Zlato

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: zlato

autor: Pokorný Joel    
       
předcházející heslo: zlaté pravidlo        
následující heslo: zlo, zlý

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. záháv, také chárúc – zlatavě zelenavé (Ž 68,14), ketem – snad podle naleziště (Jb 28,16.19), paz (Ž 21,4), záháv ságúr – lístkové z. (Jb 28,15), řec. chrysos. Drahý kov krásně žluté barvy a lesku, vynikající tažnosti, na vzduchu velmi stálý (Au). V přírodě se z. vyskytuje převážně v ryzí formě. V minulosti bylo těženo hlavně z křemenných žil a z náplavů (rozsyp) a koncentrováno gravitačními metodami , případně tepelnými metalurgickými procesy. Z. je v biblických textech nejčastěji zmiňovaným kovem, ačkoli se v Palestině nenachází a bylo importováno z míst nejasné lokalizace (nejspíše v Arábii a v Egyptě). Dováželo se z Šéby, Ofíru, Raemy a Úfazu a bývalo také válečnou kořistí. Z. bylo ceněno i ctěno , Áron (Ex 32,2-4) z něj vyrobil modlu býčka. Schrána smlouvy vyrobená z akaciového dřeva byla obložena z-em (Ex 25,11), zlaté bylo zdobení kněžského roucha (Ex 39,2-30) nebo různá zařízení svatyně (Ex 37; Nu 7,86). Z-em byl velkolepě vyzdoben Šalomounův chrám (1Kr 6,20-28). Z. bylo užíváno ve směnném obchodu a mincovnictví. V mudroslovných knihách je milování z. a jeho hromadění odsuzováno a více je hodnocena moudrost (Jb 28,15; 28,17; Př 3,14; 8,10), Hospodinovy řády (Ž 19,10) a pravost víry (1Pt 1,7). Proto Job nikdy nedoufal ve z. (Jb 31,24). V den Božího soudu nemá z. žádnou cenu (Ez 7,19), jím se nelze vysvobodit. (Sf 1,18). Uctívání zlatých model (Ž 115,4; Iz 2,20; Oz 8,4) začalo již při putování pouští a rozmohlo se po rozdělení království (1Kr 12,28-30). Ale i z. patří Bohu (Ag 2,8) a z. Boha ctí (Iz 60,6; 60,17).

Dvojí pohled na z. je i v NZ: z. je pomíjivé (1Pt 1,18) a apoštolové se bez něj obešli (Mt 10,9; Sk 3,6), neboť cennější dary obdrželi od Ježíše Krista a ani ženám nedoporučovali zlaté ozdoby (1Tm 2,9; 1Pt 3,3). Na druhé straně mudrci přinesli z. Ježíšovi jako dar (Mt 2,11) a církvi v Laodikeji se radí nakoupit z. (Zj 3,18) ve smyslu duchovního bohatství. Hradby Nového Jeruzaléma (Zj 21,18) budou postaveny z ryzího z-a.

Pro náročný proces prubířství z-a za vysokého žáru (tavení, přečišťování, zkoušení) užívá Bible častý obraz zkoušky, jíž musí věrní projít (Př 17,3; Za 13,9; Mal 3,3; 1K 3,13; 1Pt 1,7; Zj 3,18).