Malkísedek

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 16. 2. 2023, 00:00, kterou vytvořil ebs>Moravec
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

heslo: Malkísedek

autor: Mrázek Jiří    
       
předcházející heslo: Malkijáš        
následující heslo: Malkíšúa

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. malkí-cedeq Král je spravedlnost. Poněkud záhadná postava Malkísedeka je ve SZ zmíněna pouze dvakrát Gn 14,18-20 a Ž 110,4, v NZ s ní pracuje epištola Židům Žd 7,7-8; 8,1-2, vedle toho je však doložena i v apokryfní a gnostické literatuře. V Gn 14,18-20 se nečekaně objevuje po bitvě mnoha králů, do níž dodatečně zasáhl Abram. Malkísedek, který je představen jako kněz Boha nejvyššího a král šalémský (Jeruzalémský; srv. (Žd 7,2), nepatří k žádné z bojujících stran; přichází (a zase mizí ze scény) tak nečekaně, že jej pozdější apokryfní literatura interpretuje jako Božího posla a nebeskou bytost (srv. níže). Žehná Abramovi a jeden z nich dává druhému desátek ze všeho (v hebrejském textu není jednoznačné, kdo komu: Abram M. jako knězi Boha nejvyššího nebo M. Abramovi jako král vítězi?).

Ž 110 bývá někdy řazen mezi královské, intronizační žalmy, významně však z tohoto žánru vybočuje. Je formulován jako prorocký výrok, a tam, kde bychom čekali oslovení krále, namísto toho mluví o veleknězi podle malkísedekovského řádu (tedy jiném, než áronském). Podle Ž 110,1 postava, které je přiřčeno toto velekněžství, sedí na pravici Boží.

V NZ patří Ž 110 k nejcitovanějším starozákonním textům, ovšem takřka výhradně jde o první verš. Jedině epištola Židům Žd 7,7-8; 8,1-2 mluví také o Malkísedekovi. Kombinuje přitom údaje z Gn 14,18-20 i Ž 110. Malkísedekovská tradice je zde interpretována christologicky. Pracuje také s etymologií: malkí-sedek je král spravedlnosti a král Šálemu znamená král pokoje.

Jeden text z rukopisů od Mrtvého moře (11QMelch) popisuje Malkísedeka jako nebeskou bytost a nositele spásy (v souladu s naplněním proroctví proroka Izajáše Iz 52,7-10; 61,1-3) a soudu (jako naplnění Žd 8,1-2). Podle jiného textu (4QAmram) je pravděpodobně protihráčem Malkí-réši (krále svévolníků, ďábla) u Božího soudu. Gnostická literatura představuje Malkísedeka jako nositele světla a křestních vod. V textech z Nag Hammadi je Malkísedek představen jako nebeský velekněz a válečník, který poté co byl pokřtěn, nabídl sám sebe jako zástupnou oběť.