Znát: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
hebr. <span {{Hebr}}>j-d-`</span>; řec. <span {{Rec}}>ginóskó</span>, výklad viz [[poznání, poznat|poznání]]. | hebr. <span {{Hebr}}>j-d-`</span>; řec. <span {{Rec}}>ginóskó</span>, výklad viz [[poznání, poznat|poznání]]. | ||
1. | ==== 1. Nebezpečné vědění ==== | ||
Nejde jen o pojem noetický, ale i o pojem mravní a existenciální: z. dobré a zlé je základní schopnost člověka, která jej přibližuje Bohu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3,5 Gn 3,5]</span>). Biblická pověst ukazuje, že bez úcty k Bohu nedovede člověk s touto schopností odpovědně pracovat. Výrobci model podle Izajášova proroctví nic nevědí, nic nechápou, <q>jejich srdce nevnímá</q>(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_44,18 Iz 44,18]</span>). Více než chytrost a <q>příprava zdaru</q> je vědění víry – pohled, který v osobní důvěře počítá s uskutečněním Božích slibů. <q>Ve víře chápeme</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_11,3 Žd 11,3]</span>), bez <q>pochopení srdcem</q> hrozí náboženská a duchovní slepota (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_12,40 J 12,40]</span>) a upadnutí do stavu, kdy <q>nikdo není rozumný</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_3,11 Ř 3,11]</span>; sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_15 Ž 15]</span>). Člověk se musí učit z. [[cesta|cestu života]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_16,11 Ž 16,11]</span>; sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_14,15 J 14,15]</span>). | Nejde jen o pojem noetický, ale i o pojem mravní a existenciální: z. dobré a zlé je základní schopnost člověka, která jej přibližuje Bohu (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_3,5 Gn 3,5]</span>). Biblická pověst ukazuje, že bez úcty k Bohu nedovede člověk s touto schopností odpovědně pracovat. Výrobci model podle Izajášova proroctví nic nevědí, nic nechápou, <q>jejich srdce nevnímá</q>(<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_44,18 Iz 44,18]</span>). Více než chytrost a <q>příprava zdaru</q> je vědění víry – pohled, který v osobní důvěře počítá s uskutečněním Božích slibů. <q>Ve víře chápeme</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Žd_11,3 Žd 11,3]</span>), bez <q>pochopení srdcem</q> hrozí náboženská a duchovní slepota (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_12,40 J 12,40]</span>) a upadnutí do stavu, kdy <q>nikdo není rozumný</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_3,11 Ř 3,11]</span>; sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_15 Ž 15]</span>). Člověk se musí učit z. [[cesta|cestu života]] (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_16,11 Ž 16,11]</span>; sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_14,15 J 14,15]</span>). | ||
2. | ==== 2. Cíl vědění ==== | ||
Z. Ježíše znamená vzít ho vážně, rozhodnout se pro něho (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ko_2,2 Ko 2,2]</span>), z. tajemství [[království Boží (nebeské)|království Božího]] znamená počítat s tím, že je to skutečný úběžný bod dějin, jinak nelze pochopit Ježíšova podobenství (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_4,11 Mk 4,11]</span>). – V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K_5,16 2K 5,16]</span> neznamená <q>neznat Krista (ČEP vidět) podle těla</q> neznat ho jako člověka. <q>Neznat</q> se tu vztahuje na způsob poznání, který nebere v úvahu velikonoční zkušenost. – Na blízké očekávání nového věku odpovídá vzkříšený Ježíš ve <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_1,7 Sk 1,7]</span>, že to lidem není dáno z. Jinak by nežili s otevřenou perspektivou, která vyžaduje rozhodování a odpovědnost. | Z. Ježíše znamená vzít ho vážně, rozhodnout se pro něho (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ko_2,2 Ko 2,2]</span>), z. tajemství [[království Boží (nebeské)|království Božího]] znamená počítat s tím, že je to skutečný úběžný bod dějin, jinak nelze pochopit Ježíšova podobenství (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_4,11 Mk 4,11]</span>). – V <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=2K_5,16 2K 5,16]</span> neznamená <q>neznat Krista (ČEP vidět) podle těla</q> neznat ho jako člověka. <q>Neznat</q> se tu vztahuje na způsob poznání, který nebere v úvahu velikonoční zkušenost. – Na blízké očekávání nového věku odpovídá vzkříšený Ježíš ve <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_1,7 Sk 1,7]</span>, že to lidem není dáno z. Jinak by nežili s otevřenou perspektivou, která vyžaduje rozhodování a odpovědnost. | ||
Řádek 22: | Řádek 22: | ||
[[Kategorie: Balabán Milan (autor)]] | [[Kategorie: Balabán Milan (autor)]] | ||
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | [[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | ||
Aktuální verze z 20. 12. 2023, 11:22
heslo: znát
autor: Balabán Milan
autor: Pokorný Petr
předcházející heslo: znamení
následující heslo: znevažovat
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
hebr. j-d-`; řec. ginóskó, výklad viz poznání.
1. Nebezpečné vědění
Nejde jen o pojem noetický, ale i o pojem mravní a existenciální: z. dobré a zlé je základní schopnost člověka, která jej přibližuje Bohu (Gn 3,5). Biblická pověst ukazuje, že bez úcty k Bohu nedovede člověk s touto schopností odpovědně pracovat. Výrobci model podle Izajášova proroctví nic nevědí, nic nechápou, jejich srdce nevnímá
(Iz 44,18). Více než chytrost a příprava zdaru
je vědění víry – pohled, který v osobní důvěře počítá s uskutečněním Božích slibů. Ve víře chápeme
(Žd 11,3), bez pochopení srdcem
hrozí náboženská a duchovní slepota (J 12,40) a upadnutí do stavu, kdy nikdo není rozumný
(Ř 3,11; sr. Ž 15). Člověk se musí učit z. cestu života (Ž 16,11; sr. J 14,15).
2. Cíl vědění
Z. Ježíše znamená vzít ho vážně, rozhodnout se pro něho (Ko 2,2), z. tajemství království Božího znamená počítat s tím, že je to skutečný úběžný bod dějin, jinak nelze pochopit Ježíšova podobenství (Mk 4,11). – V 2K 5,16 neznamená neznat Krista (ČEP vidět) podle těla
neznat ho jako člověka. Neznat
se tu vztahuje na způsob poznání, který nebere v úvahu velikonoční zkušenost. – Na blízké očekávání nového věku odpovídá vzkříšený Ježíš ve Sk 1,7, že to lidem není dáno z. Jinak by nežili s otevřenou perspektivou, která vyžaduje rozhodování a odpovědnost.
Cíl poznání je za hranicemi dějin, v eschatologickém potom
, kdy lidské poznání přestane být částečné a člověk začne znát tak, jak Bůh zná jeho
(1K 13,12).