Služebník Hospodinův: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
m (naimportována 1 revize)
 
(Žádný rozdíl)

Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:22

heslo: služebník Hospodinův

autor: Horák Ladislav    
       
předcházející heslo: slupky        
následující heslo: služebník, služebnice, služka

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Tak jsou nazýváni praotcové: Mojžíš, Job, králové: David, Chizkijjáš, ale i Serubábel, ba i Nebúkadnesár jako vykonavatel soudu nad zpronevěřilým lidem (Jr 25,9). Prostě ten, kdo má od Hospodina poslání a věrně je plní, i když o tom neví, jako Nebúkadnesar, ovšem tak tomu rozumí prorok, který poznal, že Hospodin je tak svrchovaný a svobodný. Podobně Iz 45 nazve perského krále Kýra pomazaným Hospodinovým.Zvláštní pozornost poutá postava, úděl a dílo služebníka Hospodinova v několika oddílech proroctví Izajáše – v tzv. ebedovských písních (Iz 42,1-4; 49,1-6; 50,4-9 a zvlášť Iz 52,13-53,12). Jeho postava byla v popředí zájmu i v NZ, jak patrno ze Sk 8,26,nn, když Iz 53,7-8 vede čtenáře k otázce, o kom to prorok mluví – sám o sobě či o někom jiném. Postava služebníka Hospodinova vyžaduje zřejmě výklad, a těch je několik – zmiňme ty základní: nasnadě je myslet v první řadě na celý Izrael. Tak o něm výslovně mluví Iz 43,10; 44,1; 45,4; 49,3 – vždyť je vyvolený, Hospodin jej podpírá (Iz 41,10), svého ducha na něj vložil (Iz 44,9; 49,1) povolal od života matky (Iz 48,2; 43,1; 44,2.24), skryl v rukou (Iz 49,2 51,16), i když trpí, trpí zástupně. V druhé řadě však Služebník nese i zřetelné rysy jedince. Proto někteří vykladači myslí na někoho ze současníků proroka, i na proroka samotného. Podle nich oddíl poslední (Iz 52,13 – 53,12) podává prorokův žák jako vysvětlení prorokova utrpení. Někteří myslí na úděl Jeremjáše, jiní na Ezechiele, ale také na krále Uzijáše postiženého malomocenstvím, na krále Jójakima. Služebník na sobě nese i rysy Mojžíše, proto jej někteří pokládájí za Mojžíše, který znovu přišel, aby zajaté vyvedl z Babylóna. V další řadě se v poslední době hodně myslí na to, jakou roli hrál král v kultu: jako reprezentant lidu procházel utrpením a z jeho vítězství nad ním se radoval celý lid. Toto pojetí je blízké pojetí NZ, který vidí v postavě, údělu a díle, v zástupném utrpení a následném oslavení Služebníka Hospodinova rysy postavy a údělu Ježíše Krista (Mt 12,18n), jak je patrno ze Sk 8,26nn, ale i z mnoha důrazů v evangeliích (Mt 8,17; Mk 15,28) i ze Sk, kde se pro Ježíše užívá titul Služebník (Sk 3,13.26; 4,20). Později tento titul nebyl užíván, ale úděl, dílo i poslání Ježíše Krista bylo a je naplněním toho, co přinášejí oddíly o Služebníku z proroctví Izajášova. Z jeho díla žije jeho lid, k němu se hlásí, jej vyznává a následuje.