Obraz: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
Bez shrnutí editace
(obsah stránky nahrazen textem „{{InfoRámeček | heslo = obraz | hpred = obrátit v obětní dým | hnasl = obruba }} Heslo bude přepracováno.“)
značka: nahrazeno
 
Řádek 1: Řádek 1:
{{InfoRámeček
{{InfoRámeček
| heslo = obraz
| heslo = obraz
| autor1 = Horák Ladislav
| autor2 = Pokorný Petr
| hpred = obrátit v obětní dým
| hpred = obrátit v obětní dým
| hnasl = obruba
| hnasl = obruba
Řádek 8: Řádek 6:


Heslo bude přepracováno.
Heslo bude přepracováno.
------------
(zobrazení, podoba, a podob.) Většinou hebr. ''celem'', ř. ''eikón'',v
teol. souvislosti užívané pročlověka jako obraz Boží(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,26n Gn 1,26n]</span>)i
pro modly (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2Kr11,18 2Kr11,18]</span> ;<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ez7,20 Ez7,20]</span> ; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Am5,26 Am5,26]</span>).
1. V Izraeli platil zákaz zobrazovat Boha (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_20,4 Ex 20,4]</span> ; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Lv_26,1 Lv 26,1]</span>
;<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt27,15 Dt27,15]</span>),protože
stvořitel nemůže být vyjádřen tím, kdo je jeho stvořením. Je
přítomen ve svém [[slovo|slovu]], [[sláva|slávě]] nebo v [[Duch svatý|Duchu]]. [[nebe, nebesa|Nebesa]]
nebes ho neobsáhnou, a proto ani chrám v Jeruzalémě nebyl 1kR 8,27
; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_106,36,38 Ž 106,36,38]</span>-ČEP stvůra,
ř.obojí nejčastěji''eidolón''- modla),často''masechá''(ř.''chóneutos''-odlitá
podoba, socha, modla, <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_32,4 Ex 32,4]</span> aj.)
Z uvedených míst plyne, že Izrael často podléhal okolním vlivům.
Zobrazení [[Hospodin|Hospodina]]spolu s dalšími sochami(Hospodinových
hypostazí nebo dalších bohů? )byly
v chrámu židovských vystěhovalců v Horním Egyptě v Elefantině(viz [[chrám]]2.3.
Zpodobení Boha se zřejmě někdy objevovala i v chrámu Jeruzalémském
(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jr8,19 Jr8,19]</span> ''pesel''). Vlastní kult [[Hospodin|Hospodina]] se tomu zásadně
bránil. Objevují se jen symboly
Boží svrchovanosti([[hvězda]], [[ruka]]), nebo jeho darů (hrozen aj.).
2. Pro zákaz z <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_20,4.23 Ex 20,4.23]</span> se později Židé báli zobrazovat i člověka,jenž
je podle<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,26-27;9,6 Gn 1,26-27;9,6]</span>obrazem a zpodobením(hebr.''selem'' a ''demút'')
Božím (doslova <q>bohů</q> vesmyslu božskéhobytí; [[Bůh]]), hebr.''elóhím''.
V Egyptě a v Babyloně byl král obrazem božstva, Gn 1,26 však mluví
o člověku,
ne výslovně o králi. Vidí tedy člověka jako takového v královském
světle- jen málo menšího než Boha (boha? LXX a s ní BKr mluvío
andělích-
Ž 8,6), jako Božího pověřence nad stvořením (<q>ať panují</q>). Člověk
není svrchovným pánem nad stvořením. Je mu svěřena moc
nad ostatním stvořením a péče o ně. V tom se v <q>malém</q> podobá Bohu,
jemuž je samozřejmě odpovědný za to, jak se svou relativní automonií
nakládá
(v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_11,7 1K 11,7]</span>vztaženo na postavení muže). Podobně je vyjádřen paralelní
vztah mezi Adamem a Šétem, i tam jde o obdobu jejich poslání(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_
5,1-3 Gn
5,1-3]</span>).
3. V nz. době je zobrazování člověka doloženo v mimopalestinských
synagogách (Alexandrie, Dura Europos), v Palestině však budily
u některých
[[farizeové|farizeů]] a [[zélóté|zélótů]] pohoršení i insignie římských vojsk
a mince vyjadřující božské přívlastky císaře (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_12,16 Mk 12,16]</span>par.).Požadavek
božské pocty císaři nebo jeho obrazu narazil u Židů(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Dt3,5nn Dt3,5nn]</span>)
i u křesťanů na odpor a byl, počínaje dobou Domitianovou ([[císař|císaři]]),
příčinou jejich pronásledování(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Zj13,14n;14,9.11;20,4 Zj13,14n;14,9.11;20,4]</span>aj.,obraz
císaře = obraz šelmy).
Církev v prvních dvou stoletích Boha ani Ježíše Krista přímo nezobrazovala
a pohanské zobrazení bohů v lidské nebo
zvířecí podobě bylo pokládáno za jeden z nejzřetelnějších projevů
zvrácenosti a hříchu(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř1,23 Ř1,23]</span>;ř.''homoióma'').
Ježíš Kristus je pravý [[člověk]], nový [[Adam]] a tedy obraz(ř.''eikón'')Boží(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K4,4 2K4,4]</span>;<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ko1,15 Ko1,15]</span>).
Ztělesňujee
schatologické nebeské lidství, kterému jde člověk vírou vstříc(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K15,4 2K15,4]</span>)a
jemuž
se má už za pozemského života připodobňovat působením Ducha svatého(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K3,18 2K3,18]</span>par.;Kol3,9-10 [[obléci]]; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř8,29 Ř8,29]</span>
-ř.adj. ''symmorfos'').Ježíš Kristus je obrazem Božím ve smyslu
své svrchovanosti a
(vnitřní )moci, kterou nabyl[[vzkříšení|vzkříšením]] a[[vyvýšit|vyvýšením]](<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Fp2,6-11 Fp2,6-11]</span>;v.6''morfé''),
ale do popředí vystupuje funkce
obrazu jako přiblížení dosudn eviděného([[vidět]]);Ježíš Kristus
jako obraz Boží přijal <q>způsob</q> služebníka (ř.''morfé''), byljako
člověk (ř.''homoióma'') a v podobě (ř.''schéma'') člověka se ponížil.
J. K. je
tedy obrazem Božím ve smyslu Božího [[zjevení]], zpřítomnění
toho, co je jinak nedostupné:<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J1,18;14,9 J1,18;14,9]</span>
(Kdo vidí mne, vidí Otce;12,25).
[[Kategorie: věci]]
[[Kategorie: praktické záležitosti]]
[[Kategorie: Horák Ladislav (autor)]]
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]]

Aktuální verze z 10. 12. 2023, 14:08

heslo: obraz      
       
předcházející heslo: obrátit v obětní dým        
následující heslo: obruba

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků

Heslo bude přepracováno.