Násilí: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
m (naimportována 1 revize) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:20
heslo: násilí
autor: Sláma Petr
předcházející heslo: nařízení
následující heslo: následovat, následování
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
heb. chámás, řec. bia, resp. sloveso biazomai, ale také asebeia, adikia a anomia; uplatnění převahy, kterou člověk nad druhým má, a to s cílem prosadit bez ohledu na spravedlnost svou vlastní vůli na úkor druhého.
Bible považuje n. mezi lidmi za vzpouru vůči Bohu a uvádí ji jedním dechem se svévolí (Ž 140,5) nebo zpupností (Ž 73,6). N. je proto příčinou nadcházejícího trestu (Gn 6,11n; Sd 9; Jr 22,3-5; Ez 7,11), jenž má nezřídka podobu recipročního n., jež bude vykonáno na tom, kdo se sám n. dopouštěl (Jr 13,22-24; Jl 4,19; Ž 7,17). Záchranou před trestem je pouze bezpodmínečný odvrat od n. (Iz 1,17; L 3,14).
Samotné použití síly, vyjádřené ve Starém zákoně často synekdochou meče (jenž bude poslán, vztažen či pozvednut), ještě neznamená násilí. Bibličtí hrdinové bývají naopak vybízeni, aby při plnění Boží vůle, např. při obsazování zaslíbené země, byli silní a udatní
(Dt 31,6; Joz 1,6n). Násilím se použití síly stává teprve tehdy, když k němu dojde z jiného než Božího popudu. N. může mít rafinované podoby (např. Sára snáší dle vlastních slov násilí od Hagar, Gn 16,5).
Nový zákon zachycuje tendenci odmítnout jako násilí jakékoli použití síly (Mt 5, 3-10; Mt 5,38-48; Mt 26,25 kdo se chápou meče, mečem zajdou
), i když ani zde nechybí starozákonně-apokalyptická představa nadcházející rozhodující bitvy (Mt 10,34; L 22,36). Důraz na takto pojaté nenásilí bude základem radikálních reformních hnutí Církve (Jednota bratrská, quakeři).