Sestupovat
heslo: sestupovat
autor: Sokol Jan
předcházející heslo: sestra
následující heslo: Set
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. j-r-d, řec. katabainó, označuje pohyb shora dolů. Tak člověk s. z hory (Ex 19,14; 34,29; Mt 8,1; 17,9), ze stromu (L 19,5) nebo k řece (1Kr 2,8), ale s. také voda (Joz 3,13.16; Mt 7,25) nebo oheň z nebe (2Kr 1,10.12). Nahoře
a dole
tedy nejsou jen neutrální prostorová označení, nýbrž nesou často také zřetelný hodnotový a hodnotící obsah: vzhůru
znamená také k lepšímu, dolů
také úpadek, zkázu a pod.
Hospodin s. k lidem (Gn 11,5; Ex 19,11), a to i na horu Sinai (Ex 19,20), z níž zase s. Mojžíš, podobně jako Áron od oltáře (Lv 9,22) nebo válečníci k boji (Sd 5,14; 7,24). Je tu tedy jakási vertikální topografie, uspořádání míst nahoře a dole: nejvýše sídlí Hospodin a jeho andělé (Gn 28,12; Př 30,4; J 1,51; Zj 10,1; 18,1), pod ním je obloha (Ž 18,10n; 144,5), hory (Sd 3,28), lidská sídla (Gn 18,21; Pís 6,11; Jr 18,2; J 6,33) a údolí (Ž 104,8; Iz 63,14), moře (Nu 34,11n; J 6,16), propasti (Ez 26,16; Ř 10,7), hroby (Ž 22,30; 49,18; Př 1,12; Ez 31,15n) a úplně vespod, v útrobách země
podsvětí (Gn 37,35; Nu 16,30; Ž 115,17; Iz 5,14; Ez 26,20; 31,16; Jb 7,9) či peklo.
Obě stránky, prostorová i hodnotící, se přitom stále prolínají. Tak Jeruzalém leží v horách a chrám na vrcholku: do Jeruzaléma se vystupuje a z Jeruzaléma se vždy jen sestupuje (L 10,30). Sestupuje se vždy také do Egypta (Gn 12,10; Nu 20,15; Joz 24,4; Iz 30,2; Sk 7,15), nebo na nepřátelské území (Sd 7,10; 1S 13,20; 14,37; 23,4; 26,6; 2S 23,20n). Toto výškové
uspořádání bibličtí autoři důsledně dodržují a vyjadřují právě slovy jako sestupovat a vystupovat (Ef 4,9n). Neboť je to právě toto uspořádání, řád stvořeného světa, který mu dává smysl.