Týden

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: týden

autor: Pokorný Petr    
       
předcházející heslo: tyč
následující odkazové heslo: týdnů svátek      
následující heslo: Tychikos

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
jednotka dělení času mezi dnem a měsícem. Ve starověku byla v různých kulturách definována různě (např. 8 dní, 10 dní /Egypt/ nebo 3 cykly v měsíci /Řím/), v Izraeli se brzy prosadil t. truchlení; 2Kr 3,9 – t. cestování). I když sedmidenní t. lze odvodit z lunárního cyklu (čtvrtina lunárního měsíce – týdny nezapadají do rytmu měsíců a let), hrály při jeho zavedení v Izraeli závažnou roli i tyto tradice. Sobota byla koncem a vrcholem sedmidenního cyklu, dny se počítaly od soboty (Sk 20,7; Mt 28,1). Když se v prvotní církvi poměrně brzy prosazuje první den po sobotě jako den sváteční (neděle), což ještě neznamenalo změnu židovského ani občanského týdenního rytmu, vytváří se předpoklad k tomu, aby týden svátečním dnem začínal. Sedmidenní týden se v římské říši začal prosazovat již před rokem 313 n. l. (Milánský edikt Konstantinův).

Zemědělská dožínková (Ex 34,22n; 2Pa 8,12n) slavnost týdnů (kral. téhodnůDt 16,10) byla v Izraeli jednou ze tří výročních slavností. Konala se po prvním dni svátku přesnic (Pesach), kdy se obětoval první ječmen, za 7x7 dní (Lv 23,11-21; Dt 16,9-12) – odtud název této slavnosti. Jiný název je svátek letnic (např. 1K 16,8; Sk 2,1). V. t. kalendář.