z 1.stol., pozdějšího křesťanského apoštola [[Pavel, apoštol|Pavla]]. | |||
[[Kategorie: jména osob biblických]] | [[Kategorie: jména osob biblických]] | ||
[[Kategorie: jména]] | [[Kategorie: jména]] | ||
[[Kategorie: Sláma Petr (autor)]] | [[Kategorie: Sláma Petr (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 18:22
heslo: Saul
autor: Sláma Petr
předcházející heslo: satrapa
následující heslo: sazenice, sadba
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. šá'úl, řec. saúl, vlastní jméno, utvořené jako ptc. pas. hebr. slovesa š-'-l, žádat, prosit (vyžádaný
, zřetelná hra s tímto významem je např. v 1S 12,19).
1. král Saul
Podle vyprávění 1S, které je součástí rozsáhlého eposu tzv. Předních proroků či deuteronomistického díla, se takto jmenoval první král nad Izraelem. Tváří v tvář pelištejskému nebezpečí a v situaci mocenského vakua žádají izraelští starší
krále, aby byli jako všechny národy
(1S 8,5). Vypravěč vyzdvihuje nesmyslnost požadavku: znamená odmítnutí přímé vlády Hospodinovy (1S 8,7b) a lid si tím na sebe chystá bič královské tyranie (1S 8,11-18). Dosavadní charismatické autority však opakovaně zklamávají (naposledy korupce v Samuelově rodině v 1S 8,3), takže kniha Soudců končí několikrát zopakovaným povzdechem v těch dnech neměli v Izraeli krále, každý dělal, co uznal za správné
(Sd 21,25 aj.). Vyprávění 1S 9-10 o tom, jak Samuel potají pomaže za krále Saula, pohledného, vysokého muže z benjamínské Gibeje, který neúspěšně hledá zatoulané oslice svého otce Kíše, i opakované potvrzení volby veřejným losováním vyjadřuje, že navzdory předchozím rozpakům je nyní Saul králem z Boží vůle. Po prvním válečném tažení proti Amóncům, kteří oblehli gileádský Jabeš v Zajordání (1S 11), je ve svatyni Gilgál Saul ustanoven králem potřetí. Právě v Gilgálu, když před bojem s Pelištejci bláznivě
obětuje, musí však po dvou letech vyslechnout Samuelova slova o tom, že jeho království neobstojí
(1S 13,14). Příběh samotný nechává otevřené, v čem přesně ona bláznivost spočívá, vykladačská tradice však vyzdvihne zejména nepřípustné spojení světské a duchovní moci, případně Saulovu nedověru. Vítězná bitva s Amálekovci (1S 15), při níž Saul neuposlechne příkaz totálně zlikvidovat nepřítele, prohlášeného za klatého, je další příčinou Saulova zavržení (1S 15,35 Hospodin litoval, že Saula ustanovil králem
). Poté, co Samuel pomaže za krále betlémského Judejce Davida (1S 16), sledujeme bohatě prokreslený příběh Davidova vzestupu a Saulova úpadku (1S 18-31). Saul přijímá Davida ke svému dvoru, s žárlivostí však sleduje jeho rostoucí popularitu mezi lidmi i ve své vlastní rodině (syn Jónatan je Davidův přítel, dcera Míkal Davidovou ženou), vystiženou popěvkem Saul pobil své tisíce, ale David své desetitisíce.
V důsledku stupňujících se nástrah David před Saulem prchá. Vypravěč podtrhuje Saulovu krutost (1S 22,18nn) a Davidovu obratnost a velkorysost (1S 24 a 1S 26). Zatímco se ovšem David stává psancem a později pelištejským žoldnéřem, vede Saul spolu se svým příbuzným a velitelem izraelského vojska Abnérem boj s Pelištejci. Tragický Saulův osud vystihuje jeho tajná návštěva u věštkyně v Én-dóru (1S 28,4nn), u níž vyslechne z úst Samuelova vyvolaného ducha ortel o své nadcházející smrti a o porážce Izraele. Se svými třemi syny hyne druhého dne v boji s Pelištejci v pohoří Gilboa (1S 31). Abnérem ustanovenný Saulův následník Íš-bošet (dle 1Pa 8,33 patrně správněji Iš-baal) je zanedlouho zavražděn, Abnér se Davidovi vzdává a je zavražděn Joábem, hyne také sedm dalších Saulových potomků (2S 21,1-14), David se ale opakovaně zastaně Jónatanova chromého syna Mefíbošeta (správněji patrně Merírib-baala). 1Pa 8,33-40 přináší rodokmen potomků tohoto Jónatanova syna, jména dnes nám neznámá, prozrazující však, že alespoň některé kruhy se v pozdější době dovolávají Saula jako svého předka. Podle biblické chronologie působil během posledních třech desetiletí 11.stol. př. n. l., odjinud než z Bible však tento král není znám.
2. Saul z Tarsu
(řec. Saulos) hebrejské jméno židovského vzdělance z 1.stol., pozdějšího křesťanského apoštola Pavla.