Diskuse:Antiochos IV. Epifanés

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 28. 3. 2023, 12:26, kterou vytvořil Moravec (diskuse | příspěvky) (naimportována 1 revize)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Poznámky z redakčního procesu:


Heslo zpracováno v rámci přiděleného abecedního rozsahu.
Stav tech. redakce: ! - hotovo vč. transkripcí
Technická redakce: zilka - 2011-12-10
Stav revize MP: h - hotovo


Korektorské poznámky (mohou být už vyřešené):

navrhuji mírně rozšířit:
- zákulisí problému, proč byl Jeruzalém obsazen jako nepřátelské město - Antiochos již dříve dosadil (díky úplatkům a slibům odvádění vyšších daní) za velekněze nejdříve Jásona (bratra stávajícího velekněze <Oniáše> III.) a posléze za příslib ještě vyšších daní Menelaa, který dokonce již není ani ze sadokovského rodu, což je pro výkon velekněze nepřípustné. To vyvolalo vlny nestability a pro-ptolemaiovských vzpour, které nakonec vedly i k onomu vydrancování chrámového pokladu jako potrestání za projevenou neloajalitu. To vše bylo korunováno vydáním dekretu zakazujícím židovské náboženství a vykazujícím jeho značnou podrobnou znalost. Pro udržení stability v seleukovské říši bylo považováno zavádění jednotného helénistického náboženství. V nestabilním Jeruzalémě tak byl chrám zasvěcen r. 167 a. Diovi Olympskému a dosud respektované židovské náboženství (žít podle tradice otců) bylo zakázáno.
plus odkaz na helénismus, sádóka
uloženo: zora, 16.03.2010 13:17
Doplnit Zorčiny dodatky.
uloženo: pokorny, 02.06.2010 17:15
Zorčin doplněk celý zrušit. Pokusil jsem se naznačit situaci i z pohledu Josepha.
uloženo: pokorny, 27.09.2010 15:20
Celé heslo jsem upravil. PP
uloženo: pokorny, 15.12.2010 13:35
Celé heslo přepracováno. PP
uloženo: pokorny, 15.12.2010 13:36