Soupis
heslo: soupis
autor: Brodský Štěpán
předcházející odkazové heslo: soumrak
předcházející heslo: soukolí
následující heslo: sova
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Kral. v SZ summa
; v NZ popsání
. Jde o přehledné sepsání a sečtení všech obyvatel a hodnoty majetku. Specificky se soupisy pořizovaly hlavně pro přehled o majetku velkých říší a jako zdroj informací pro vybírání daní, ale i o jako soupisy Izraelských, kteří podporovali bohoslužbu: soupis dospělých Izraelců (Ex 30,12; Nu 1,1-54; Ezd 2,1-70), soupis rodu Lévjců (1Pa 23,1-32), soupis náčiní (1Pa 28,13; Ezd 1,9) atd. Teologicky významné je, že Davidův soupis vojska je v 2S 24,10n. a zejm. v 1Pa 21,7n. chápán jako projev nedůvěry v Boží pomoc a prohlášen za hřích.
Řím. císařská správa organizovala soupisy obyvatelstva jako podklad pro vybírání daní. V evangeliu podle Lukáše je pro takový soupis užit výraz apografé, jako označení toho, co se v administrativě i v latinských historických textech (Tacitus, Suetonius) nazývá census. Římský census zahrnoval: 1. apografé – soupis a zjištění osob podle stavu, záznam do úředních daňových seznamů a zjištění nemovitého majetku; 2. apotimésis – odhad hodnoty majetku a stanovení příslušné daňové povinnosti. Nápis, na kterém byly zaznamenány činy císaře Augusta (res gestae), sděluje, že císař za svého panování vyhlásil soupis třikrát (v letech 28 př. n. l., 8 př. n. l., 14 n. l.). Není jasné, zda soupis platil jen pro římské občany nebo i pro obyvatele podrobených provincií a vazalských států. Lukášovo vyprávění o Ježíšově narození se má vztahovat k soupisu z r. 8 př. n. l. Jde o rozpor, způsobený zřejmě literárním a teologickým záměrem. To, že se Ježíšovi rodiče soupisu podvolili, naznačuje, že Ježíšův příběh, který v době soupisu začal, není protikladem politické moci císařství, ale spíš jejím převýšením. Ježíšovo narození oslavují svým holdem nebeské zástupy
(L 2,13). V. t. Quirinius.