Kosmologie: Porovnání verzí
ebs>Moravec Bez shrnutí editace |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 7: | Řádek 7: | ||
teorie či tradice vztahující se k počátku, struktuře a smyslu vesmíru. Etym. je pojem složeninou řec. slov <span {{Rec}}>kosmos</span> <q>vesmír</q>, <q>univerzum</q> a <span {{Rec}}>logos</span> <q>záležitost</q>. V Bibli nelze odlišit od kosmogonie (viz řec. <span {{Rec}}>kosmos</span> a <span {{Rec}}>genea</span>, tj. <q>zrod</q>), protože takřka všechny kosmogonické texty v sobě již obsahují kosmologickou reflexi. | teorie či tradice vztahující se k počátku, struktuře a smyslu vesmíru. Etym. je pojem složeninou řec. slov <span {{Rec}}>kosmos</span> <q>vesmír</q>, <q>univerzum</q> a <span {{Rec}}>logos</span> <q>záležitost</q>. V Bibli nelze odlišit od kosmogonie (viz řec. <span {{Rec}}>kosmos</span> a <span {{Rec}}>genea</span>, tj. <q>zrod</q>), protože takřka všechny kosmogonické texty v sobě již obsahují kosmologickou reflexi. | ||
1. Ve SZ je obraz vzniku a smyslu vesmíru vícerozměrný. Tato skutečnost je dána jednak různou povahou literárních látek (epos, zpráva, konfese), jednak nábožensko-kulturním prostředím, v němž tyto látky vznikaly (od doby exilní až po dobu helénistickou). | == 1. Starý zákon == | ||
Ve SZ je obraz vzniku a smyslu vesmíru vícerozměrný. Tato skutečnost je dána jednak různou povahou literárních látek (epos, zpráva, konfese), jednak nábožensko-kulturním prostředím, v němž tyto látky vznikaly (od doby exilní až po dobu helénistickou). | |||
1.1. Mezi ústřední texty patří v [[Tenach|Tenachu]] <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,1-2,4a Gn 1,1-2,4a]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,4b-25 Gn 2,4b-25]</span>, jež patří podle tzv. Novější teorie pramenů (J. Wellhausen a 19. století) do výrazně odlišných teologických <q>škol</q>. První a mladší text náleží do teologie kněžského pramene či redakce (6. – 5. st. př. n. l., zkratka P tj. něm. Priesterschrift) a je polemikou s babylónskými mýty o stvoření světa. Jako protiváhu nabízí univerzum, které celé stvořil (sr. specifické sloveso <span {{Hebr}}>b-r-'</span> <q>stvořit</q> vyhrazené pouze pro Boha <q>Stvořitele</q>) Hospodin. Bohoslužba to vyjadřuje zaměřením na [[chrám]] a [[sobota|sobotu]]. Druhý a starší z pramenů či redakcí, tzv. Jahvista (zkratka J), řeší v rámci mýtu a navazujících látek otázky antropologické (původ člověka, rozdílnost pohlaví, smrtelnost) a teologické, především otázku [[hřích|hříchu]] (hamartologie). | 1.1. Mezi ústřední texty patří v [[Tenach|Tenachu]] <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,1-2,4a Gn 1,1-2,4a]</span> a <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_2,4b-25 Gn 2,4b-25]</span>, jež patří podle tzv. Novější teorie pramenů (J. Wellhausen a 19. století) do výrazně odlišných teologických <q>škol</q>. První a mladší text náleží do teologie kněžského pramene či redakce (6. – 5. st. př. n. l., zkratka P tj. něm. Priesterschrift) a je polemikou s babylónskými mýty o stvoření světa. Jako protiváhu nabízí univerzum, které celé stvořil (sr. specifické sloveso <span {{Hebr}}>b-r-'</span> <q>stvořit</q> vyhrazené pouze pro Boha <q>Stvořitele</q>) Hospodin. Bohoslužba to vyjadřuje zaměřením na [[chrám]] a [[sobota|sobotu]]. Druhý a starší z pramenů či redakcí, tzv. Jahvista (zkratka J), řeší v rámci mýtu a navazujících látek otázky antropologické (původ člověka, rozdílnost pohlaví, smrtelnost) a teologické, především otázku [[hřích|hříchu]] (hamartologie). | ||
Řádek 15: | Řádek 16: | ||
1.3. Ve Spisech líčí Boží suverenitu nad kosmem nejucelenějším způsobem <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_38-41 Jb 38-41]</span>. Hospodin je zde jak stvořitelem všech tří <q>etáží</q> univerza (nebe, země, podsvětí) tím, že je zakládá (hebr. <span {{Hebr}}>j-s-d</span>) a stanovuje (hebr. <span {{Hebr}}>s-j-m</span>) jim meze (sr. podobnou představu v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,1-2,4a Gn 1,1-2,4a]</span>, kde jde rovněž o akt oddělení; zde ústředním slovesem hebr. <span {{Hebr}}>b-d-l</span>), tak i vítězem nad vodními (netvor livjátan) či zemskými (netvor [[behemot]]) silami chaosu. Další relevantní látky obsahuje např. také kniha Kazatel (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_3,1-15 Kaz 3,1-15]</span>) a Přísloví, kde roli stvořitele přejímá hypostazovaná Moudrost (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_8,1-31 Př 8,1-31]</span>). | 1.3. Ve Spisech líčí Boží suverenitu nad kosmem nejucelenějším způsobem <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Jb_38-41 Jb 38-41]</span>. Hospodin je zde jak stvořitelem všech tří <q>etáží</q> univerza (nebe, země, podsvětí) tím, že je zakládá (hebr. <span {{Hebr}}>j-s-d</span>) a stanovuje (hebr. <span {{Hebr}}>s-j-m</span>) jim meze (sr. podobnou představu v <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Gn_1,1-2,4a Gn 1,1-2,4a]</span>, kde jde rovněž o akt oddělení; zde ústředním slovesem hebr. <span {{Hebr}}>b-d-l</span>), tak i vítězem nad vodními (netvor livjátan) či zemskými (netvor [[behemot]]) silami chaosu. Další relevantní látky obsahuje např. také kniha Kazatel (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Kaz_3,1-15 Kaz 3,1-15]</span>) a Přísloví, kde roli stvořitele přejímá hypostazovaná Moudrost (sr. <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Př_8,1-31 Př 8,1-31]</span>). | ||
2. Rovněž NZ nabízí několik pohledů na vznik a smysl kosmu. Novozákonním autorům jde o to, že i prvopočáteční události stvoření nabývají smysl v Kristu. | == 2. Nový zákon == | ||
Rovněž NZ nabízí několik pohledů na vznik a smysl kosmu. Novozákonním autorům jde o to, že i prvopočáteční události stvoření nabývají smysl v Kristu. | |||
2.1. Pavlovská teologie christologicky rozvíjí sz. představu Boha Stvořitele kosmu tím, že tvrzení o Bohu Otci, <q>od něhož je všechno</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_8,6 1K 8,6]</span>) rozšiřuje o teologumenon o <q>jediném Pánu Ježíši Kristu, skrze něhož je všecko</q> (tamtéž). Tento důraz je dále rozvinut ve vyznání Kristovy preexistence v hymnu <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Fp_2,6-11 Fp 2,6-11]</span>. | 2.1. Pavlovská teologie christologicky rozvíjí sz. představu Boha Stvořitele kosmu tím, že tvrzení o Bohu Otci, <q>od něhož je všechno</q> (<span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=1K_8,6 1K 8,6]</span>) rozšiřuje o teologumenon o <q>jediném Pánu Ježíši Kristu, skrze něhož je všecko</q> (tamtéž). Tento důraz je dále rozvinut ve vyznání Kristovy preexistence v hymnu <span class="cepwin">[https://ebs.etf.cuni.cz/bt/vypis.php?t=Fp_2,6-11 Fp 2,6-11]</span>. | ||
Řádek 28: | Řádek 30: | ||
[[Kategorie: Čapek Filip (autor)]] | [[Kategorie: Čapek Filip (autor)]] | ||
Aktuální verze z 18. 12. 2023, 10:33
heslo: kosmologie
autor: Čapek Filip
předcházející heslo: kořit se
následující heslo: kost
Seznam zkratek
Traskripce původních jazyků
teorie či tradice vztahující se k počátku, struktuře a smyslu vesmíru. Etym. je pojem složeninou řec. slov kosmos vesmír
, univerzum
a logos záležitost
. V Bibli nelze odlišit od kosmogonie (viz řec. kosmos a genea, tj. zrod
), protože takřka všechny kosmogonické texty v sobě již obsahují kosmologickou reflexi.
1. Starý zákon
Ve SZ je obraz vzniku a smyslu vesmíru vícerozměrný. Tato skutečnost je dána jednak různou povahou literárních látek (epos, zpráva, konfese), jednak nábožensko-kulturním prostředím, v němž tyto látky vznikaly (od doby exilní až po dobu helénistickou).
1.1. Mezi ústřední texty patří v Tenachu Gn 1,1-2,4a a Gn 2,4b-25, jež patří podle tzv. Novější teorie pramenů (J. Wellhausen a 19. století) do výrazně odlišných teologických škol
. První a mladší text náleží do teologie kněžského pramene či redakce (6. – 5. st. př. n. l., zkratka P tj. něm. Priesterschrift) a je polemikou s babylónskými mýty o stvoření světa. Jako protiváhu nabízí univerzum, které celé stvořil (sr. specifické sloveso b-r-' stvořit
vyhrazené pouze pro Boha Stvořitele
) Hospodin. Bohoslužba to vyjadřuje zaměřením na chrám a sobotu. Druhý a starší z pramenů či redakcí, tzv. Jahvista (zkratka J), řeší v rámci mýtu a navazujících látek otázky antropologické (původ člověka, rozdílnost pohlaví, smrtelnost) a teologické, především otázku hříchu (hamartologie).
1.2. V Prorocích je zásadním textem tzv. Druhý Izajáš (Iz 40-55), jenž argumentuje ve prospěch Boží suverenity a nesrovnatelnosti jednak jazykově (více než třetina výskytu hebr. slovesa b-r-' (je právě zde; sr. také častou otázku typu kdo je jako?
, kdo změřil?
a následnou prorokovu autoritativní proklamaci toto praví Hospodin
), jednak tvrzením, že Hospodin je tvůrcem veškerého kosmu (sr. zvl. Iz 4,12-26).
1.3. Ve Spisech líčí Boží suverenitu nad kosmem nejucelenějším způsobem Jb 38-41. Hospodin je zde jak stvořitelem všech tří etáží
univerza (nebe, země, podsvětí) tím, že je zakládá (hebr. j-s-d) a stanovuje (hebr. s-j-m) jim meze (sr. podobnou představu v Gn 1,1-2,4a, kde jde rovněž o akt oddělení; zde ústředním slovesem hebr. b-d-l), tak i vítězem nad vodními (netvor livjátan) či zemskými (netvor behemot) silami chaosu. Další relevantní látky obsahuje např. také kniha Kazatel (sr. Kaz 3,1-15) a Přísloví, kde roli stvořitele přejímá hypostazovaná Moudrost (sr. Př 8,1-31).
2. Nový zákon
Rovněž NZ nabízí několik pohledů na vznik a smysl kosmu. Novozákonním autorům jde o to, že i prvopočáteční události stvoření nabývají smysl v Kristu.
2.1. Pavlovská teologie christologicky rozvíjí sz. představu Boha Stvořitele kosmu tím, že tvrzení o Bohu Otci, od něhož je všechno
(1K 8,6) rozšiřuje o teologumenon o jediném Pánu Ježíši Kristu, skrze něhož je všecko
(tamtéž). Tento důraz je dále rozvinut ve vyznání Kristovy preexistence v hymnu Fp 2,6-11.
2.2. Janovská teologie cíleně navazuje v J 1,1-18 na LXX verzi Gn 1 a v hymnu o Kristu jako logu
sjednocuje sz. vyznání víry v Boha stvořitele, který je na počátku
s nz. svědectvím Jana Křtitele o Kristu, který je také od počátku a skrze nějž rovněž povstává svět
.
2.2.1. Kniha Zjevení se vrací k mnoha kosmogonickým látkám SZ a ilustruje Boží suverenitu (Bůh jako Pantokrator; viz Zj 1,8; 4,8; 11,17 a další) čtyřmi vizemi kosmického zápasu Hospodina a jeho andělů se silami chaosu: s drakem (kap. 12), livjátánem a behemotem (kap. 13), nevěstkou (kap. 17) a mořem (kap. 20).
V. t. svět.