Učit, učení: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 8: Řádek 8:


V hebrejštině jsou podkladem většinou, ale ne výlučně odvozeniny z kmenů <span {{Hebr}}>l-m-d</span> (v SZ; zvyknout si, učit [se]) nebo <span {{Hebr}}>j-r-h</span> (ukazovat, přikazovat), ale vyskytuje se i řada jiných termínů. Např. v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,2 Dt 32,2]</span> lze <q>naučení</q> přeložit jako <q>to převzaté</q>, tedy termínem <q>tradice</q>. Právě tak v řečtině jde o více termínů (<span {{Rec}}>didaskó</span>, <span {{Rec}}>katéchó</span>, <span {{Rec}}>manthanó</span>, <span {{Rec}}>paradidómi</span>).
V hebrejštině jsou podkladem většinou, ale ne výlučně odvozeniny z kmenů <span {{Hebr}}>l-m-d</span> (v SZ; zvyknout si, učit [se]) nebo <span {{Hebr}}>j-r-h</span> (ukazovat, přikazovat), ale vyskytuje se i řada jiných termínů. Např. v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_32,2 Dt 32,2]</span> lze <q>naučení</q> přeložit jako <q>to převzaté</q>, tedy termínem <q>tradice</q>. Právě tak v řečtině jde o více termínů (<span {{Rec}}>didaskó</span>, <span {{Rec}}>katéchó</span>, <span {{Rec}}>manthanó</span>, <span {{Rec}}>paradidómi</span>).
<div class="noautonum">__TOC__</div>
== 1. Starý zákon ==
1.1. Učit se lze přizpůsobením daným podmínkám, což je řečeno předně o zvířatech (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,18 Jr 31,18]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_10,11 Oz 10,11]</span>) jako kritika Izraele, nebo tréninkem v případě vojenského umění (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Pís_3,8 Pís 3,8]</span>) či zpěvu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_31,19 Dt 31,19]</span>). Zvyknout si lze i na zlo (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_13,23 Jr 13,23]</span>). Učení získáváním zkušeností se týká i života milostného (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Pís_8,2 Pís 8,2]</span>).


1. SZ
1.2. Tam, kde se užívá v hebrejštině termínu <span {{Hebr}}>tórá</span>, zdaleka nejde vždy jen o Zákon. Může jít o učení prosté lidské moudrosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_3,1;_7,2 Př 3,1; 7,2]</span>), životní tóru může poskytnout i matka (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,8 Př 1,8]</span>) a žena statečná ji má stále na jazyku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_31,26 Př 31,26]</span>). Jde o naučení ve smyslu pokynu či dobré rady do života (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_6,24 Jb 6,24]</span>).


a. Učit se lze přizpůsobením daným podmínkám, což je řečeno předně o zvířatech (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,18 Jr 31,18]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Oz_10,11 Oz 10,11]</span>) jako kritika Izraele, nebo tréninkem v případě vojenského umění (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Pís_3,8 Pís 3,8]</span>) či zpěvu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_31,19 Dt 31,19]</span>). Zvyknout si lze i na zlo (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_13,23 Jr 13,23]</span>). Učení získáváním zkušeností se týká i života milostného (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Pís_8,2 Pís 8,2]</span>).
1.3. Především v knize Dt a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119 Ž 119]</span> jde o učení <q>pozorováním</q> zákona, vedoucí k bázni před Hospodinem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_4,10;_14,23 Dt 4,10; 14,23]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119,7.71.73 Ž 119,7.71.73]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,7 Př 1,7]</span>). Vyučovány mají být děti, a to nejen k poznání, ale i činění naučeného (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_17,10 Dt 17,10]</span>). Nestačí proto jen poučování, je třeba vyprávět ([[učit, učení|učit]]) příběhy o Hospodinových velikých skutcích (především <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_6,6nn Dt 6,6nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_78,6 Ž 78,6]</span>).


b. Tam, kde se užívá v hebrejštině termínu <span {{Hebr}}>tórá</span>, zdaleka nejde vždy jen o Zákon. Může jít o učení prosté lidské moudrosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_3,1;_7,2 Př 3,1; 7,2]</span>), životní tóru může poskytnout i matka (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,8 Př 1,8]</span>) a žena statečná ji má stále na jazyku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_31,26 Př 31,26]</span>). Jde o naučení ve smyslu pokynu či dobré rady do života (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_6,24 Jb 6,24]</span>).
1.4. Vyučování zákonu (obé odvozeno od termínu <span {{Hebr}}>tórá</span>) patří k výsostným funkcím kněžstva (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_33,10 Dt 33,10]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_10,11 Lv 10,11]</span>). Učí-li špatně, jedná se o porušení smlouvy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mal_2,6-9 Mal 2,6-9]</span>). Zákonu se učí ústně, postup při udělení poučení je znázorněn v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ag_2,11-13 Ag 2,11-13]</span>. Kněz vydává poučení o věcech svatých a nesvatých či dodržování soboty tak, aby se <q>laik</q> mohl orientovat (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_14,57 Lv 14,57]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_22,26 Ez 22,26]</span>). Vzhledem k pojetí zákona jako ustanovení či pokynu pro život, překládá ČEP slovem <q>(na)učení</q> někdy tam, kde BKr. užívá <q>zákon</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Neh_9,13 Neh 9,13]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_78,1 Ž 78,1]</span>) v případě, kdy jde spíše o jednotlivé ustanovení. Proti falešnému učení kněží vystupuje jako učitel zákona sám Hospodin (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Abk_2,18n Abk 2,18n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,33n Jr 31,33n]</span>). To ukazuje i jisté hranice možností učení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119,99 Ž 119,99]</span>; srv. také <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,34 Jr 31,34]</span>), které se může stát jen formálním (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_29,13 Iz 29,13]</span>).


c. Především v knize Dt a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119 Ž 119]</span> jde o učení <q>pozorováním</q> zákona, vedoucí k bázni před Hospodinem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_4,10;_14,23 Dt 4,10; 14,23]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119,7.71.73 Ž 119,7.71.73]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_1,7 Př 1,7]</span>). Vyučovány mají být děti, a to nejen k poznání, ale i činění naučeného (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_17,10 Dt 17,10]</span>). Nestačí proto jen poučování, je třeba vyprávět ([[učit, učení|učit]]) příběhy o Hospodinových velikých skutcích (především <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_6,6nn Dt 6,6nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_78,6 Ž 78,6]</span>).
== 2. Nový zákon ==
2.1. Především o samotném Ježíšovi je řečeno, že učil (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_9,35 Mt 9,35]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,21 Mk 1,21]</span> aj.) Jde jak o obecné souhrny jeho činnosti, tak o popis konkrétních kázání, při kterých byl přečten biblický oddíl (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_4,15nn L 4,15nn]</span>). Celé kázání na hoře je označeno jako Ježíšovo učení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,2 Mt 5,2]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_7,28 Mt 7,28]</span>), ale také vyprávění podobenství (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_4,1n Mk 4,1n]</span>). Ta se týkají království Božího, proto se termín učení dostává do velké blízkosti k termínu zvěstování či kázání (viz příslušná hesla). Jindy jde o polemiky, ukazující novost Ježíšova učení proti zákonickému (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_12,35 Mk 12,35]</span>), případně o nový výklad (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_11,17;_12,35 Mk 11,17; 12,35]</span>), nebo dokonce o učení <q>nového zákona</q> oproti tomu, co <q>bylo říkáno otcům</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,21 Mt 5,21]</span> aj.). Protože naplněním Zákona je sám Ježíš (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,17 Mt 5,17]</span>), stává se jeho příběh (evangelium) obsahem učení církve a základem víry (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,29;_28,20 Mt 11,29; 28,20]</span>). Pavel užívá termínu učení jak o celku toho, co tvoří obsah apoštolského poslání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_6,17;_16,17 Ř 6,17; 16,17]</span>), tak o jedné ze složek srozumitelného kázání k budování sboru (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_14,6.26 1K 14,6.26]</span>).


d. Vyučování zákonu (obé odvozeno od termínu <span {{Hebr}}>tórá</span>) patří k výsostným funkcím kněžstva (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_33,10 Dt 33,10]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_10,11 Lv 10,11]</span>). Učí-li špatně, jedná se o porušení smlouvy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mal_2,6-9 Mal 2,6-9]</span>). Zákonu se učí ústně, postup při udělení poučení je znázorněn v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ag_2,11-13 Ag 2,11-13]</span>. Kněz vydává poučení o věcech svatých a nesvatých či dodržování soboty tak, aby se <q>laik</q> mohl orientovat (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_14,57 Lv 14,57]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez_22,26 Ez 22,26]</span>). Vzhledem k pojetí zákona jako ustanovení či pokynu pro život, překládá ČEP slovem <q>(na)učení</q> někdy tam, kde BKr. užívá <q>zákon</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Neh_9,13 Neh 9,13]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_78,1 Ž 78,1]</span>) v případě, kdy jde spíše o jednotlivé ustanovení. Proti falešnému učení kněží vystupuje jako učitel zákona sám Hospodin (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Abk_2,18n Abk 2,18n]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,33n Jr 31,33n]</span>). To ukazuje i jisté hranice možností učení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_119,99 Ž 119,99]</span>; srv. také <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr_31,34 Jr 31,34]</span>), které se může stát jen formálním (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_29,13 Iz 29,13]</span>).
2.2. Učedníci (apoštolové) učí o Kristu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_4,2;_5,21 Sk 4,2; 5,21]</span>), zvěstují evangelium. Církev, která se drží Krista, však nepotřebuje prostředkování učitele, neboť jí Duch svatý dává poznání pravdy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,21.27;_3,24 1J 2,21.27; 3,24]</span>). Pavel užívá termín učení jen málo, spíše v navázání na rabínskou tradici (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_2,21 Ř 2,21]</span>). <q>Učením</q> Písma je svědectví o Kristu a uvedení do jeho způsobu jednání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_15,4 Ř 15,4]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_4,17 1K 4,17]</span>). Proto může jak Ježíš, tak i Pavel odkázat na svůj příklad, na němž se lze učit (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,29 Mt 11,29]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Fp_4,9.11 Fp 4,9.11]</span>). Pevnější, ustálenou podobu apoštolského učení předpokládá zřejmě <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Te_2,15 2Te 2,15]</span> nebo <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ef_4,21 Ef 4,21]</span>. V pastorálních epištolách je učení, střežení zdravého učení a kázání a pastorace podle dobrého učení svěřeno k tomu ustanoveným osobám (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Tm_4,11 1Tm 4,11]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Tm_2,2 2Tm 2,2]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Tt_1,9 Tt 1,9]</span>). V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_12,28 1K 12,28]</span> jde v případě učení o sborový úřad založený v obdarování Duchem (viz [[charisma]]).


2. NZ
2.3. Shodným termínem <q>učení</q> je také nazván soubor nauky farizeů a zákoníků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,12 Mt 16,12]</span>), které se lze naučit pod jejich vedením (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_7,15 J 7,15]</span>), Ježíš ale odkazuje ke skutečnosti, že jeho učení je totožné s Božím učením (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_7,16n;_8,28 J 7,16n; 8,28]</span>). A zástupy se diví nad mocí jeho učení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,27 Mk 1,27]</span>).


a. Především o samotném Ježíšovi je řečeno, že učil (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_9,35 Mt 9,35]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,21 Mk 1,21]</span> aj.) Jde jak o obecné souhrny jeho činnosti, tak o popis konkrétních kázání, při kterých byl přečten biblický oddíl (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_4,15nn L 4,15nn]</span>). Celé kázání na hoře je označeno jako Ježíšovo učení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,2 Mt 5,2]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_7,28 Mt 7,28]</span>), ale také vyprávění podobenství (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_4,1n Mk 4,1n]</span>). Ta se týkají království Božího, proto se termín učení dostává do velké blízkosti k termínu zvěstování či kázání (viz příslušná hesla). Jindy jde o polemiky, ukazující novost Ježíšova učení proti zákonickému (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_12,35 Mk 12,35]</span>), případně o nový výklad (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_11,17;_12,35 Mk 11,17; 12,35]</span>), nebo dokonce o učení <q>nového zákona</q> oproti tomu, co <q>bylo říkáno otcům</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,21 Mt 5,21]</span> aj.). Protože naplněním Zákona je sám Ježíš (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,17 Mt 5,17]</span>), stává se jeho příběh (evangelium) obsahem učení církve a základem víry (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,29;_28,20 Mt 11,29; 28,20]</span>). Pavel užívá termínu učení jak o celku toho, co tvoří obsah apoštolského poslání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_6,17;_16,17 Ř 6,17; 16,17]</span>), tak o jedné ze složek srozumitelného kázání k budování sboru (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_14,6.26 1K 14,6.26]</span>).
2.4. Skutečnost, že Kristus rozumí tomu, co nazýváme lidským životem, a proto je v něm zdrojem pomoci a útěchy, je popsána rovněž termínem učení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_5,8n Žd 5,8n]</span>).


b. Učedníci (apoštolové) učí o Kristu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_4,2;_5,21 Sk 4,2; 5,21]</span>), zvěstují evangelium. Církev, která se drží Krista, však nepotřebuje prostředkování učitele, neboť jí Duch svatý dává poznání pravdy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_2,21.27;_3,24 1J 2,21.27; 3,24]</span>). Pavel užívá termín učení jen málo, spíše v navázání na rabínskou tradici (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_2,21 Ř 2,21]</span>). <q>Učením</q> Písma je svědectví o Kristu a uvedení do jeho způsobu jednání (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_15,4 Ř 15,4]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_4,17 1K 4,17]</span>). Proto může jak Ježíš, tak i Pavel odkázat na svůj příklad, na němž se lze učit (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,29 Mt 11,29]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Fp_4,9.11 Fp 4,9.11]</span>). Pevnější, ustálenou podobu apoštolského učení předpokládá zřejmě <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Te_2,15 2Te 2,15]</span> nebo <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ef_4,21 Ef 4,21]</span>. V pastorálních epištolách je učení, střežení zdravého učení a kázání a pastorace podle dobrého učení svěřeno k tomu ustanoveným osobám (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Tm_4,11 1Tm 4,11]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Tm_2,2 2Tm 2,2]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Tt_1,9 Tt 1,9]</span>). V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_12,28 1K 12,28]</span> jde v případě učení o sborový úřad založený v obdarování Duchem (viz [[charisma]]).
2.5. Nejméně četným (8x v NZ) je termín <span {{Rec}}>katéchó</span>, který však dal vzniknout instituci katechumenátu. Jde o podání či vyslechnutí zprávy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_21,21.24 Sk 21,21.24]</span>), v ČEP <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_1,4 L 1,4]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_18,25 Sk 18,25]</span> přeloženo jako poučení / vyučení, které je základem víry. Proto srozumitelné kázání naučí více než [[glosolálie]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_14,19 1K 14,19]</span>).


c. Shodným termínem <q>učení</q> je také nazván soubor nauky farizeů a zákoníků (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_16,12 Mt 16,12]</span>), které se lze naučit pod jejich vedením (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_7,15 J 7,15]</span>), Ježíš ale odkazuje ke skutečnosti, že jeho učení je totožné s Božím učením (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_7,16n;_8,28 J 7,16n; 8,28]</span>). A zástupy se diví nad mocí jeho učení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_1,27 Mk 1,27]</span>).
2.6. Jako <q>učení</q> je v ČEP (oproti Kral.) přeložen i termín <q>cesty</q> tam, kde jde o myšlenkový soubor, mající na mysli následování Krista (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_19,23;_24,22 Sk 19,23; 24,22]</span>).
 
d. Skutečnost, že Kristus rozumí tomu, co nazýváme lidským životem, a proto je v něm zdrojem pomoci a útěchy, je popsána rovněž termínem učení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_5,8n Žd 5,8n]</span>).
 
e. Nejméně četným (8x v NZ) je termín <span {{Rec}}>katéchó</span>, který však dal vzniknout instituci katechumenátu. Jde o podání či vyslechnutí zprávy (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_21,21.24 Sk 21,21.24]</span>), v ČEP <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_1,4 L 1,4]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_18,25 Sk 18,25]</span> přeloženo jako poučení / vyučení, které je základem víry. Proto srozumitelné kázání naučí více než [[glosolálie]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_14,19 1K 14,19]</span>).
 
f. Jako <q>učení</q> je v ČEP (oproti Kral.) přeložen i termín <q>cesty</q> tam, kde jde o myšlenkový soubor, mající na mysli následování Krista (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_19,23;_24,22 Sk 19,23; 24,22]</span>).
[[Kategorie: vědění, komunikace]]
[[Kategorie: vědění, komunikace]]
[[Kategorie: intelektuality]]
[[Kategorie: intelektuality]]


[[Kategorie: Beneš Ladislav (autor)]]
[[Kategorie: Beneš Ladislav (autor)]]

Aktuální verze z 19. 12. 2023, 20:41

heslo: učit, učení

autor: Beneš Ladislav    
       
předcházející heslo: učedník        
následující heslo: učitel

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
v Bibli má široký význam: od prostého předávání či získávání znalostí a dovedností (Dt 31,22), učení psaní a cizího jazyka (Da 1,4) po nabývání moudrosti (Př 13,14) či poznání orientace na základě Božího slova jako cesty k životu (Ž 51,15).

V hebrejštině jsou podkladem většinou, ale ne výlučně odvozeniny z kmenů l-m-d (v SZ; zvyknout si, učit [se]) nebo j-r-h (ukazovat, přikazovat), ale vyskytuje se i řada jiných termínů. Např. v Dt 32,2 lze naučení přeložit jako to převzaté, tedy termínem tradice. Právě tak v řečtině jde o více termínů (didaskó, katéchó, manthanó, paradidómi).

1. Starý zákon

1.1. Učit se lze přizpůsobením daným podmínkám, což je řečeno předně o zvířatech (Jr 31,18; Oz 10,11) jako kritika Izraele, nebo tréninkem v případě vojenského umění (Pís 3,8) či zpěvu (Dt 31,19). Zvyknout si lze i na zlo (Jr 13,23). Učení získáváním zkušeností se týká i života milostného (Pís 8,2).

1.2. Tam, kde se užívá v hebrejštině termínu tórá, zdaleka nejde vždy jen o Zákon. Může jít o učení prosté lidské moudrosti (Př 3,1; 7,2), životní tóru může poskytnout i matka (Př 1,8) a žena statečná ji má stále na jazyku (Př 31,26). Jde o naučení ve smyslu pokynu či dobré rady do života (Jb 6,24).

1.3. Především v knize Dt a Ž 119 jde o učení pozorováním zákona, vedoucí k bázni před Hospodinem (Dt 4,10; 14,23; Ž 119,7.71.73; srv. Př 1,7). Vyučovány mají být děti, a to nejen k poznání, ale i činění naučeného (Dt 17,10). Nestačí proto jen poučování, je třeba vyprávět (učit) příběhy o Hospodinových velikých skutcích (především Dt 6,6nn; Ž 78,6).

1.4. Vyučování zákonu (obé odvozeno od termínu tórá) patří k výsostným funkcím kněžstva (Dt 33,10; Lv 10,11). Učí-li špatně, jedná se o porušení smlouvy (Mal 2,6-9). Zákonu se učí ústně, postup při udělení poučení je znázorněn v Ag 2,11-13. Kněz vydává poučení o věcech svatých a nesvatých či dodržování soboty tak, aby se laik mohl orientovat (Lv 14,57; Ez 22,26). Vzhledem k pojetí zákona jako ustanovení či pokynu pro život, překládá ČEP slovem (na)učení někdy tam, kde BKr. užívá zákon (Neh 9,13; Ž 78,1) v případě, kdy jde spíše o jednotlivé ustanovení. Proti falešnému učení kněží vystupuje jako učitel zákona sám Hospodin (Abk 2,18n; Jr 31,33n). To ukazuje i jisté hranice možností učení (Ž 119,99; srv. také Jr 31,34), které se může stát jen formálním (Iz 29,13).

2. Nový zákon

2.1. Především o samotném Ježíšovi je řečeno, že učil (Mt 9,35; Mk 1,21 aj.) Jde jak o obecné souhrny jeho činnosti, tak o popis konkrétních kázání, při kterých byl přečten biblický oddíl (L 4,15nn). Celé kázání na hoře je označeno jako Ježíšovo učení (Mt 5,2 a Mt 7,28), ale také vyprávění podobenství (Mk 4,1n). Ta se týkají království Božího, proto se termín učení dostává do velké blízkosti k termínu zvěstování či kázání (viz příslušná hesla). Jindy jde o polemiky, ukazující novost Ježíšova učení proti zákonickému (Mk 12,35), případně o nový výklad (Mk 11,17; 12,35), nebo dokonce o učení nového zákona oproti tomu, co bylo říkáno otcům (Mt 5,21 aj.). Protože naplněním Zákona je sám Ježíš (Mt 5,17), stává se jeho příběh (evangelium) obsahem učení církve a základem víry (Mt 11,29; 28,20). Pavel užívá termínu učení jak o celku toho, co tvoří obsah apoštolského poslání (Ř 6,17; 16,17), tak o jedné ze složek srozumitelného kázání k budování sboru (1K 14,6.26).

2.2. Učedníci (apoštolové) učí o Kristu (Sk 4,2; 5,21), zvěstují evangelium. Církev, která se drží Krista, však nepotřebuje prostředkování učitele, neboť jí Duch svatý dává poznání pravdy (1J 2,21.27; 3,24). Pavel užívá termín učení jen málo, spíše v navázání na rabínskou tradici (Ř 2,21). Učením Písma je svědectví o Kristu a uvedení do jeho způsobu jednání (Ř 15,4; 1K 4,17). Proto může jak Ježíš, tak i Pavel odkázat na svůj příklad, na němž se lze učit (Mt 11,29; Fp 4,9.11). Pevnější, ustálenou podobu apoštolského učení předpokládá zřejmě 2Te 2,15 nebo Ef 4,21. V pastorálních epištolách je učení, střežení zdravého učení a kázání a pastorace podle dobrého učení svěřeno k tomu ustanoveným osobám (1Tm 4,11; 2Tm 2,2; Tt 1,9). V 1K 12,28 jde v případě učení o sborový úřad založený v obdarování Duchem (viz charisma).

2.3. Shodným termínem učení je také nazván soubor nauky farizeů a zákoníků (Mt 16,12), které se lze naučit pod jejich vedením (J 7,15), Ježíš ale odkazuje ke skutečnosti, že jeho učení je totožné s Božím učením (J 7,16n; 8,28). A zástupy se diví nad mocí jeho učení (Mk 1,27).

2.4. Skutečnost, že Kristus rozumí tomu, co nazýváme lidským životem, a proto je v něm zdrojem pomoci a útěchy, je popsána rovněž termínem učení (Žd 5,8n).

2.5. Nejméně četným (8x v NZ) je termín katéchó, který však dal vzniknout instituci katechumenátu. Jde o podání či vyslechnutí zprávy (Sk 21,21.24), v ČEP L 1,4 a Sk 18,25 přeloženo jako poučení / vyučení, které je základem víry. Proto srozumitelné kázání naučí více než glosolálie (1K 14,19).

2.6. Jako učení je v ČEP (oproti Kral.) přeložen i termín cesty tam, kde jde o myšlenkový soubor, mající na mysli následování Krista (Sk 19,23; 24,22).