Markión: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
m (naimportována 1 revize)
 
(Žádný rozdíl)

Aktuální verze z 28. 3. 2023, 12:20

heslo: Markión

autor: Kajlík Vladimír    
       
předcházející heslo: Mariino evangelium        
následující heslo: Markovo evangelium

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
(cca. 154) Pocházel z černomořského Sinópy v Pontské provincii. Stal se křesťanem v Římě, kde se objevil kolem r. 140. n. l. V r. 144 byl vyloučen z církve pro své učení. Poté založil svou vlastní církev. Organizační strukturou velmi podobná Římské církvi, rozšířila se během pouhého desetiletí Markionova církev po celém impériu. Jak dokládá Justin Martyr, byl M. jedním z prvních úspěšných heretiků, jehož myšlenky zachvátily prvotní církev s nebývalou intenzitou a úspěchem. Markionova hrozba byla pro církev tak reálná, že jej odmítly všichni církevní otcové 2. st. n. l. Přesto trvalo celé století, než bylo M. hnutí potlačeno, i když v izolovaných skupinkách přetrvávalo mnohem déle. Pozdější příznivci hnutí byly absorbování manicheismem.

Základním rysem M. učení je radikální dichotomie mezi Starým a Novým Zákonem. Mezi zákonem Tory a zvěstí Evangelia a tudíž mezi nedokonalým Bohem Stvořitelem (démiurgem) SZ a výsostným Bohem NZ. V christologii zastával striktní doketismus a nemateriální podstatu Ježíše Krista. M. odmítal rovněž alegorickou interpretaci Písma. V tomto smyslu je mu SZ historickou knihou a etickým kodexem. NZ chápe pod zorným úhlem spisů Pavlových. Ostatní nz. spisy odmítl jako kontaminované židovskými vlivy. Tím se M. stal prvním, kdo učinil pokus vytvořit autoritativní sbírku nz. spisů, tzv. Markionův kánon. Revize M. kánonu spočívající na zkrácené verzi evangelia sv. Lukáše a deseti očištěných Pavlových epištolách donutila křesťanskou církev k vážnému studiu vztahu mezi sz. a nz. spisy, které vyústilo ve zformování biblického kánonu.

Ireneus považoval M. za gnostika, ale to není přesné. Markion se od gnóze liší v některých důležitých bodech. Nejpodstatnější je absence spekulativních nauk o aiónech, které jsou emanací Stvořitele. Od gnostiků se liší i odmítnutím SZ, který gnostici četli, ale vykládali ho svým způsobem.