Ryba: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
m (naimportována 1 revize) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:22
heslo: ryba
autor: Lukeš Jiří
předcházející heslo: různočtení
následující heslo: rybář
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. dág, dá'g, dágá, řec. ichthys, kétos, opsarion. Jedná se o obratlovce z třídy ryb (Osteichthyes). Mezi rybovité obratlovce však patří i zástupci několika dalších tříd, kteří mají s pravými (kostnatými) r. společné znaky.
Texty SZ i NZ hovoří o r. poměrně často, avšak nikde nezmiňují konkrétní druhy. Hlavním kritériem jejich členění bylo, zda mají ploutve a šupiny (živočichové čistí), nebo ne (živočichové nečistí). Roli nehrálo, zda se jedná o živočichy mořské či sladkovodní (Lv 11,9-12; Dt 14,9). Většina ryb v řekách a jezerech Palestiny ploutve i šupiny má a zákaz se tak vztahoval jen na několik málo druhů, dále pak na měkkýše a korýše. R. jako významný zdroj potravy znal Izrael již v Egyptě (Nu 11,5.22), kde byl rybolov živností (Iz 19,8) a zmínky o r. trzích jsou i v Neh 13,16. Přesto však badatelé soudí, že rybolov nehrál v časech SZ důležitou roli v ekonomickém životě Izraele, neboť břehy Středozemního moře byly zabrány Pelištejci a Féničany, Mrtvé moře bylo bez ryb (Ez 47,7-12). Josephus Flavius (Bel. III, 10, 7) popisuje Galilejské /Genezaretské, Tiberiadské/ jezero jako to, jehož voda je svěží, čistá i dobrá k pití a žije v něm mnoho druhů r., jež jsou odlišné od těch, které se nacházejí jinde. Studie z nedávných dob počítají přibližně s třiceti druhy r. v tomto rozsáhlém jezeře a za významné pro rybolov jsou považovány zejména některé r. z čeledi kaprovitých. Za místo rybolovu rovněž sloužilo Chulské jezero, to však nemohlo kvůli své poloze zásobit rybami významné osady Galileie. Jak dokládají bibl. texty, v časech NZ se r. lovily na udici (Mt 17,27) nebo do vlečných sítí a v Galilejském j. se chytaly za tmy (L 5,4-7).
Bibl. texty hovoří o r. také obrazně (Jb 12,7) a r. se vyskytují i ve vidění (Ez 47,9), kde jsou důkazem ozdravující moci životodárného pramene. Veliká r.
z Jon 2,1 (Mt 12,40) se stává Božím nástrojem a koná, co jí Hospodin přikazuje (Jon 2,11). (Při snaze o doslovný výklad textu je možné zmínit, že velryby se vyskytují ve Středozemním m. jen řídce, připadal by spíše některý z velkých druhů žraloků.) NZ si všímá profese řady Ježíšových učedníků (Mt 4,18-22; J 21,10-11) a rovněž Ježíšova podobenství i metafory pracují s obrazy r. a sítí (Mt 4,19; 13,47).