Radost, radovat se: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
hebr. <span {{Hebr}}>simchá</span>, <span {{Hebr}}>s-m-ch</span>, příbuzné kořeny <span {{Hebr}}>g-j-l</span>, <span {{Hebr}}>r-n-n</span>, <span {{Hebr}}>s-w-s</span>; <span {{Hebr}}>'-l-z</span>; řec. <span {{Rec}}>chara</span>, <span {{Rec}}>chairó</span>, příbuzná slovesa <span {{Rec}}>eufrainó</span>, <span {{Rec}}>agallió</span>; č. též jásat, plesat. Kladná emocionální reakce člověka na dosažené dobro, opak zármutku. | hebr. <span {{Hebr}}>simchá</span>, <span {{Hebr}}>s-m-ch</span>, příbuzné kořeny <span {{Hebr}}>g-j-l</span>, <span {{Hebr}}>r-n-n</span>, <span {{Hebr}}>s-w-s</span>; <span {{Hebr}}>'-l-z</span>; řec. <span {{Rec}}>chara</span>, <span {{Rec}}>chairó</span>, příbuzná slovesa <span {{Rec}}>eufrainó</span>, <span {{Rec}}>agallió</span>; č. též jásat, plesat. Kladná emocionální reakce člověka na dosažené dobro, opak zármutku. | ||
1. Ve SZ má většinou nápadné vnější projevy: výskot, tleskání, zpěv a tanec. Jejím kontextem bývá slavení, proto k ní patří též sváteční šaty, zpěv, hostina, pomazání olejem apod. Důvodem mohou být šťastné životní události a přirozené hodnoty (narození dítěte, obřízka, svatba, vítězství v boji, úroda veselí, ale to vše je vnímáno jako dary Boha, nejhlubšího zdroje lidské r.; proto má r. své místo zejména ve svátcích, které připomínají Hospodinovu přízeň Izraeli (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_12,6-7;_16,11nn;_1S_18,6;_1Kr_39n;_2Pa_29,30;_Est_8,17 Dt 12,6-7; 16,11nn; 1S 18,6; 1Kr 39n; 2Pa 29,30; Est 8,17]</span>; aj.) | == 1. Starý zákon == | ||
Ve SZ má většinou nápadné vnější projevy: výskot, tleskání, zpěv a tanec. Jejím kontextem bývá slavení, proto k ní patří též sváteční šaty, zpěv, hostina, pomazání olejem apod. Důvodem mohou být šťastné životní události a přirozené hodnoty (narození dítěte, obřízka, svatba, vítězství v boji, úroda veselí, ale to vše je vnímáno jako dary Boha, nejhlubšího zdroje lidské r.; proto má r. své místo zejména ve svátcích, které připomínají Hospodinovu přízeň Izraeli (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt_12,6-7;_16,11nn;_1S_18,6;_1Kr_39n;_2Pa_29,30;_Est_8,17 Dt 12,6-7; 16,11nn; 1S 18,6; 1Kr 39n; 2Pa 29,30; Est 8,17]</span>; aj.) | |||
Významné místo má radost v knize žalmů. Hospodin je vrcholem a pramen radosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_16,11;_43,4 Ž 16,11; 43,4]</span>), r. je spojena se správnou cestou k Bohu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_51,14 Ž 51,14]</span>). S radostí jsou spojeny různé atributy Božího díla: soud (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_48,12 Ž 48,12]</span>), Hospodinovo panování (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_97 Ž 97]</span>) aj. U Izajáše je r. spojena se spásou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_49,13;_61,10 Iz 49,13; 61,10]</span>). | Významné místo má radost v knize žalmů. Hospodin je vrcholem a pramen radosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_16,11;_43,4 Ž 16,11; 43,4]</span>), r. je spojena se správnou cestou k Bohu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_51,14 Ž 51,14]</span>). S radostí jsou spojeny různé atributy Božího díla: soud (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_48,12 Ž 48,12]</span>), Hospodinovo panování (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_97 Ž 97]</span>) aj. U Izajáše je r. spojena se spásou (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_49,13;_61,10 Iz 49,13; 61,10]</span>). | ||
Řádek 14: | Řádek 15: | ||
V prorockých knihách je zaznamenáno, že sám Hospodin se bude radovat ze svého lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_62,5 Iz 62,5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,17 Sf 3,17]</span>). | V prorockých knihách je zaznamenáno, že sám Hospodin se bude radovat ze svého lidu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_62,5 Iz 62,5]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sf_3,17 Sf 3,17]</span>). | ||
2. NZ je celý prodchnutý r. ze spásy uskutečněné v Ježíši Kristu (evangelium – radostná zvěst), r. se zvěstuje především chudým a trpícím ([[Kázání na hoře]]), provází Ježíšův vstup do Jeruzaléma (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_11,9n;_L_19,37n Mk 11,9n; L 19,37n]</span>) i jeho vzkříšení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,8;_L_24,41 Mt 28,8; L 24,41]</span>). Vyvěrá z vnitřního spojení křesťanů s Kristem i mezi sebou navzájem. | == 2. Nový zákon == | ||
NZ je celý prodchnutý r. ze spásy uskutečněné v Ježíši Kristu (evangelium – radostná zvěst), r. se zvěstuje především chudým a trpícím ([[Kázání na hoře]]), provází Ježíšův vstup do Jeruzaléma (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_11,9n;_L_19,37n Mk 11,9n; L 19,37n]</span>) i jeho vzkříšení (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,8;_L_24,41 Mt 28,8; L 24,41]</span>). Vyvěrá z vnitřního spojení křesťanů s Kristem i mezi sebou navzájem. | |||
Apoštol Pavel používal výraz <span {{Rec}}>chara</span>, když zdůrazňoval, že Tesaloničtí jsou jeho radostí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Te_2,19 1Te 2,19]</span>); když říkal, že radost provází utrpení, chudobu aj. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ko_1,24;_2K_6,10 Ko 1,24; 2K 6,10]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_10,34 Žd 10,34]</span>). Radost je ovocem Ducha, směřujícím k naplnění v eschatologické blaženosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_5,22 Ga 5,22]</span>). | Apoštol Pavel používal výraz <span {{Rec}}>chara</span>, když zdůrazňoval, že Tesaloničtí jsou jeho radostí (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1Te_2,19 1Te 2,19]</span>); když říkal, že radost provází utrpení, chudobu aj. (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ko_1,24;_2K_6,10 Ko 1,24; 2K 6,10]</span>; srv. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_10,34 Žd 10,34]</span>). Radost je ovocem Ducha, směřujícím k naplnění v eschatologické blaženosti (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ga_5,22 Ga 5,22]</span>). | ||
Řádek 29: | Řádek 31: | ||
[[Kategorie: Žilka Ladislav (autor)]] | [[Kategorie: Žilka Ladislav (autor)]] | ||
Aktuální verze z 19. 12. 2023, 17:49
heslo: radost, radovat se
autor: Žilka Ladislav
předcházející heslo: rádce
následující odkazové heslo: Rafael
následující heslo: Ragau
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. simchá, s-m-ch, příbuzné kořeny g-j-l, r-n-n, s-w-s; '-l-z; řec. chara, chairó, příbuzná slovesa eufrainó, agallió; č. též jásat, plesat. Kladná emocionální reakce člověka na dosažené dobro, opak zármutku.
1. Starý zákon
Ve SZ má většinou nápadné vnější projevy: výskot, tleskání, zpěv a tanec. Jejím kontextem bývá slavení, proto k ní patří též sváteční šaty, zpěv, hostina, pomazání olejem apod. Důvodem mohou být šťastné životní události a přirozené hodnoty (narození dítěte, obřízka, svatba, vítězství v boji, úroda veselí, ale to vše je vnímáno jako dary Boha, nejhlubšího zdroje lidské r.; proto má r. své místo zejména ve svátcích, které připomínají Hospodinovu přízeň Izraeli (Dt 12,6-7; 16,11nn; 1S 18,6; 1Kr 39n; 2Pa 29,30; Est 8,17; aj.)
Významné místo má radost v knize žalmů. Hospodin je vrcholem a pramen radosti (Ž 16,11; 43,4), r. je spojena se správnou cestou k Bohu (Ž 51,14). S radostí jsou spojeny různé atributy Božího díla: soud (Ž 48,12), Hospodinovo panování (Ž 97) aj. U Izajáše je r. spojena se spásou (Iz 49,13; 61,10).
V prorockých knihách je zaznamenáno, že sám Hospodin se bude radovat ze svého lidu (Iz 62,5; Sf 3,17).
2. Nový zákon
NZ je celý prodchnutý r. ze spásy uskutečněné v Ježíši Kristu (evangelium – radostná zvěst), r. se zvěstuje především chudým a trpícím (Kázání na hoře), provází Ježíšův vstup do Jeruzaléma (Mk 11,9n; L 19,37n) i jeho vzkříšení (Mt 28,8; L 24,41). Vyvěrá z vnitřního spojení křesťanů s Kristem i mezi sebou navzájem.
Apoštol Pavel používal výraz chara, když zdůrazňoval, že Tesaloničtí jsou jeho radostí (1Te 2,19); když říkal, že radost provází utrpení, chudobu aj. (Ko 1,24; 2K 6,10; srv. Žd 10,34). Radost je ovocem Ducha, směřujícím k naplnění v eschatologické blaženosti (Ga 5,22).
L a Sk: Radost provází Ježíšovo narození (L 1,47; 2,10) V L 2,10 zvěstuje anděl při Ježíšově narození: Nebojte se, hle, zvěstuji vám velkou radost, která bude pro všechen lid
(srv. L 1,47) a r. je darována učedníkům spolu s Duchem svatým (Sk 13,52); r. provází dílo činěné v Ježíšovu jménu (Sk 8,7n); r. provázela dílo Pavla a Barabáše cestou do Jeruzaléma (Sk 15,3).
V Janově evangeliu předává Ježíš svým žákům radost, která plyne s jeho spojení s Bohem jako nebeským Otcem (J 15,11) a která proměňuje v r. lidský zármutek (J 16,20.24).
Ve SZ i v NZ je radost znamením Božího lidu (Neh 8,10; Sk 2,46; 1Pt 1,8); r. Na konci časů je den svatby Beránkovy spojen s radostí (Zj 19,7).
Radost.