Noha
heslo: noha
autor: Tydlitátová Věra
předcházející heslo: Nófach
následující heslo: Nócha
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. regel, řec. pús, 2. pád podos. Na nohou spočívá váha celého těla a současně umožňují pohyb. V bibli je noha častou metaforou chůze a stejně jako chůze je tedy metaforou správné či zlé duchovní orientace (Ž 17,5 nebo Př 1,16). Nohy pevně stojící na rovině nebo dokonce na skále znamenají jistotu a bezpečí (Ž 40,3). Klopýtání, kulhání či podlomení nohou představují mravní či náboženskou krizi.
Pošlapání nohama znamená symbolické podrobení až rozdrcení nepřítele, proto vítěz klade nohu na šíji poraženého (Joz 10,24) a naopak ten, kdo hledá ochranu a slitování, objímá nohy toho, komu vzdává hold (Mk 5,22). Absolutní nadvláda Hospodinova je vyjádřena obrazem, že jeho podnoží je celá země. Položení nohy také znamená právní nárok, podle starého zvykového práva zejména při záboru půdy, na niž nový nabyvatel vstoupil svýma nohama. Hospodin pokládá pod nohy člověka své stvoření, aby nad ním panoval (Ž 8,7-9). Gesto záboru bývalo rituálně nahrazováno vhozením střevíce na zabíraný majetek (Ž 60,10).
U nohou svého učitele sedávají posluchači, sedět u nohou je totéž co studovat tóru (L 10,39 nebo Sk 22,3). Umytí nohou, případně jejich ošetření olejem patřilo k povinnostem vůči hostu, bylo projevem úcty. V bohatých domácnostech tato práce náležela otrokům. V domech se chodilo bez obuvi a také na posvátná místa se vstupovalo s bosýma nohama, jak je tomu v některých případech podnes. Kněží konali chrámovou službu bosi. Bosé nohy znamenají pokoru, zármutek, chudobu, ale i boží soud (Iz 20,2-4).