Peklo: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m (naimportována 1 revize)
Bez shrnutí editace
 
Řádek 9: Řádek 9:
Biblické představy a pojmy, jejichž přetlumočení je v češtině spojeno s výrazem <q>peklo</q>, neodpovídají běžné barokně-pohádkové představě p. jako kotelny obsluhované čerty. Většinou jde o překlad hebrejského <span {{Hebr}}>š<sup>e</sup>'ól</span>, přesněji [[podsvětí]], který se v SZ vyskytuje 65x. V řecké podobě <span {{Rec}}>hadés</span> je termín použit v apokryfní literatuře (26x) a v NZ (10x).
Biblické představy a pojmy, jejichž přetlumočení je v češtině spojeno s výrazem <q>peklo</q>, neodpovídají běžné barokně-pohádkové představě p. jako kotelny obsluhované čerty. Většinou jde o překlad hebrejského <span {{Hebr}}>š<sup>e</sup>'ól</span>, přesněji [[podsvětí]], který se v SZ vyskytuje 65x. V řecké podobě <span {{Rec}}>hadés</span> je termín použit v apokryfní literatuře (26x) a v NZ (10x).


1. Smrt
== 1. Smrt ==
 
==== 1.1. Vzdálenost od Boha ====
1.1. Vzdálenost od Boha
 
Oba termíny, hebr. <span {{Hebr}}>š<sup>e</sup>'ól</span> (podsvětí) a řec. <span {{Rec}}>hádés</span> (říše/vláda smrti), podobně jako [[hrob]] bývají obecně výrazem pro smrt. Naříká-li např. Jákob, že sestoupí za synem do podsvětí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_37,35 Gn 37,35]</span>, nemyslí tím návštěvu v pekle, ale smrt žalem. V rámci tehdejšího obrazu světa se předpokládalo, že toto místo je lokalizováno někde v pod naším světem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_16,30 Nu 16,30]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,23 Mt 11,23]</span>), vzdálené od Boha jako dárce života <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_38,18 Iz 38,18]</span>;), v propasti (<span {{Rec}}>abyssos</span> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_8,31 L 8,31]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_10,7 Ř 10,7]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_8,31 L 8,31]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_10,7 Ř 10,7]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_9,1-11;_20,1-3 Zj 9,1-11; 20,1-3]</span>) &ndash; v nekonečné hlubině v prostoru i v čase, obdobě hebr. <span {{Hebr}}>t<sup>e</sup>hóm</span> z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,2 Gn 1,2]</span> (srov. <q>nejhlubší útroby země</q> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_63,10 Ž 63,10]</span>).
Oba termíny, hebr. <span {{Hebr}}>š<sup>e</sup>'ól</span> (podsvětí) a řec. <span {{Rec}}>hádés</span> (říše/vláda smrti), podobně jako [[hrob]] bývají obecně výrazem pro smrt. Naříká-li např. Jákob, že sestoupí za synem do podsvětí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_37,35 Gn 37,35]</span>, nemyslí tím návštěvu v pekle, ale smrt žalem. V rámci tehdejšího obrazu světa se předpokládalo, že toto místo je lokalizováno někde v pod naším světem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Nu_16,30 Nu 16,30]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_11,23 Mt 11,23]</span>), vzdálené od Boha jako dárce života <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_38,18 Iz 38,18]</span>;), v propasti (<span {{Rec}}>abyssos</span> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_8,31 L 8,31]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_10,7 Ř 10,7]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_8,31 L 8,31]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_10,7 Ř 10,7]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_9,1-11;_20,1-3 Zj 9,1-11; 20,1-3]</span>) &ndash; v nekonečné hlubině v prostoru i v čase, obdobě hebr. <span {{Hebr}}>t<sup>e</sup>hóm</span> z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,2 Gn 1,2]</span> (srov. <q>nejhlubší útroby země</q> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_63,10 Ž 63,10]</span>).


1.2 Zánik
==== 1.2 Zánik ====
 
V NZ se v evangeliích užívá i řec. termín <span {{Rec}}>gehenna</span> &ndash; pořečtěná forma hebr. <span {{Hebr}}>gé' hinnóm</span>. Josephus Flavius ani Filón ho neužívají. Ať je původní etymologie slova jakákoli, spojuje se tu představa zániku s ohněm. Jde tak o obraz úplného zániku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,22.29.30;_10,28;_23,33;_Mk_9,43-47;_L_12,5;_Jk_3,6 Mt 5,22.29.30; 10,28; 23,33; Mk 9,43-47; L 12,5; Jk 3,6]</span> srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_19,20 Zj 19,20]</span>), nikoli <q>pekelných muk</q>, jak se o nich mluví v pseudepigrafní literatuře pozdního židovství (1Hen 22,10n).
V NZ se v evangeliích užívá i řec. termín <span {{Rec}}>gehenna</span> &ndash; pořečtěná forma hebr. <span {{Hebr}}>gé' hinnóm</span>. Josephus Flavius ani Filón ho neužívají. Ať je původní etymologie slova jakákoli, spojuje se tu představa zániku s ohněm. Jde tak o obraz úplného zániku (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_5,22.29.30;_10,28;_23,33;_Mk_9,43-47;_L_12,5;_Jk_3,6 Mt 5,22.29.30; 10,28; 23,33; Mk 9,43-47; L 12,5; Jk 3,6]</span> srov. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj_19,20 Zj 19,20]</span>), nikoli <q>pekelných muk</q>, jak se o nich mluví v pseudepigrafní literatuře pozdního židovství (1Hen 22,10n).


2. Varování
== 2. Varování ==
 
Pod vlivem helénistických myšlenek o posmrtné odplatě se rozšířila víra v rozdílné osudy bezbožných a spravedlivých po jejich příchodu do podsvětí. Zatímco duše spravedlivých vystupují do nebeského ráje bezprostředně, aby tam očekávaly zmrtvýchvstání, <span {{Rec}}>hádés</span> (<span {{Hebr}}>š<sup>e</sup>'ól</span>) se stal <q>místem (spravedlivého) trestu</q> bezbožných duší v podsvětí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_16,19-31 L 16,19-31]</span>). Koexistence obou pojetí termínu <span {{Rec}}>hádés</span> v době NZ odpovídá na jedné straně staršímu pojetí, které zahrnuje sféru smrti obecně; na druhé straně znamená jen dočasnou pouť bezbožných duší. V raně křesťanském pojetí dochází k účinné christologizaci <span {{Rec}}>hádés</span>. Ježíš se stává pánem i nad podsvětím, jak se to odráží v církevním učení o jeho sestoupení do pekla v mezidobí od smrti do vzkříšení. Odvozuje se m. j. od <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1P_3,19 1P 3,19]</span>, kde čteme jak vzbouřené mocnosti (padlí andělé z dob Noemových <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_6,1-4 Gn 6,1-4]</span>?) jsou (zřejmě v podsvětí) <q>drženi ve vazbě</q> a čekají na soud. Tyto představy mají většinou varovnou (parenetickou) funkci.
Pod vlivem helénistických myšlenek o posmrtné odplatě se rozšířila víra v rozdílné osudy bezbožných a spravedlivých po jejich příchodu do podsvětí. Zatímco duše spravedlivých vystupují do nebeského ráje bezprostředně, aby tam očekávaly zmrtvýchvstání, <span {{Rec}}>hádés</span> (<span {{Hebr}}>š<sup>e</sup>'ól</span>) se stal <q>místem (spravedlivého) trestu</q> bezbožných duší v podsvětí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_16,19-31 L 16,19-31]</span>). Koexistence obou pojetí termínu <span {{Rec}}>hádés</span> v době NZ odpovídá na jedné straně staršímu pojetí, které zahrnuje sféru smrti obecně; na druhé straně znamená jen dočasnou pouť bezbožných duší. V raně křesťanském pojetí dochází k účinné christologizaci <span {{Rec}}>hádés</span>. Ježíš se stává pánem i nad podsvětím, jak se to odráží v církevním učení o jeho sestoupení do pekla v mezidobí od smrti do vzkříšení. Odvozuje se m. j. od <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1P_3,19 1P 3,19]</span>, kde čteme jak vzbouřené mocnosti (padlí andělé z dob Noemových <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_6,1-4 Gn 6,1-4]</span>?) jsou (zřejmě v podsvětí) <q>drženi ve vazbě</q> a čekají na soud. Tyto představy mají většinou varovnou (parenetickou) funkci.
[[Kategorie: eschatologie]]
[[Kategorie: eschatologie]]
Řádek 30: Řádek 26:
[[Kategorie: Mrázek Jiří (autor)]]
[[Kategorie: Mrázek Jiří (autor)]]
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]]
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]]

Aktuální verze z 19. 12. 2023, 10:17

heslo: peklo

autor: Kajlík Vladimír
autor: Mrázek Jiří
autor: Pokorný Petr
       
předcházející heslo: pekař        
následující heslo: Pekód

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Biblické představy a pojmy, jejichž přetlumočení je v češtině spojeno s výrazem peklo, neodpovídají běžné barokně-pohádkové představě p. jako kotelny obsluhované čerty. Většinou jde o překlad hebrejského še'ól, přesněji podsvětí, který se v SZ vyskytuje 65x. V řecké podobě hadés je termín použit v apokryfní literatuře (26x) a v NZ (10x).

1. Smrt

1.1. Vzdálenost od Boha

Oba termíny, hebr. še'ól (podsvětí) a řec. hádés (říše/vláda smrti), podobně jako hrob bývají obecně výrazem pro smrt. Naříká-li např. Jákob, že sestoupí za synem do podsvětí (Gn 37,35, nemyslí tím návštěvu v pekle, ale smrt žalem. V rámci tehdejšího obrazu světa se předpokládalo, že toto místo je lokalizováno někde v pod naším světem (Nu 16,30; Mt 11,23), vzdálené od Boha jako dárce života Iz 38,18;), v propasti (abyssos L 8,31; Ř 10,7; L 8,31; Ř 10,7; Zj 9,1-11; 20,1-3) – v nekonečné hlubině v prostoru i v čase, obdobě hebr. tehóm z Gn 1,2 (srov. nejhlubší útroby země Ž 63,10).

1.2 Zánik

V NZ se v evangeliích užívá i řec. termín gehenna – pořečtěná forma hebr. gé' hinnóm. Josephus Flavius ani Filón ho neužívají. Ať je původní etymologie slova jakákoli, spojuje se tu představa zániku s ohněm. Jde tak o obraz úplného zániku (Mt 5,22.29.30; 10,28; 23,33; Mk 9,43-47; L 12,5; Jk 3,6 srov. Zj 19,20), nikoli pekelných muk, jak se o nich mluví v pseudepigrafní literatuře pozdního židovství (1Hen 22,10n).

2. Varování

Pod vlivem helénistických myšlenek o posmrtné odplatě se rozšířila víra v rozdílné osudy bezbožných a spravedlivých po jejich příchodu do podsvětí. Zatímco duše spravedlivých vystupují do nebeského ráje bezprostředně, aby tam očekávaly zmrtvýchvstání, hádés (še'ól) se stal místem (spravedlivého) trestu bezbožných duší v podsvětí (L 16,19-31). Koexistence obou pojetí termínu hádés v době NZ odpovídá na jedné straně staršímu pojetí, které zahrnuje sféru smrti obecně; na druhé straně znamená jen dočasnou pouť bezbožných duší. V raně křesťanském pojetí dochází k účinné christologizaci hádés. Ježíš se stává pánem i nad podsvětím, jak se to odráží v církevním učení o jeho sestoupení do pekla v mezidobí od smrti do vzkříšení. Odvozuje se m. j. od 1P 3,19, kde čteme jak vzbouřené mocnosti (padlí andělé z dob Noemových Gn 6,1-4?) jsou (zřejmě v podsvětí) drženi ve vazbě a čekají na soud. Tyto představy mají většinou varovnou (parenetickou) funkci.