Micheáš: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
m (naimportována 1 revize)
 
(Žádný rozdíl)

Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:20

heslo: Micheáš

autor: Horák Ladislav    

předcházející odkazové heslo: Michael      
předcházející heslo: Migdól        
následující heslo: Míka

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
Kanonická kniha SZ. Micheáš Mórešetský, prorok za králů judských Jótama, Achaza a Chizkijáše, současník Izajáše a Ozeáše i Ámosa, pocházel z Mórešetu, malého městečka jihozápadně od Jeruzaléma v judské vysočině, kterou Sancheríb v r. 701 předal Pelištejcům. O jeho životě nevíme nic jistého – snad z Mórešetu odešel po r. 701 do Jeruzaléma. Nepatřil k prorockému cechu, proti nim se staví (3,5nn). Byl povolán a naplněn Duchem Hospodinovým. Prorokoval veřejně před r. 722, jeho výroky byly později sepsány a rozmnoženy o dodatky. Byly známy a uznávány (Jr 26,18). Prorokoval proti Samaří i Jeruzalému, obrací se proti majitelům půdy (2,1nn), úplatným soudcům a úředníkům (3,1-4), falešným prorokům (3,5nn) a kněžím, které obviňuje, že nepochopili Boží vůli, když bláhově ujišťují sebe i lid o Boží přítomnosti (3,1n). Navazuje na tradici spojenou se jménem Mojžíše (6,4), vystupuje proti falešnému pojetí obětí (6,6n) důrazem na radostnou a pokornou poslušnost (6,8). Některé výroky prozrazují příbuznost s poselstvím Izajášovým (Mi 1,10-16 a Iz 10,27nn; Mi 2,1-5 a Iz 5,8nn; Mi 5,9-14 a Iz 2,6nn; Mi 4,1-5 a Iz 2,2-4; Mi 5,1-5 a Iz 9,1n a Iz 11,1n).

Kniha: Sbírka prorockých výroků obsahuje 4 části ve dvou paralelních řadách, jež přinášejí hrozby i naději.

I. 1,2-3,12: Soud, 4,1-5,14: Zaslíbení

II. 6,1-7,7: opět soud, 7,8-20: zaslíbení.

I. 1,2-3,12: Proti Samaří a Jeruzalému pro hřích lidu (1,1-16), především pro útisk, úplatky kněží, soudců i falešných proroků a pro modlářství na posvátných návrších.

4,1-5,14: zaslíbení budoucí slávy Jeruzaléma, který se stane cílem pouti pronárodů v mesiášské době pod vládou Panovníka z Betléma, který očistí zemi od modlářství i od klamných jistot.

II.6,1-7,7: Proti lidu, který opustil Boží požadavky milosrdenství a spoléhá na oběti.

Hospodinův spor: Hospodin žádá právo, milosrdenství a pokoru a proto ztrestá chamtivce a modláře. Bezbožnost přináší rozvrat všech vztahů, i těch nejbližších. Záchrana je jen v Hospodinu.

7,8-8,20: Kdo je jako Hospodin?

Hospodin povýší pokorný a ponižovaný lid, přizná se k němu a zahanbí nepřátele.