Diskuse:Teologie biblická

Z Encyklopedický biblický slovník
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Poznámky z redakčního procesu:


Stav tech. redakce: - - zatím neprovedeno
Technická redakce: - 0000-00-00
Stav revize MP: - - neprovedeno


Korektorské poznámky (mohou být už vyřešené):

heslo obsahuje 2 verze téhož autora - nutno sloučit!
---
První verze nejobsáhlejší zachází do značných odborných podrobností a tím je k četbě náročná.
Druhá verze je nejčtivější, přehledná a výstižná.
Jiná verze je snad až příliš stručná.
uloženo: hajek, 21.01.2010 21:00
Při oprávněném bedlivém kritickém rozlišení různých teologií uvnitř biblického kánonu nechť se neztratí jeho jednotící pouto. Pokládám závěr druhé verze za velmi potřebný, ba soudím, že by mohl být ještě důraznější. Ve větě "...napětí a spory mezi jednotlivými projekty ... jsou přece jenom pří o výklad téže základní skutečnosti..." výrazy napětí, spory, pře vytvářejí kvantitativní převahu nad "touže základní skutečností".
(Přidávám podobnou poznámku k heslo KÁNON.)
uloženo: hajek, 21.01.2010 21:50
text sloučen podle korektur PP. Připojuji sem 2. verzi (na podnět br. Hájka, že 2. verze je přehledná a výstižná), která byla v papírech téměř celá vymazána.
Telogie biblická
2. verze:
pojem t. b. vznikl v Německu v 19. stol. jako kritický protiklad dogmatické teologie a jako pokus o na církvi nezávislou rekonstrukci společných teologických rysů biblických autorů. Ve 20. stol. se však začalo prosazovat odlišné pojetí t. b. jako zpětné vazby křesťanského myšlení. O t. b. se tak mluví ve dvojí souvislosti.
Především se s pojmem t. b. spojuje bádání o vzniku biblického kánonu, zejména o teologických motivech, které vedly k jeho ustavení a jsou zahrnuty v samotné ideji kánonu jakožto sbírky křesťanských textů první (<apoštolské#0251!>) generace. Tento kritický výzkum kánonu vychází z předpokladu, že kanonizace byla nejvýznamnější událostí v dějinách působení těch textů, které dnes tvoří křesťanskou bibli, a pro židovskou Bibli (<tenach#4037!>), křesťanský Starý zákon znamenalo její zasazení do nového, širšího kontextu. Kritika kánonu sleduje především teologické předpoklady tohoto procesu, zejména vztah mezi časovými hledisky (postulovaná příslušnost autorů k apoštolské generaci) a věroučnými tendencemi (ekumenická, sjednocující funkce kánonu a jeho funkce restriktivní, vymezující hranice toho, co je přijatelné v církvi).
Druhé užití pojmu t. b., vychází spíš z konkrétních exegetických problémů a poznatky o různém teologickém zaměření jednotlivých biblických knih, které prokázala novější exegeze, interpretuje t. b. tím, že hledá jejich nepřímé souvislosti (např. společný vztah k tenaku; <intertextualita#1319>). Poznává, že narativní uspořádání obou částí kánonu závisí na referenčním charakteru většiny textů (vztahují se ke konrétním událostem, mluví "o" něčem) a ustavuje některé nezvratné rysy v jejich pořadí. Ty musí odpovědná exegeze respektovat. Při výkladu SZ nemůže např. předpokládat existenci NZ, při výkladu proroků musí předpokládat společné přijetí tradice <exodu#0982> atd. V této souvislosti se (s jistým zjednodušením) mluví o "dějinách spásy" (O. Cullmann).
Dalším krokem je hledání některých společných tradic uvnitř většího počtu biblických knih, které umožňují, aby t. b. hledala v jejich rozdílných teologiích alespoň některé předpoklady k jejich vzájemnému dialogu (v oblasti SZ zejm. G. v Rad). Základním tezí t. b. je, že napětí a spory mezi jednotlivými teologickými projekty, s nimiž se v bibli setkáváme, jsou přece jenom pří o výklad téže základní zkušenosti (NZ) nebo téže řady zkušeností podobného charakteru (SZ). Tak vyjádřil jednotu kánonu <J. B. Souček#3597!>. T. b. se přirozeně zajímá i o konkrétní společná témata celé Bible nebo její větších celků jako jsou <stvoření#3698>, Zákon, smlouva, Boží <slovo#3532>, zjevení, proroctví, christologické tituly (christologie), smíření a pod. Budovat t. b. na některém z těchto pojmů vede však i ideologizaci.
uloženo: zora, 01.04.2010 13:24
Vuz kor. poznámky.
uloženo: zilka, 24.01.2012 10:33
Ponechat první verzi, která byla už dříve upravena. Druhá je moc krátká. Spojit je nelze, protože druhá se místy kryje s helsem -kánon.
uloženo: pokorny, 24.01.2012 12:55