Zlý duch: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 7: | Řádek 7: | ||
řec. <span {{Rec}}>pneúma akatharton</span> Zlý nebo nečistý duch, též [[démon]], řec. <span {{Rec}}>daimonion</span>, význam tentýž, ČEP také překládá jako z.d.; zvláštním typem je němý duch. | řec. <span {{Rec}}>pneúma akatharton</span> Zlý nebo nečistý duch, též [[démon]], řec. <span {{Rec}}>daimonion</span>, význam tentýž, ČEP také překládá jako z.d.; zvláštním typem je němý duch. | ||
1. V Bibli | ==== 1. V Bibli ==== | ||
Nadosobní skutečnost, síla či tendence, která na člověka působí s osobní mocí (svádí, zastrašuje, ovládá, vstupuje do něj, mluví za něj), může se obrátit proti neautentickému léčiteli (synové [[Skéva|Skévovi]], <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_19,8-17 Sk 19,8-17]</span>); Ježíš z. d. <q>vyháněl</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_5,2.8.13;_7,25parr Mk 5,2.8.13; 7,25parr]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_9,33 Mt 9,33]</span> aj.), tj. zlými d. <q>posedlé</q> lidi zbavoval jejich odcizení (z.d. předtím mluvil za ty, do nichž vstoupil – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_5,8.13 Mk 5,8.13]</span>). Jde o jistou analogii odpuštění. Společným jmenovatelem je odstranění zlého a záchrana zlem napadeného člověka. | Nadosobní skutečnost, síla či tendence, která na člověka působí s osobní mocí (svádí, zastrašuje, ovládá, vstupuje do něj, mluví za něj), může se obrátit proti neautentickému léčiteli (synové [[Skéva|Skévovi]], <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Sk_19,8-17 Sk 19,8-17]</span>); Ježíš z. d. <q>vyháněl</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_5,2.8.13;_7,25parr Mk 5,2.8.13; 7,25parr]</span>; <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mt_9,33 Mt 9,33]</span> aj.), tj. zlými d. <q>posedlé</q> lidi zbavoval jejich odcizení (z.d. předtím mluvil za ty, do nichž vstoupil – <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Mk_5,8.13 Mk 5,8.13]</span>). Jde o jistou analogii odpuštění. Společným jmenovatelem je odstranění zlého a záchrana zlem napadeného člověka. | ||
2. Interpretace | ==== 2. Interpretace ==== | ||
Vyprávění o z. d. naznačují závažnost odpuštění, skutečnost odpuštění odhaluje aktuální smysl strhujících, ale dnes zdánlivě jen pohádkových vyprávění. Z. d. je mytické označení reálných sil, které ovlivňují život člověka a dnes je označujeme jako vlivy, tradice, zákonitosti, tendence, vlohy, modely chování i nemoci. Jde o nižší rovinu toho, co se v pavlovské části NZ označuje jako [[mocnost|mocnosti]]. Jde o skutečnosti, které lze zneužít hříchem. Zde je třeba rozlišovat od [[satan|satana]] či [[ďábel|ďábla]]. Ten není zneužitou skutečností, ale je soustředěnou, od původců emancipovanou mocí zla. Je silnější než jednotlivý člověk, není však rovnocenným protivníkem Boha (Bible nemyslí dualisticky) a podléhá jeho [[soud, soudit|soudu]]. | Vyprávění o z. d. naznačují závažnost odpuštění, skutečnost odpuštění odhaluje aktuální smysl strhujících, ale dnes zdánlivě jen pohádkových vyprávění. Z. d. je mytické označení reálných sil, které ovlivňují život člověka a dnes je označujeme jako vlivy, tradice, zákonitosti, tendence, vlohy, modely chování i nemoci. Jde o nižší rovinu toho, co se v pavlovské části NZ označuje jako [[mocnost|mocnosti]]. Jde o skutečnosti, které lze zneužít hříchem. Zde je třeba rozlišovat od [[satan|satana]] či [[ďábel|ďábla]]. Ten není zneužitou skutečností, ale je soustředěnou, od původců emancipovanou mocí zla. Je silnější než jednotlivý člověk, není však rovnocenným protivníkem Boha (Bible nemyslí dualisticky) a podléhá jeho [[soud, soudit|soudu]]. | ||
[[Kategorie: angelologie, démonologie]] | [[Kategorie: angelologie, démonologie]] | ||
Řádek 18: | Řádek 16: | ||
[[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | [[Kategorie: Pokorný Petr (autor)]] | ||
Aktuální verze z 20. 12. 2023, 11:21
heslo: zlý duch
autor: Pokorný Petr
předcházející heslo: zlý den
následující heslo: zmařit
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
řec. pneúma akatharton Zlý nebo nečistý duch, též démon, řec. daimonion, význam tentýž, ČEP také překládá jako z.d.; zvláštním typem je němý duch.
1. V Bibli
Nadosobní skutečnost, síla či tendence, která na člověka působí s osobní mocí (svádí, zastrašuje, ovládá, vstupuje do něj, mluví za něj), může se obrátit proti neautentickému léčiteli (synové Skévovi, Sk 19,8-17); Ježíš z. d. vyháněl
(Mk 5,2.8.13; 7,25parr; Mt 9,33 aj.), tj. zlými d. posedlé
lidi zbavoval jejich odcizení (z.d. předtím mluvil za ty, do nichž vstoupil – Mk 5,8.13). Jde o jistou analogii odpuštění. Společným jmenovatelem je odstranění zlého a záchrana zlem napadeného člověka.
2. Interpretace
Vyprávění o z. d. naznačují závažnost odpuštění, skutečnost odpuštění odhaluje aktuální smysl strhujících, ale dnes zdánlivě jen pohádkových vyprávění. Z. d. je mytické označení reálných sil, které ovlivňují život člověka a dnes je označujeme jako vlivy, tradice, zákonitosti, tendence, vlohy, modely chování i nemoci. Jde o nižší rovinu toho, co se v pavlovské části NZ označuje jako mocnosti. Jde o skutečnosti, které lze zneužít hříchem. Zde je třeba rozlišovat od satana či ďábla. Ten není zneužitou skutečností, ale je soustředěnou, od původců emancipovanou mocí zla. Je silnější než jednotlivý člověk, není však rovnocenným protivníkem Boha (Bible nemyslí dualisticky) a podléhá jeho soudu.