Zekarjáš

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 16. 2. 2023, 00:00, kterou vytvořil ebs>Moravec
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: Zekarjáš

autor: Sláma Petr    
       
předcházející heslo: Zebúl        
následující heslo: Zélóta

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. zecharjá či zecharjáhú, řec. zacharias, kral. Zachariáš, hebr. vlastní jméno osobní, znamená (kéž na něj) pamatuje Hospodin. V době návratu z exilu bylo velmi oblíbené, jeho výskyt je nezávisle na Bibli doložen mezi Židy v Judsku, Persii i v Egyptě.

1. Podle 2Kr 15,8-12 se tak jmenuje izraelský král v Samaří, syn Jaroebáma II., poslední z dynastie krále Jehúa, veřejně zavražděn svým nástupcem Šalúmem. Je hodnocen záporně, ovšem bez uvedení konkrétních prohřešků, pouhým poukazem k hříchu Jarobeámovu (v.9), jímž je z judské perspektivy vypravěče sama existence odštěpeneckého království. Kromě Bible o něm není přímých zpráv.

2. Podle 2Pa 24,20 je Z. synem Jójady, kněze, který Judsko zbavil Ataljiny vlády. Po Jójadově smrti je na příkaz Jóašův ukamenován na nádvoří domu Hospodinova. Paralelní vyprávění v 2Kr 12 o incidentu neví, zato k němu zřejmě odkazují Ježíšova slova pronásledování proroků v L 11,51 (v Mt 23,35 je – patrně mylně – řeč o Zacharjášovi, viz zde 7.).

3. Podle Iz 8,2 je Z. syn Jeberekjášův spolu s knězem Urijáem jedním ze svědků, které si pro svou netradiční demonstraci povolává prorok Izajáš.

4. Podle 2Kr 18,2 se tak jmenuje děd krále Chizijáše. Mohlo jít o izraelského krále (viz 1.), o Izajášova svědka (viz 3.) i o postavu nám dnes neznámou.

5. Seznamy rodů v kronikářské vrstvě hebrejské Bible (1Pa, 2Pa, Ezd, Neh) uvádějí jméno Z. 32x. Opakovaně sousedí s některými jmény (Jeíel, Mešelemjáš, Asaf), ovšem v různém příbuzenském vztahu, což stejně jako jejich absence v paralelním vyprávění knih královských naznačuje, že Z. je poexilním příslušníkem kněžského rodu, Asafovcem (Neh 12,31-37), jehož jméno je spolu s předky – zřejmě v rámci poexilních zápasů o vládu v Jeruzalémě – vloženo do doby krále Davida (1Pa 15,18nn).

6. Spolu s Jeíelem je podle 1Pa 5,5 Z. (syn Baalův!) jedním z náčelníků Rúbenovců.

7. Podle Za 1,1; Ezd 5,1 aj. se tak jmenuje prorok, jemuž je připsána kniha Zacharjáš.

8. Podle vyprávění v L 1 se tak jmenuje Zachariáš, otec Jana Křtitele. Z nepochopitelných důvodů ČEP odlišuje v případě 7. a 8. jméno od ostatních výskytů, jak jsou představeny v 1.-6.