Vševědoucí: Porovnání verzí

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
ebs>Moravec
Bez shrnutí editace
 
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 8: Řádek 8:
}}
}}
je titul spíše než přívlastek izraelského Boha a Otce Ježíše Krista. Nejde o <q>vlastnost</q> boží, jak se často uvádí; Boží vědoucnost je v Bibli spíše Božím rozhodnutím či záměrem být s člověkem, mít jej v patrnosti a chránit ho před silami zla.
je titul spíše než přívlastek izraelského Boha a Otce Ježíše Krista. Nejde o <q>vlastnost</q> boží, jak se často uvádí; Boží vědoucnost je v Bibli spíše Božím rozhodnutím či záměrem být s člověkem, mít jej v patrnosti a chránit ho před silami zla.
 
<div class="noautonum">__TOC__</div>
1. ''Termíny''
== 1. Termíny ==
 
Z hebr. podkladů lze uvést kořen <span {{Hebr}}> j-d-`</span> vědět, znát; <span {{Hebr}}> b-j-n</span> rozumět, rozeznávat, v řec. (LXX nebo NZ) názvosloví běží o sloveso <span {{Rec}}>synió</span> &ndash; <q>chápat, rozumět</q> a výrazy od něho odvozené (viz [[poznání, poznat|poznání]]).  
Z hebr. podkladů lze uvést kořen <span {{Hebr}}> j-d-`</span> vědět, znát; <span {{Hebr}}> b-j-n</span> rozumět, rozeznávat, v řec. (LXX nebo NZ) názvosloví běží o sloveso <span {{Rec}}>synió</span> &ndash; <q>chápat, rozumět</q> a výrazy od něho odvozené (viz [[poznání, poznat|poznání]]).  


2. ''Teologie''
== 2. Teologie ==
 
Bůh Izraele je <q>vševědoucí</q> ve výše uvedeném smyslu. Patrně nejzávažnější svědectví je v Chanině modlitbě <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_2 1S 2]</span>. V tomto modlitebném chvalozpěvu či hymnu, který byl domovem ve svatyni, Chana vyznává, že nikdo není [[svatý]] kromě Hospodina. Žádná urážka se nesmí vyslovit: <q>Vždyť Hospodin je Bůh vševědoucí</q> (hebr. <span {{Hebr}}>'él-dé`ót</span> &ndash; doslova <q>Bůh vědění</q> &ndash; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_2,3 1S 2,3]</span>). Boží vždy přítomnou vědoucnost svědecky dokumentuje <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_139 Ž 139]</span>: Hospodin člověka zkoumá (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_139,4 Ž 139,4]</span>), sleduje jeho životní stezku, ví o projevech lidského srdce, dřív než jsou prosba nebo přání vysloveny, nelze před ním utéci (ani do náboženského <q>nahoře</q> nebo pseudonáboženského <q>dole</q>), proniká temnotami kosmickými i duševními, provádí člověka už od jeho početí a vždy znovu ho vrací na <q>cestu věčnosti</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_139,24 Ž 139,24]</span>). Z perspektivy lidské zkušenosti to vyjadřuje Pavel, který si je jist, že ho od Kristovy lásky neodtrhnou žádné moci, ani výšky ani hloubky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_8,38n Ř 8,38n]</span>). Z těchto příkladů a svědectví je patrno, že Boží <q>(vše)vědoucnost</q> není v nějaké vnější mimořádnosti, nýbrž v jeho svaté jedinečnosti a milosrdné jinakosti. Působivou metaforou Božího vědění a vidění je Zacharjášův obraz: <q>Oči Hospodinovy prohledávají celou zemi</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Za_4,10 Za 4,10]</span>) a Jóbovské vyznání, že i <q>podsvětí je před ním obnaženo</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_26,6 Jb 26,6]</span>). <q>Úradek Svatého Izraele</q> je pevný a nedá se ohýbat podle lidské vůle (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_5,19 Iz 5,19]</span>), Bůh <q>ví všechno</q>, resp. <q>poznává všechno</q> (řec. <span {{Rec}}>ginóskei</span> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,20 1J 3,20]</span>), a to nejen abstraktně, nýbrž srdcem. Ježíš ujišťuje učedníky, že Otec ví, co potřebují (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_6,8 Mt 6,8]</span>).  
Bůh Izraele je <q>vševědoucí</q> ve výše uvedeném smyslu. Patrně nejzávažnější svědectví je v Chanině modlitbě <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_2 1S 2]</span>. V tomto modlitebném chvalozpěvu či hymnu, který byl domovem ve svatyni, Chana vyznává, že nikdo není [[svatý]] kromě Hospodina. Žádná urážka se nesmí vyslovit: <q>Vždyť Hospodin je Bůh vševědoucí</q> (hebr. <span {{Hebr}}>'él-dé`ót</span> &ndash; doslova <q>Bůh vědění</q> &ndash; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1S_2,3 1S 2,3]</span>). Boží vždy přítomnou vědoucnost svědecky dokumentuje <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_139 Ž 139]</span>: Hospodin člověka zkoumá (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_139,4 Ž 139,4]</span>), sleduje jeho životní stezku, ví o projevech lidského srdce, dřív než jsou prosba nebo přání vysloveny, nelze před ním utéci (ani do náboženského <q>nahoře</q> nebo pseudonáboženského <q>dole</q>), proniká temnotami kosmickými i duševními, provádí člověka už od jeho početí a vždy znovu ho vrací na <q>cestu věčnosti</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_139,24 Ž 139,24]</span>). Z perspektivy lidské zkušenosti to vyjadřuje Pavel, který si je jist, že ho od Kristovy lásky neodtrhnou žádné moci, ani výšky ani hloubky (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ř_8,38n Ř 8,38n]</span>). Z těchto příkladů a svědectví je patrno, že Boží <q>(vše)vědoucnost</q> není v nějaké vnější mimořádnosti, nýbrž v jeho svaté jedinečnosti a milosrdné jinakosti. Působivou metaforou Božího vědění a vidění je Zacharjášův obraz: <q>Oči Hospodinovy prohledávají celou zemi</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Za_4,10 Za 4,10]</span>) a Jóbovské vyznání, že i <q>podsvětí je před ním obnaženo</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_26,6 Jb 26,6]</span>). <q>Úradek Svatého Izraele</q> je pevný a nedá se ohýbat podle lidské vůle (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Iz_5,19 Iz 5,19]</span>), Bůh <q>ví všechno</q>, resp. <q>poznává všechno</q> (řec. <span {{Rec}}>ginóskei</span> <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1J_3,20 1J 3,20]</span>), a to nejen abstraktně, nýbrž srdcem. Ježíš ujišťuje učedníky, že Otec ví, co potřebují (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_6,8 Mt 6,8]</span>).  


3. ''Cíl Božích cest s lidmi''
== 3. Cíl Božích cest s lidmi ==
 
Jestliže podle Matoušova evangelia byla Ježíšovi <q>dána veškerá moc na nebi i na zemi</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,18 Mt 28,18]</span>), znamená to, že Ježíšovo dílo vyjadřuje zaměření a povahu Božího zájmu o člověka. Jde o vědění, které vstupuje do dějin ve prospěch odcizeného člověka.
Jestliže podle Matoušova evangelia byla Ježíšovi <q>dána veškerá moc na nebi i na zemi</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_28,18 Mt 28,18]</span>), znamená to, že Ježíšovo dílo vyjadřuje zaměření a povahu Božího zájmu o člověka. Jde o vědění, které vstupuje do dějin ve prospěch odcizeného člověka.


Těžiště Boží vševědoucnosti, která směřuje k záchraně člověka a dovršení jeho života, spočívá v tom, že Bůh člověka zná (<q>Co je člověk, že na něho pamatuješ?</q> &ndash; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_8,5 Ž 8,5]</span>), tak jako Ježíš Janova evangelia <q>zná ty své</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_10,14 J 10,14]</span>), uchovává jméno každého člověka ve své <q>paměti</q>, v <q>nebesích</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_10,20 L 10,20]</span>) nebo v <q>knize života</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_32,32;_Fp_4,3;_Zj_3,5;_20,12 Ex 32,32; Fp 4,3; Zj 3,5; 20,12]</span>) a tak mu otvírá své společenství i za hranicemi lidské časnosti. To je hluboké a přitom střízlivé až cudné vyjádření naděje, která přesahuje hranice smrti.
Těžiště Boží vševědoucnosti, která směřuje k záchraně člověka a dovršení jeho života, spočívá v tom, že Bůh člověka zná (<q>Co je člověk, že na něho pamatuješ?</q> &ndash; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ž_8,5 Ž 8,5]</span>), tak jako Ježíš Janova evangelia <q>zná ty své</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=J_10,14 J 10,14]</span>), uchovává jméno každého člověka ve své <q>paměti</q>, v <q>nebesích</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=L_10,20 L 10,20]</span>) nebo v <q>knize života</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Ex_32,32;_Fp_4,3;_Zj_3,5;_20,12 Ex 32,32; Fp 4,3; Zj 3,5; 20,12]</span>) a tak mu otvírá své společenství i za hranicemi lidské časnosti. To je hluboké a přitom střízlivé až cudné vyjádření naděje, která přesahuje hranice smrti.


4. ''Člověk dokonalých vědomostí''
== 4. Člověk dokonalých vědomostí ==
 
Za člověka dokonalých vědomostí (BKr <q>zdravě smýšlejícího</q>) se vydává Elíhu, rádce Jobův v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_36,4 Jb 36,4]</span>, který sám Boha označuje stejným výrazem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_37,16 Jb 37,16]</span> &ndash; ČEP překládá <q>Vševědoucí</q>, BKr <q>dokonalý v uměních</q>). Nakonec však Jobovo sókratovsky znějící <q>vím, že nic nevím</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_42,3b Jb 42,3b]</span>) vyslovené jako odpověď na výroky Boží, ukazuje, že dokonalé lidské myšlení musí zahrnovat také vědomí své předběžnosti a jen v tom je jeho úměrnost, přesnost, spolehlivost a dokonalost.
Za člověka dokonalých vědomostí (BKr <q>zdravě smýšlejícího</q>) se vydává Elíhu, rádce Jobův v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_36,4 Jb 36,4]</span>, který sám Boha označuje stejným výrazem (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_37,16 Jb 37,16]</span> &ndash; ČEP překládá <q>Vševědoucí</q>, BKr <q>dokonalý v uměních</q>). Nakonec však Jobovo sókratovsky znějící <q>vím, že nic nevím</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_42,3b Jb 42,3b]</span>) vyslovené jako odpověď na výroky Boží, ukazuje, že dokonalé lidské myšlení musí zahrnovat také vědomí své předběžnosti a jen v tom je jeho úměrnost, přesnost, spolehlivost a dokonalost.
[[Kategorie: božské tituly Hospodinovy, christolog. a pneumatol. atributy]]
[[Kategorie: božské tituly Hospodinovy, christolog. a pneumatol. atributy]]
Řádek 31: Řádek 27:
[[Kategorie: Balabán Milan (autor)]]
[[Kategorie: Balabán Milan (autor)]]
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]]
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]]

Aktuální verze z 20. 12. 2023, 10:49

heslo: vševědoucí

autor: Balabán Milan
autor: Pokorný Petr  
       
předcházející heslo: všenáprava
následující odkazové heslo: vtělení      
následující heslo: vtírat se do přízně

Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
je titul spíše než přívlastek izraelského Boha a Otce Ježíše Krista. Nejde o vlastnost boží, jak se často uvádí; Boží vědoucnost je v Bibli spíše Božím rozhodnutím či záměrem být s člověkem, mít jej v patrnosti a chránit ho před silami zla.

1. Termíny

Z hebr. podkladů lze uvést kořen j-d-` vědět, znát; b-j-n rozumět, rozeznávat, v řec. (LXX nebo NZ) názvosloví běží o sloveso synióchápat, rozumět a výrazy od něho odvozené (viz poznání).

2. Teologie

Bůh Izraele je vševědoucí ve výše uvedeném smyslu. Patrně nejzávažnější svědectví je v Chanině modlitbě 1S 2. V tomto modlitebném chvalozpěvu či hymnu, který byl domovem ve svatyni, Chana vyznává, že nikdo není svatý kromě Hospodina. Žádná urážka se nesmí vyslovit: Vždyť Hospodin je Bůh vševědoucí (hebr. 'él-dé`ót – doslova Bůh vědění1S 2,3). Boží vždy přítomnou vědoucnost svědecky dokumentuje Ž 139: Hospodin člověka zkoumá (Ž 139,4), sleduje jeho životní stezku, ví o projevech lidského srdce, dřív než jsou prosba nebo přání vysloveny, nelze před ním utéci (ani do náboženského nahoře nebo pseudonáboženského dole), proniká temnotami kosmickými i duševními, provádí člověka už od jeho početí a vždy znovu ho vrací na cestu věčnosti (Ž 139,24). Z perspektivy lidské zkušenosti to vyjadřuje Pavel, který si je jist, že ho od Kristovy lásky neodtrhnou žádné moci, ani výšky ani hloubky (Ř 8,38n). Z těchto příkladů a svědectví je patrno, že Boží (vše)vědoucnost není v nějaké vnější mimořádnosti, nýbrž v jeho svaté jedinečnosti a milosrdné jinakosti. Působivou metaforou Božího vědění a vidění je Zacharjášův obraz: Oči Hospodinovy prohledávají celou zemi (Za 4,10) a Jóbovské vyznání, že i podsvětí je před ním obnaženo (Jb 26,6). Úradek Svatého Izraele je pevný a nedá se ohýbat podle lidské vůle (Iz 5,19), Bůh ví všechno, resp. poznává všechno (řec. ginóskei 1J 3,20), a to nejen abstraktně, nýbrž srdcem. Ježíš ujišťuje učedníky, že Otec ví, co potřebují (Mt 6,8).

3. Cíl Božích cest s lidmi

Jestliže podle Matoušova evangelia byla Ježíšovi dána veškerá moc na nebi i na zemi (Mt 28,18), znamená to, že Ježíšovo dílo vyjadřuje zaměření a povahu Božího zájmu o člověka. Jde o vědění, které vstupuje do dějin ve prospěch odcizeného člověka.

Těžiště Boží vševědoucnosti, která směřuje k záchraně člověka a dovršení jeho života, spočívá v tom, že Bůh člověka zná (Co je člověk, že na něho pamatuješ?Ž 8,5), tak jako Ježíš Janova evangelia zná ty své (J 10,14), uchovává jméno každého člověka ve své paměti, v nebesích (L 10,20) nebo v knize života (Ex 32,32; Fp 4,3; Zj 3,5; 20,12) a tak mu otvírá své společenství i za hranicemi lidské časnosti. To je hluboké a přitom střízlivé až cudné vyjádření naděje, která přesahuje hranice smrti.

4. Člověk dokonalých vědomostí

Za člověka dokonalých vědomostí (BKr zdravě smýšlejícího) se vydává Elíhu, rádce Jobův v Jb 36,4, který sám Boha označuje stejným výrazem (Jb 37,16 – ČEP překládá Vševědoucí, BKr dokonalý v uměních). Nakonec však Jobovo sókratovsky znějící vím, že nic nevím (Jb 42,3b) vyslovené jako odpověď na výroky Boží, ukazuje, že dokonalé lidské myšlení musí zahrnovat také vědomí své předběžnosti a jen v tom je jeho úměrnost, přesnost, spolehlivost a dokonalost.