Čistý: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
m (naimportována 1 revize) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:19
heslo: čistý
autor: Žilka Ladislav
předcházející heslo: číst
následující heslo: číšník
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
nejčastěji překlad hebr. táhór a řec. katharos; hagnismos.
Užíváno zejména v kultu a předpisy o čistotě se objevují již např. v Gn 35,2. Pouze č. se mohl přiblížit k Bohu tj. např. směl se účastnit na bohoslužbě (Lv 7,19n; Ez 22,26). Na kultickou čistotu musel dbát zejména kněz (Ex 30,19n). Po vykonání služby u oltáře bylo dokonce požadováno vysvlečení a vyprání oděvu (Lv 16,22-28; Ez 44,19). Ke znečistění docházelo nemocí, zakázaným pohlavním stykem, dotykem s krví, dotykem mrtvého těla aj. (Přesto ale Jákob líbal svého mrtvého otce a Samule pochovali v jeho domě Gn 50,1; 1S 25,1).
Důležitou roli v Izraeli hrála otázka čistých a nečistých zvířat. Už podle Gn 7,2 bral Noe s sebou více zvířat č. než nečistých. Předpisy v Lv 11-16 a Dt 14 nejen jasně rozlišují zvířata č. a nečistá, ale obsahují i zákony týkající se potravy. Podle těchto předpisů je nutno rozlišovat mezi nečistým a č., mezi živočichy, kteří se smějí jíst, a těmi, kteří se jíst nesmějí (Lv 11,46n).
Předpisy o kultické čistotě lidí i obětních zvířat hrály důležitou roli i v novozákonní době a předpisy č. respektoval i Ježíš (poslal např. uzdraveného ke knězi Mt 8,4; L 17,14). Dostával se ale do v této otázce do sporu s vykladači Zákona, když káral povrchnost při dodržování předpisů (Mt 15,1-20; Mk 7,1-23). Ježíš kladl důraz na upřímnou čistotu před Bohem a ne na formální dodržování psaných předpisů (srv. Mk 7,19).
Podle Pavla není určitá věc nečistá sama o sobě, čistota je věcí Boha a jeho slitování. Kristus zemřel za všechny, nerozhoduje už např. obřízka, a všichni jsou si před ním rovni (Ga 3,28; 5,6); důležitá je obřízka srdce (Ř 2,28n; 1Tm 1,5). Důraz Pavel kladl i na to, aby nebylo znásilňováno svědomí bližních (1K 8,10). Sám se také podrobil očistnému obřadu (Sk 21,17-26).
V Listu Židům je krev Kristova jasně vyzdvižena nad sz oběti (Žd 9,13-14). V janovských textech je čistota spojována s Kristovou obětí a jeho slovem (J 15,3; 1J 1,7-9).