Diskuse:Mandloň
Poznámky z redakčního procesu:
Stav tech. redakce: O - provedeno, ale věcná otázka
Technická redakce: halasova - 2011-12-12
Stav revize MP: - - neprovedeno
Korektorské poznámky (mohou být už vyřešené):
Martine, podívej se na tenhle daňkovský text. PP
uloženo: moravec, 03.02.2010 12:44
Přinejmenším je nutné to uspořádat méně chaoticky. Nejdřív by se mělo říct pár slov o stromu a o tom, kde a jak se o něm mluví. o božišti buďto až na konec, nebo by stačilo říct, že "Mandloň" je taky význam jména Luz a odkázat na jeho heslo (a od něj zase na mandloň
uloženo: mrazek, 04.09.2011 00:01
Pokusila jsem se text trochu uspořádat a proškrtat. Původní text hesla nechávám zde. Je třeba heslo ještě přepracovat? V. B. to asi nepřepracuje, co s textem?
časné kvetoucí dřevina Amygdalus sp. hebr. lúz (Gn 28,18) a šaqéd (Jr 1,11). Název Lúz (Gn 28,18) je starším názvem pro božiště - kultovní místo, kde Jákob na útěku před Ezauem přenocoval a ve vidění poznal, že je tu dům Boží - nebeská brána. A proto to místo nazval Bét-el - Dům Boží. Součástí božiště byl nejen kruh z kamenů, ale zřejmě i mandloň. V Gn 30,37 poslouží Jákobovi čerstvé pruty topolové, mandloňové a platanové, aby ovlivnil vrh ovcí a koz ve svůj prospěch. Asi všechny tři druhy stromů byly pokládány za posvátné, jejich význam v kultu není přesně znám.
Druhý název šaqéd (Jr 1,11, i pro plody: Gn 43,11; Nu 17,23; Kaz 12,5), při popisu ozdob svícnu, souvisí se slovesem š-q-d: být bdělý. Tak je vyloženo to, co Jeremjáš vidí: mandloňový prut - Hospodin bdí nad slovem. Mandloň ze všech stromů nejdříve raší a kvete. Proto hůl (mandloňovou) použije Mojžíš při orákulu, aby zjistil, koho Hospodin vyvolil za kněze (Nu 17,23). Jádra plodů ze sladkých forem mandloní byla velmi ceněna (Gn 43,11).
Bílé květy na holých větvích jsou obrazem pro stáří (Kaz 12,5).
uloženo: halasova, 12.12.2011 21:23