Nepravost

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: nepravost

autor: Balabán Milan    
       
předcházející heslo: neposkvrněný        
následující heslo: nepřítel

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. `áwón, 'áwen, řec. anomia, kotos, mataiotés, ponéria, adikia. Výraz souvisí se slovem 'ón – síla, pův. především plodivá, ale i mohutnost a magická přitažlivost majetku. Jde o neblahou, ne-li zlověstnou sílu, která se projevuje aktivitou lidí bez zákona v oblasti kulticko-náboženské (1S 15,23; Za 10,2; Am 5,5 aj.), politické (Iz 31,2 aj.) i eticko-právní (Iz 10,1). V exegezi byl zanedbáván kultický rozměr nepravosti jakožto kouzla a pokusu bezbožných magicky manipulovat s jiným člověkem, nebo dokonce s Hospodinem. Prorok Ámos odhaluje v Bét-elu tuto zbaalovštěnou svatyni jako ničemný klam (hebr. 'áwen). Ozeáš nazývá tento králův chrámek přímo bét-'áwen, Dům marnosti a podvodu (Oz 4,15). Nepravost tu měla bohoslužebný, tj. modloslužebný charakter, místo zákona byla zde uplatňována spíše magie, tj. nátlak na Hospodina chápaného jako předmětné božstvo, jímž je možno manipulovat. Už v údobí starého Izraele se víceznačný pojem 'áwen přesouvá podstatněji do oblasti nábožensko-etické, popř. nábožensko-právní. Magické výroky pohanského věštce Bileáma proti Jákobovi (Nu 23,21) vidí biblický traditor z etického úhlu: falešný prorok si přeje zbídačit Izraele, aby nedosáhl cíle: pobytu v zaslíbené zemi (v. 23,21b). Opakem nepravosti je právo (hebr. mišpát), spravedlnost (hebr. cedeq) a bezúhonná ryzost (hebr. tóm). Velmi obtížné je též nesení nepravosti otců, ta je rovněž označena jako 'áwen (Ex 20,5 – hebr. `awón 'ávót). Nebrat radikálně vážně cesty Božích příkazů a cílů znamená, že nejvyšší hodnoty budou pokřiveny.