Opíjet (se)
heslo: opíjet (se)
autor: Žilka Ladislav
předcházející heslo: opice
následující heslo: opona
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
požívání kvašených i opojných nápojů bylo v zemích starověkého Předního východu zcela běžné, zejména při slavnostních příležitostech a kultovních ceremoniích. O požívání takových nápojů máme zprávy i v Bibli. Opil se Noe (Gn 9,21), opilý byl Nábal (1S 25,36), Éla byl opilý v Tirse (1Kr 16,9), David pozval a opil Urijáše (2S 11,13). Požívání omamných nápojů bylo výslovně zakázáno kněžím (Lv 10,9); a těm kdo složili nazírský slib (Nu 6,3; Sd 13,14).
Bible před nadměrným požívání těchto nápojů ale důrazně varuje (Př 20,1 21,7; 23,30; aj). Opilství je dokladem rozvrácenosti (Iz 19,14), známkou zpronevěření se Hospodinu (Oz 4,11). I Jeremjáš se cítil jako opilý kvůli Hospodinovým slovům, která ohlašují neštěstí (Jr 23,9), Abakuk varoval před opitím svého bližního (Abk 2,15). Nový zákon jde ještě dále. Opilství brání vstupu do Božího království (1K 6,10; Ga 5,21) a ten, kdo touží po Kristu, žije střídmě (1Pt 5,8). Apoštol Pavel jasně přikazuje křesťanům, aby se opilství vyhýbali, pokud chtějí dosáhnout plnosti Ducha (Ef 5,18-19). V 1Tm 5,23 je však Timoteus vyzván k tomu, aby raději než vodu pil střídmě víno. Viz nápoj.