Synedrion: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
m (naimportována 1 revize)
 
(Žádný rozdíl)

Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:22

heslo: synedrion

autor: Kajlík Vladimír    
       
předcházející heslo: synagóga propuštěnců        
následující heslo: synchronní výklad

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
NZ a Skutky užívají řec. termín synedrion, který doslova znamená sedět pohromadě, pro kněžskou radu tj. shromáždění zákoníků a starších. Kraličtí překládají slovo jako rada, Fr. Žilka ponechává formu synedrium, novější překlady mluví o veleradě (ČEP několikrát /Mk 14,55 aj./ i rada. Termín se obvykle vyskytuje v situacích kdy se Ježíš a jeho následovníci dostávají do veřejného konfliktu s židovskou komunitou a musí se bránit z různých nařčení (Mt 26,59 par.; J 11,47; Sk 4,5-22; 5,17-43; 6,12-15; 22,30-23,10). V právně administrativním smyslu lze vysledovat užívání tohoto výrazu v Římem kontrolované Palestině s určitostí už v době Pompejově. Po té co byl Pompeius vtažen do vnitřních záležitostí domu Hasmoneovců v r. 66 př. n. l., se Římané rozhodli vládnout Palestině přímo. Pompeius se rozhodl restrukturalizovat Palestinu v rámci rozsáhlejšího projektu, kterým by si mohl Římský senát podrobit a kontrolovat celý řecky mluvící východ. Území byla rozdělena do pěti správních celků kontrolovaných zvlášť pro to ustanovenými radami (synedria, srv. Jos. Fl. Ant. 14.5.91; Bel. 1.8.170).

Skutečnost, že se takto původně neutrální administrativní výraz dostává do evangelií jako symbol konfliktu mezi Ježíšem a místní vládou ukazuje na to jakým způsobem byly Římany využívány místní elity pro udržování provincií pod kontrolou Říma. S. jako rada starších a kněží dané komunity zastávalo roli soudu i místního úřadu zodpovědného za politicko-ekonomický stav ovládané oblasti. Rada synedria byla odpovědná za pořádek, sčítání lidu, daně a jiné administrativní a vojenské záležitosti pod římským dohledem. V sociálně ekonomickém kontextu Palestiny není proto divu, že se k radě postupně vyvinul výrazně negativní vztah vis-a-vis rostoucím daním, ztrátě samostatnosti a realitě cizí okupace.

V rabínském období (kolem r. 200 n. l.), se synedrion stává technickým termínem pro rabínský soudní dvůr. Rabínský soud a jeho představitelé vydali nemalou řadu rozhodnutí, jež se stala obsahem Mišny. Mišna představuje první kodifikaci rabínských zákonů. Některé z nich jsou sebrány v traktátu Mišny pod názvem synedrion. Škola, která v náboženském ohledu nahradila s., sídlila zprvu v Jabne (Jamnii) na z. od Jeruzaléma, později v Tiberiadě.