Rodopis: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 7: | Řádek 7: | ||
}} | }} | ||
v ČEP užívaný výraz pro soupis členů určitého rodu, hebr. <span {{Hebr}}>tólédót</span> (kral. rod, rodové; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_10,32 Gn 10,32]</span>). V. t. [[rodokmen]]. | v ČEP užívaný výraz pro soupis členů určitého rodu, hebr. <span {{Hebr}}>tólédót</span> (kral. rod, rodové; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_10,32 Gn 10,32]</span>). V. t. [[rodokmen]]. | ||
<div class="noautonum">__TOC__</div> | |||
1. Obecně | == 1. Obecně == | ||
Ve většině kultur se lidé představují odkazem ke svým předkům. Proto se starověké rody snažily zachytit svůj rodokmen. Výchozím prvkem k tomu byla běžná identifikace osoby (muže) uvedením jeho předků (X, syn Y, syna Z). Tento segment r. vyjadřoval nejen osobní jedinečnost označeného, ale současně jej integroval do širší sociální pospolitosti. Každé životaschopné společenství se skládá z jedinečných prvků, které umožňují jeho stabilitu, strukturuje ji a brání jeho degeneraci v <q>masu</q>. R-y vedly vedly k eponymovi (tomu, po němž rod nesl jméno), jehož postava byla zároveň nositelem typické tradice a duchovního dědictví. Ve starých kulturách, z nichž známe především řecko-římskou, stál na začátku obvykle hérós, polobůh, který celému rodu zprostředkoval až biologické spojení s božstvem, jehož uctívání rod spojovalo. | Ve většině kultur se lidé představují odkazem ke svým předkům. Proto se starověké rody snažily zachytit svůj rodokmen. Výchozím prvkem k tomu byla běžná identifikace osoby (muže) uvedením jeho předků (X, syn Y, syna Z). Tento segment r. vyjadřoval nejen osobní jedinečnost označeného, ale současně jej integroval do širší sociální pospolitosti. Každé životaschopné společenství se skládá z jedinečných prvků, které umožňují jeho stabilitu, strukturuje ji a brání jeho degeneraci v <q>masu</q>. R-y vedly vedly k eponymovi (tomu, po němž rod nesl jméno), jehož postava byla zároveň nositelem typické tradice a duchovního dědictví. Ve starých kulturách, z nichž známe především řecko-římskou, stál na začátku obvykle hérós, polobůh, který celému rodu zprostředkoval až biologické spojení s božstvem, jehož uctívání rod spojovalo. | ||
2. Biblické | == 2. Biblické rodokmeny == | ||
V Bibli je vztah k praotcům vztahem k těm, kteří uctívali Boha, jemuž slouží i jeho potomci. <q>Bůh Abrahamův...</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_3,6 Ex 3,6]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_12,26 Mk 12,26]</span>). V biblických r-ch hraje závažnou roli přelom mezi praotci a Abrahamem, potomkem Šémovým: od Kaina k synům Lámechovým <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_4,17nn Gn 4,17nn]</span> 7 generací; od Adama k Noemu <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_5,1-32 Gn 5,1-32]</span> 10 generací. R. národů, synů Noeho Šéma, Cháma a Jefeta <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_10,1-31 Gn 10,1-31]</span>. Od Šéma k Abrahamovi <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_11,10-32 Gn 11,10-32]</span>, přízeň Abrahamova <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_22,20-23 Gn 22,20-23]</span>, synové Abrahama a Ketúry <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_25,1-7 Gn 25,1-7]</span>, Abrahamovi potomci přes Izmaela <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_25,12-28 Gn 25,12-28]</span>, potomci Ezaua <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_36,1-43 Gn 36,1-43]</span>, potomci Jákoba <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,23-27;_46,8-28 Gn 35,23-27; 46,8-28]</span>, původ Mojžíšův a Áronův <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_6,14-25 Ex 6,14-25]</span>, rodokmen Izraele bez lévijců <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_1,_20-43 Nu 1, 20-43]</span>, výčet (řád) z hlediska vojenského <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_2,1-33 Nu 2,1-33]</span>, r. Lévího a Árona <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_3,1-39 Nu 3,1-39]</span>, výčet Izraelců ve vztahu k přídělům země <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_26,1-53 Nu 26,1-53]</span>,/ r. Lévi <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_26,53-63 Nu 26,53-63]</span>. | V Bibli je vztah k praotcům vztahem k těm, kteří uctívali Boha, jemuž slouží i jeho potomci. <q>Bůh Abrahamův...</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_3,6 Ex 3,6]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_12,26 Mk 12,26]</span>). V biblických r-ch hraje závažnou roli přelom mezi praotci a Abrahamem, potomkem Šémovým: od Kaina k synům Lámechovým <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_4,17nn Gn 4,17nn]</span> 7 generací; od Adama k Noemu <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_5,1-32 Gn 5,1-32]</span> 10 generací. R. národů, synů Noeho Šéma, Cháma a Jefeta <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_10,1-31 Gn 10,1-31]</span>. Od Šéma k Abrahamovi <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_11,10-32 Gn 11,10-32]</span>, přízeň Abrahamova <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_22,20-23 Gn 22,20-23]</span>, synové Abrahama a Ketúry <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_25,1-7 Gn 25,1-7]</span>, Abrahamovi potomci přes Izmaela <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_25,12-28 Gn 25,12-28]</span>, potomci Ezaua <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_36,1-43 Gn 36,1-43]</span>, potomci Jákoba <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_35,23-27;_46,8-28 Gn 35,23-27; 46,8-28]</span>, původ Mojžíšův a Áronův <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_6,14-25 Ex 6,14-25]</span>, rodokmen Izraele bez lévijců <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_1,_20-43 Nu 1, 20-43]</span>, výčet (řád) z hlediska vojenského <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_2,1-33 Nu 2,1-33]</span>, r. Lévího a Árona <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_3,1-39 Nu 3,1-39]</span>, výčet Izraelců ve vztahu k přídělům země <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_26,1-53 Nu 26,1-53]</span>,/ r. Lévi <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_26,53-63 Nu 26,53-63]</span>. | ||
Rodopisy hrály důležitou roli při určování nároku na půdu a při obnovení státního a náboženského života po návratu z exilu. Takové r. najdeme v kn. Paralipomenon (zejm. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_1-9 1Pa 1-9]</span>) Ezd, Neh (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ezd_8,1-14;_2,1nn Ezd 8,1-14; 2,1nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Neh_12,1-26;_11 Neh 12,1-26; 11]</span>). | Rodopisy hrály důležitou roli při určování nároku na půdu a při obnovení státního a náboženského života po návratu z exilu. Takové r. najdeme v kn. Paralipomenon (zejm. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Pa_1-9 1Pa 1-9]</span>) Ezd, Neh (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ezd_8,1-14;_2,1nn Ezd 8,1-14; 2,1nn]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Neh_12,1-26;_11 Neh 12,1-26; 11]</span>). | ||
3. | == 3. Rodokmen Ježíšův == | ||
Nejznámější nz rodokmen je rodokmen Ježíšův. Známe jej ve dvou různých verzích. V Mt 1 je doveden k Abrahamovi, v L 3 až k Adamovi. Jsou to r. zdůrazňující teologickou roli Božích zásahů do dějin: Propojují v generacích, jejichž počty jsou dělitelné sedmi, velké postavy SZ, ženy s pohnutými osudy (Támar, Sára, Rachaba, Rút, <q>Uriášova</q> Bet-šeba), někdy i původně neplodné (Sára). Ty dokumentují, že kontinuita Ježíšovy minulosti je garantována z Boží strany a nespočívá v kontinuitě lidské plodnosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_1,1-16 Mt 1,1-16]</span>, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_3,23-38 L 3,23-38]</span>). Lukášovský rodokmen je veden až k Adamovi, jenž je označen jako <q>Adam od Boha</q>. Tím není řečeno, že Adam byl Božím synem, ale že byl na Bohu závislý jako jeho stvoření. Ve stejném smyslu říká apoštol Pavel podle téhož autora ve <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_17,28b Sk 17,28b]</span> slovy řeckého básníka, že jako lidé všichni <q>jsme jeho (Boží) rodina</q>. Boha Abrahamova vyznává jako toho, jemuž jsou odpovědni všichni lidé. Apoštol [[Pavel, apoštol|Pavel]] vyložil uchování vnitřní kontinuity s praotci novým způsobem – jako soulad s vírou praotce Abrahama, k němuž může dospět každý, i když s Abrahamem není spojen rodově, tedy i pohan (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_4,11 Ř 4,11]</span>). Tak NZ překračuje tradici r. a víra v Krista vytváří vlastní posloupnost otců a dětí v Kristu – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_4,15 1K 4,15]</span>). | Nejznámější nz rodokmen je rodokmen Ježíšův. Známe jej ve dvou různých verzích. V Mt 1 je doveden k Abrahamovi, v L 3 až k Adamovi. Jsou to r. zdůrazňující teologickou roli Božích zásahů do dějin: Propojují v generacích, jejichž počty jsou dělitelné sedmi, velké postavy SZ, ženy s pohnutými osudy (Támar, Sára, Rachaba, Rút, <q>Uriášova</q> Bet-šeba), někdy i původně neplodné (Sára). Ty dokumentují, že kontinuita Ježíšovy minulosti je garantována z Boží strany a nespočívá v kontinuitě lidské plodnosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_1,1-16 Mt 1,1-16]</span>, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_3,23-38 L 3,23-38]</span>). Lukášovský rodokmen je veden až k Adamovi, jenž je označen jako <q>Adam od Boha</q>. Tím není řečeno, že Adam byl Božím synem, ale že byl na Bohu závislý jako jeho stvoření. Ve stejném smyslu říká apoštol Pavel podle téhož autora ve <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_17,28b Sk 17,28b]</span> slovy řeckého básníka, že jako lidé všichni <q>jsme jeho (Boží) rodina</q>. Boha Abrahamova vyznává jako toho, jemuž jsou odpovědni všichni lidé. Apoštol [[Pavel, apoštol|Pavel]] vyložil uchování vnitřní kontinuity s praotci novým způsobem – jako soulad s vírou praotce Abrahama, k němuž může dospět každý, i když s Abrahamem není spojen rodově, tedy i pohan (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_4,11 Ř 4,11]</span>). Tak NZ překračuje tradici r. a víra v Krista vytváří vlastní posloupnost otců a dětí v Kristu – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_4,15 1K 4,15]</span>). | ||
4. Obrazně | == 4. Obrazně == | ||
V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,4 Gn 2,4]</span> se mluví i o r. nebe a země, jde vyjádření Božího stvořitelského nároku na prostředí lidského života. | V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,4 Gn 2,4]</span> se mluví i o r. nebe a země, jde vyjádření Božího stvořitelského nároku na prostředí lidského života. | ||
[[Kategorie: různé pojmy]] | [[Kategorie: různé pojmy]] | ||
[[Kategorie: ostatní]] | [[Kategorie: ostatní]] | ||
Řádek 32: | Řádek 26: | ||
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | [[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | ||
[[Kategorie: Hájek Blahoslav (autor)]] | [[Kategorie: Hájek Blahoslav (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 18:01
heslo: rodopis
autor: Pokorný Petr
autor: Hájek Blahoslav
předcházející heslo: rodokmen
následující heslo: Rogel
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
v ČEP užívaný výraz pro soupis členů určitého rodu, hebr. tólédót (kral. rod, rodové; Gn 10,32). V. t. rodokmen.
1. Obecně
Ve většině kultur se lidé představují odkazem ke svým předkům. Proto se starověké rody snažily zachytit svůj rodokmen. Výchozím prvkem k tomu byla běžná identifikace osoby (muže) uvedením jeho předků (X, syn Y, syna Z). Tento segment r. vyjadřoval nejen osobní jedinečnost označeného, ale současně jej integroval do širší sociální pospolitosti. Každé životaschopné společenství se skládá z jedinečných prvků, které umožňují jeho stabilitu, strukturuje ji a brání jeho degeneraci v masu
. R-y vedly vedly k eponymovi (tomu, po němž rod nesl jméno), jehož postava byla zároveň nositelem typické tradice a duchovního dědictví. Ve starých kulturách, z nichž známe především řecko-římskou, stál na začátku obvykle hérós, polobůh, který celému rodu zprostředkoval až biologické spojení s božstvem, jehož uctívání rod spojovalo.
2. Biblické rodokmeny
V Bibli je vztah k praotcům vztahem k těm, kteří uctívali Boha, jemuž slouží i jeho potomci. Bůh Abrahamův...
(Ex 3,6; Mk 12,26). V biblických r-ch hraje závažnou roli přelom mezi praotci a Abrahamem, potomkem Šémovým: od Kaina k synům Lámechovým Gn 4,17nn 7 generací; od Adama k Noemu Gn 5,1-32 10 generací. R. národů, synů Noeho Šéma, Cháma a Jefeta Gn 10,1-31. Od Šéma k Abrahamovi Gn 11,10-32, přízeň Abrahamova Gn 22,20-23, synové Abrahama a Ketúry Gn 25,1-7, Abrahamovi potomci přes Izmaela Gn 25,12-28, potomci Ezaua Gn 36,1-43, potomci Jákoba Gn 35,23-27; 46,8-28, původ Mojžíšův a Áronův Ex 6,14-25, rodokmen Izraele bez lévijců Nu 1, 20-43, výčet (řád) z hlediska vojenského Nu 2,1-33, r. Lévího a Árona Nu 3,1-39, výčet Izraelců ve vztahu k přídělům země Nu 26,1-53,/ r. Lévi Nu 26,53-63.
Rodopisy hrály důležitou roli při určování nároku na půdu a při obnovení státního a náboženského života po návratu z exilu. Takové r. najdeme v kn. Paralipomenon (zejm. 1Pa 1-9) Ezd, Neh (Ezd 8,1-14; 2,1nn; Neh 12,1-26; 11).
3. Rodokmen Ježíšův
Nejznámější nz rodokmen je rodokmen Ježíšův. Známe jej ve dvou různých verzích. V Mt 1 je doveden k Abrahamovi, v L 3 až k Adamovi. Jsou to r. zdůrazňující teologickou roli Božích zásahů do dějin: Propojují v generacích, jejichž počty jsou dělitelné sedmi, velké postavy SZ, ženy s pohnutými osudy (Támar, Sára, Rachaba, Rút, Uriášova
Bet-šeba), někdy i původně neplodné (Sára). Ty dokumentují, že kontinuita Ježíšovy minulosti je garantována z Boží strany a nespočívá v kontinuitě lidské plodnosti (Mt 1,1-16, L 3,23-38). Lukášovský rodokmen je veden až k Adamovi, jenž je označen jako Adam od Boha
. Tím není řečeno, že Adam byl Božím synem, ale že byl na Bohu závislý jako jeho stvoření. Ve stejném smyslu říká apoštol Pavel podle téhož autora ve Sk 17,28b slovy řeckého básníka, že jako lidé všichni jsme jeho (Boží) rodina
. Boha Abrahamova vyznává jako toho, jemuž jsou odpovědni všichni lidé. Apoštol Pavel vyložil uchování vnitřní kontinuity s praotci novým způsobem – jako soulad s vírou praotce Abrahama, k němuž může dospět každý, i když s Abrahamem není spojen rodově, tedy i pohan (Ř 4,11). Tak NZ překračuje tradici r. a víra v Krista vytváří vlastní posloupnost otců a dětí v Kristu – 1K 4,15).
4. Obrazně
V Gn 2,4 se mluví i o r. nebe a země, jde vyjádření Božího stvořitelského nároku na prostředí lidského života.