Diskuse:Peklo

Z Encyklopedický biblický slovník
Verze z 28. 3. 2023, 12:25, kterou vytvořil Moravec (diskuse | příspěvky) (naimportována 1 revize)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Poznámky z redakčního procesu:


Stav tech. redakce: ! - hotovo vč. transkripcí
Technická redakce: hlouch - 2011-08-25
Stav revize MP: - - neprovedeno


Korektorské poznámky (mohou být už vyřešené):

silně problematické heslo
(a)na jedné straně sice ad hoc konstatuje různost představ, na druhou stranu je zde stále ještě silná tendence harmonizovat a vytvořit nějaké jednotné učení nebo jednotnou biblickou představu o pekle.
(b)pracuje přitom s termíny hades, tartar, abyssos, šeol - které jsou v drtivé většině případů přeloženy jinak než slovem peklo a mají své výklady pod podsvětí, propast, aj. Překlad "peklo" je u těchto termínů spíše ojedinělý. Heslo, které je sjednocuje právě pod "peklo" je poněkud absurdní.
Pod heslem "peklo" by po mém soudu měla být pojednána místa, která o něm v ČEP výslovně hovoří, a měl by zde být jen jakýsi rozcestník k originálním termínům (podsvětí, gehena, propast)
jednotlivosti:
L 16,23.26 neříká jednoznačně, že Lazar s Abrahamem jsou také v pekle. Boháč je z pekla v dálce vidí a mezi nimi je nepřekonatelná propast. Pomineme-li, že je to celé jen obraz a navíc ironie (za živa mohl boháč myslet a říkat, že mezi nimi je nepřekonatelná společenská propast), lze mu rozumět i tak, že Lazara vidí v dáli v nebi
Ve třetím odstavci: "V NZ je termín [Ř]abussos chápán jako "vězení duchů" ve formě bezedné propasti kde vládnou démoni a král propasti Abaddon (Zj 9,1-11; 20,1-3). Teprve po nastolení tisíciletého království Kristova bude satan přemožen a svržen do propasti (Zj 20,1nn)." je naprosto zmatečné. Ve výsledku je tvrzeno, že propast je vězení zlých duchů, kde je zlý duchové hlídají až do té chvíle, kdy budou svrženi do propasti.
Henoch potkává vězení či vazbu hříšníků na své cestě po nebi, nikoli v podsvětí. Je důvodné podezření, že i vězení duchů v 1Pe 3,19 je umístěno henochovsky do nebe, nikoli do podsvětí.
Poslední dva odstavce věcně opakují odstavec třetí, jenom poněkud šťastněji; působí dojmem, jako by je připsal jiný autor nebo byly vzaty odjinud
uloženo: mrazek, 14.09.2011 00:10
vložen text prof. pokorného.
uloženo: cimala, 29.12.2011 10:42
Přepracováno
uloženo: pokorny, 01.01.2012 21:39