Pít
heslo: pít
autor: Žilka Ladislav
předcházející odkazové heslo: píšťala, píšťalka
předcházející heslo: Píšon
následující heslo: Pitom
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. š-t-h; š-q-h; řecky pinó; methyó; potizó
přirozená a životně nutná potřeba člověka i zvířete (Gn 24,19; Mt 10,42). Vodu z nebeského deště pije i země (Dt 11,11). Pití je spojeno s jídlem a hraje tak i sociální úlohu v životě člověka (1Kr 4,20; Kaz 2,24; Jr 22,15). Spojováno je s různými slavnostmi, svátky aj. (Sd 9,27; 1Kr 1,25).
V Bibli se o pití mluví i obrazně či symbolicky (Jb 15,16; 34,7; Př 4,17; Iz 5,13; Jr 2,18). V NZ je důležité zejména symbolické použití výrazu v souvislosti nového života v Kristu. Ten kdo pije Kristovu krev přijímá pravý nápoj a má život věčný (J 6,53-56). Člověk může pít kalich Kristův, ale nemůže rozhodovat o Božích věcech (Mt 20,22.23; Mk 10,38-40). Podle Janova evangelia Ježíš vyzval samařskou ženu, aby se napila vody, kterou on jí dává (J 4,14) – tzn. aby v něj uvěřila a nalezla duchovní uspokojení (J 7,37-39). Kdo při Večeři Páně nepozná, že jde o Kristovu oběť, ten jí a pije nehodně (1K 11,29). Ve Zj národy pily víno Božího hněvu (Zj 18,3) a ten kdo pije víno Božího hněvu bude potrestán (Zj 14,10), krev budou pít ti, kteří prolili krev svatých a proroků (Zj 16,6).
Víno ani opojné nápoje neměli podle Zákona pít kněží (Lv 10,9). Stejně jako SZ tak i NZ varuje před nadměrným požíváním opojných nápojů (Př23,21; Iz 5,11; Ga 5,21; Ef 5,18; 1Pt 4,3). Viz nápoj, žízeň, hlad.