Žehnat

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: žehnat

autor: Bándy Juraj    
       
předcházející heslo: žebro        
následující heslo: železo

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Žehnat znamenalo původně vyslovit mocí naplněné slovo (případně v doprovodu symbolického činu), jehož účinnost spočívala v něm samotném a zprostředkovávalo životodárnou a spásonosnou sílu. Na tomto stupni se požehnání nevázalo na Boha či božstvo. Teprve později se takové požehnání mění v prosbu k Bohu, dárci požehnání, aby požehnával, tedy aby udělil to, co slouží k dočasnému a věčnému blahu člověka. Áronovské požehnání (Nu 6,24-26) je už formulováno tímto způsobem. V Písmu sv. nacházíme případy, kdy Bůh přímo žehná člověku (např. Gn 1,28; 12,2), ale taky případy, kdy je Boží požehnání zprostředkováno kněžími (Nu 6,24-26; 1S 2,20).

Ž. však může i ne-kněz, např. Izák před smrtí (Gn 27,27), Lában (Gn 32,1), Jákob (Gn 47,10), Mojžíš (Ex 39,43). Dokonce i cizincem vyslovené požehnání je účinné (Melchisedek v Gn 14,19).

O Ježíši Kristu je poznamenáno, že žehnal dětem (Mk 10,16) a před nanebevzetím své učedníky (L 24,50).

Předmětem požehnání je nejčastěji člověk (např. Gn 22; 35,9). I Neizraelec může obdržet požehnání (např. Gn 47,10; 2S 6,11; Jb 42,12). Požehnat je však možno i určitý vymezený čas (např. Gn 2,3; Ex 20,11), chléb a vodu (Ex 23,25), úrodu (Dt 16,15) i ryby (Mk 8,7). V Ex 39,43 není zřejmé, zda Mojžíš požehnává svatostánek a jeho vybavení anebo jeho stavitele.

Obsahem požehnání může být potomstvo (Gn 1,22; 17,16), vítězství nad nepřáteli (Gn 27,29), blahobyt a bohatství (Gn 27,28), jedním slovem vše (Gn 24,1Hospodin Abrahamovi ve všem požehnal). Právě proto, že požehnání se vztahuje na vše, velmi často není uveden jeho konkrétní obsah. Žehnání velmi plynule přechází do pozdravu. Každý pozdrav šálóm je i přáním požehnání, protože pokoj také patří k obsahu požehnání. Tato souvislost mezi požehnáním a pozdravem je velmi zřetelná v Mt 10,12-13 V 2Kr 4,29 pozdrav Géchazího je současně i požehnáním, které se nemá dostat na nesprávné místo. I Jákobova slova faraónovi (Gn 47,7) se pohybují mezi obyčejným pozdravem a požehnáním.

Jedním z úkolů, ke kterým jsou křesťané povoláni, je žehnání (1Pt 3,9).

V. t. požehnání.