Ezd 1,1: V prvním roce vlády Kýra, krále perského, se splnilo slovo Hospodinovo, které mluvil ústy Jeremjáše. Hospodin vzbudil ducha perského krále Kýra, že dal po celém svém království rozhlásit a také zapsat:
Ezd 1,2: "Toto praví Kýros, král perský: »Hospodin, Bůh nebes, mi dal všechna království země. Pověřil mě, abych mu vybudoval dům v Jeruzalémě, který je v Judsku.
Ezd 1,3: Kdokoli z vás, ze všeho jeho lidu - Bůh buď s ním - se může vydat na cestu do Jeruzaléma, který je v Judsku, a stavět dům Hospodina, Boha Izraele, toho Boha, který je v Jeruzalémě.
Ezd 1,4: Každého, kdo zůstal na kterémkoli místě jako host, nechť podpoří místní obyvatelé stříbrem a zlatem, majetkem a dobytkem spolu s dobrovolnými oběťmi pro Boží dům v Jeruzalémě.«"
Ezd 1,5: Tu se vydali na cestu představitelé judských a benjamínských rodů, kněží a levité, všichni, jejichž ducha probudil Bůh, aby stavěli Hospodinův dům v Jeruzalémě.
Ezd 1,6: Celé okolí je podpořilo stříbrnými nádobami a zlatem, majetkem a dobytkem i vzácnými dary kromě toho, co obětovali dobrovolně.
Ezd 1,7: Král Kýros také vydal předměty Hospodinova domu, které Nebúkadnesar odnesl z Jeruzaléma a dal do domu svého boha.
Ezd 1,8: Perský král Kýros je předal správci pokladu Mitredatovi, aby je sečtené odevzdal judskému předáku Šéšbasarovi.
Ezd 1,9: Toto je jejich soupis: třicet zlatých obětních misek, tisíc stříbrných obětních misek, dvacet devět jiných misek,
Ezd 1,10: třicet zlatých koflíků, čtyři sta deset náhradních stříbrných koflíků, tisíc jiných nádob.
Ezd 1,11: Všech zlatých a stříbrných nádob bylo pět tisíc čtyři sta. To všechno přinesl Šéšbasar, když byli přivedeni přesídlenci z Babylónu do Jeruzaléma.
Ezd 2,1: Toto jsou příslušníci judského kraje, kteří přišli ze zajetí, přesídlenci, které do Babylónu přesídlil babylónský král Nebúkadnesar. Navrátili se do Jeruzaléma a do Judska, každý do svého města.
Ezd 2,2: Přišli se Zerubábelem, Jéšuou, Nechemjášem, Serajášem, Reelajášem, Mordokajem, Bilšánem, Misparem, Bigvajem, Rechúmem a Baanou. Soupis mužů izraelského lidu:
Ezd 2,3: Synů Pareóšových dva tisíce sto sedmdesát dva;
Ezd 2,4: synů Šefatjášových tři sta sedmdesát dva;
Ezd 2,5: synů Árachových sedm set sedmdesát pět;
Ezd 2,6: synů Pachat-moábových, totiž synů Jéšuových a Jóabových, dva tisíce osm set dvanáct;
Ezd 2,7: synů Élamových tisíc dvě stě padesát čtyři;
Ezd 2,8: synů Zatúových devět set čtyřicet pět;
Ezd 2,9: synů Zakajových sedm set šedesát;
Ezd 2,10: synů Baního šest set čtyřicet dva;
Ezd 2,11: synů Bebajových šest set dvacet tři;
Ezd 2,12: synů Azgádových tisíc dvě stě dvacet dva;
Ezd 2,13: synů Adoníkamových šest set šedesát šest;
Ezd 2,14: synů Bigvajových dva tisíce padesát šest;
Ezd 2,15: synů Adínových čtyři sta padesát čtyři;
Ezd 2,16: synů Aterových, totiž Jechizkijášových, devadesát osm;
Ezd 2,17: synů Besajových tři sta dvacet tři;
Ezd 2,18: synů Jórových sto dvanáct;
Ezd 2,19: synů Chašumových dvě stě dvacet tři;
Ezd 2,20: synů Gibarových devadesát pět;
Ezd 2,21: synů betlémských sto dvacet tři;
Ezd 2,22: mužů netófských padesát šest;
Ezd 2,23: mužů anatótských sto dvacet osm;
Ezd 2,24: synů azmávetských čtyřicet dva;
Ezd 2,25: synů kirjatarimských, kefírských a beerótských sedm set čtyřicet tři;
Ezd 2,26: synů rámských a gebských šest set dvacet jeden;
Ezd 2,27: mužů mikmásských sto dvacet dva;
Ezd 2,28: mužů bételských a ajských dvě stě dvacet tři;
Ezd 2,29: synů néboských padesát dva;
Ezd 2,30: synů magbíšských sto padesát šest;
Ezd 2,31: synů druhého Élama tisíc dvě stě padesát čtyři;
Ezd 2,32: synů Charimových tři sta dvacet;
Ezd 2,33: synů lódských, chadídských a ónoských sedm set dvacet pět;
Ezd 2,34: synů jerišských tři sta čtyřicet pět;
Ezd 2,35: synů Senáových tři tisíce šest set třicet.
Ezd 2,36: Kněží: synů Jedajášových z domu Jéšuova devět set sedmdesát tři;
Ezd 2,37: synů Imérových tisíc padesát dva;
Ezd 2,38: synů Pašchúrových tisíc dvě stě čtyřicet sedm;
Ezd 2,39: synů Charimových tisíc sedmnáct.
Ezd 2,40: Levité: synů Jéšuových a Kadmíelových, totiž synů Hódavjášových, sedmdesát čtyři.
Ezd 2,41: Zpěváci: synů Asafových sto dvacet osm.
Ezd 2,42: Synové vrátných: synů Šalúmových, synů Aterových, synů Talmónových, synů Akúbových, synů Chatítových, synů Šobajových, všech sto třicet devět.
Ezd 2,43: Chrámoví nevolníci: synové Síchovi, synové Chasúfovi, synové Tabaótovi,
Ezd 2,44: synové Kérosovi, synové Síahovi, synové Padónovi,
Ezd 2,45: synové Lebánovi, synové Chagábovi, synové Akúbovi,
Ezd 2,46: synové Chágabovi, synové Šamlajovi, synové Chananovi,
Ezd 2,47: synové Gidélovi, synové Gacharovi, synové Reajášovi,
Ezd 2,48: synové Resínovi, synové Nekódovi, synové Gazamovi,
Ezd 2,49: synové Uzovi, synové Paseachovi, synové Besajovi,
Ezd 2,50: synové Asnovi, synové Meúnejců, synové Nefúsejců,
Ezd 2,51: synové Bakbukovi, synové Chakúfovi, synové Charchúrovi,
Ezd 2,52: synové Baslútovi, synové Mechídovi, synové Charšovi,
Ezd 2,53: synové Barkósovi, synové Síserovi, synové Tamachovi,
Ezd 2,54: synové Nesíachovi a synové Chatífovi. -
Ezd 2,55: Synové služebníků Šalomounových: synové Sótajovi, synové Sóferetovi, synové Perúdovi,
Ezd 2,56: synové Jáelovi, synové Darkónovi, synové Gidélovi,
Ezd 2,57: synové Šefatjášovi, synové Chatílovi, synové Pokereta Sebajimského, synové Amíovi,
Ezd 2,58: všech chrámových nevolníků a synů Šalomounových služebníků tři sta devadesát dva.
Ezd 2,59: Tito vyšli z Tel-melachu, z Tel-charši, z Kerúb-adánu a Iméru, ale nemohli prokázat, že jejich otcovský rod a původ je z Izraele:
Ezd 2,60: synů Delajášových, synů Tóbijášových a synů Nekódových šest set padesát dva.
Ezd 2,61: A z kněžských příslušníků synové Chobajášovi, synové Kósovi a synové Barzilaje, který si vzal za ženu jednu z dcer Barzilaje Gileádského a je nazýván jejich jménem.
Ezd 2,62: Ti hledali svůj rodokmen v seznamu rodů, ale marně; proto byli vyloučeni z kněžství jako nezpůsobilí.
Ezd 2,63: Místodržící jim zapověděl jíst ze svatých přídělů kněžských, pokud nebude ustanoven kněz pro posvátné losy urím a tumím.
Ezd 2,64: Celé shromáždění dohromady čítalo čtyřicet dva tisíce tři sta šedesát duší,
Ezd 2,65: mimo jejich otroky a otrokyně, jichž bylo sedm tisíc tři sta třicet sedm. Měli také dvě stě zpěváků a zpěvaček.
Ezd 2,66: Koní bylo sedm set třicet šest, mezků dvě stě čtyřicet pět,
Ezd 2,67: velbloudů čtyři sta třicet pět, oslů šest tisíc sedm set dvacet.
Ezd 2,68: Někteří představitelé rodů přinesli po svém příchodu k domu Hospodinovu do Jeruzaléma dobrovolné dary pro Boží dům, aby jej mohli postavit na jeho základech.
Ezd 2,69: Podle svých možností dali na chrámový poklad pro to dílo šedesát jeden tisíc zlatých darejků a pět tisíc hřiven stříbra a sto kněžských suknic.
Ezd 2,70: I usadili se kněží, levité a někteří z lidu i zpěváci, vrátní a chrámoví nevolníci ve svých městech; všechen Izrael se usadil ve svých městech.
Ezd 3,1: Když nastal sedmý měsíc a Izraelci již byli v městech, shromáždil se lid jednomyslně do Jeruzaléma.
Ezd 3,2: Jéšua, syn Jósadakův, s bratry kněžími a Zerubábel, syn Šealtíelův, se svými bratry začali budovat oltář Bohu Izraele, aby na něm mohli obětovat zápalné oběti, jak je předepsáno v zákoně Mojžíše, muže Božího.
Ezd 3,3: Zřídili oltář na jeho původních základech, neboť žili ve strachu z národů zemí, a obětovali na něm zápalné oběti Hospodinu, zápal jitřní a večerní.
Ezd 3,4: Potom slavili svátek stánků, jak je předepsáno. Každý den přinášeli zápalné oběti v počtu stanoveném pro onen den.
Ezd 3,5: Vedle nich také každodenní zápalnou oběť, oběť při každém novoluní a při všech slavnostech zasvěcených Hospodinu, mimo vše, co kdo Hospodinu obětoval dobrovolně.
Ezd 3,6: V první den sedmého měsíce začali obětovat zápalné oběti Hospodinu, i když ještě nebyly položeny základy Hospodinova chrámu.
Ezd 3,7: Dali peníze kameníkům a tesařům, potravu, nápoj a olej Sidóňanům a Týřanům, aby dopravovali cedrové dříví z Libanónu k moři do Jafy podle povolení, které jim dal perský král Kýros.
Ezd 3,8: Druhého roku druhého měsíce po svém příchodu k Božímu domu do Jeruzaléma začali Zerubábel, syn Šealtíelův, a Jéšua, syn Jósadakův, s ostatními bratry kněžími a levity, se všemi, kteří přišli ze zajetí do Jeruzaléma, ustanovovat levity starší dvaceti let, aby řídili dílo Hospodinova domu.
Ezd 3,9: Tak nastoupili společně Jéšua se syny a bratry, Kadmíel se syny, synové Judovi, také synové Chenadadovi se syny a bratry levity, aby řídili postup práce při díle Božího domu.
Ezd 3,10: Když stavitelé Hospodinova chrámu kladli základy, ustanovili kněze s pozouny, oblečené do svátečních rouch, a levity, syny Asafovy, s cymbály, aby chválili Hospodina podle řádu izraelského krále Davida.
Ezd 3,11: Opěvovali Hospodina a vzdávali mu chválu a čest, že je dobrý, že jeho milosrdenství nad Izraelem je věčné. A všechen lid mohutným hlaholem chválil Hospodina, že byly položeny základy Hospodinova domu.
Ezd 3,12: Mnozí z kněží a levitů i představitelů rodu, starci, kteří viděli dřívější dům, dali se do hlasitého pláče, když byly kladeny základy tohoto domu před jejich očima. Mnozí však radostně hlaholili, až se to rozléhalo.
Ezd 3,13: Radostný hlahol nebylo možno rozeznat od pláče lidu. Lid totiž hlaholil tak mohutným hlaholem, že se to rozléhalo dodaleka.
Ezd 4,1: Když Judovi a Benjamínovi protivníci uslyšeli, že synové přesídlenců budují chrám Hospodinu, Bohu Izraele,
Ezd 4,2: dostavili se k Zerubábelovi a k představitelům rodů s návrhem: "Budeme stavět s vámi, neboť se dotazujeme vašeho Boha stejně jako vy. Obětujeme mu ode dnů asyrského krále Esarchadóna, který nás sem přesídlil."
Ezd 4,3: Ale Zerubábel a Jéšua i ostatní představitelé izraelských rodů jim odpověděli: "Vy s námi nemůžete stavět dům našeho Boha. Hospodinu, Bohu Izraele, budeme stavět my sami, jak nám přikázal král Kýros, král perský!"
Ezd 4,4: Lid země bral odvahu judskému lidu a pohrůžkami jej odrazoval od stavby.
Ezd 4,5: Podpláceli proti nim rádce, aby rušili jejich plány, po všechny dny perského krále Kýra až do kralování perského krále Dareia.
Ezd 4,6: I za kralování Xerxova, na začátku jeho kralování, sepsali na obyvatele Judska a Jeruzaléma žalobu.
Ezd 4,7: Také za dnů Artaxerxa psali Bišlám, Mitredat a Tabel s ostatními svými druhy perskému králi Artaxerxovi; list byl napsán aramejským písmem i jazykem.
Ezd 4,8: Kancléř Rechúm a písař Šimšaj napsali králi Artaxerxovi následující dopis proti Jeruzalému,
Ezd 4,9: totiž Rechúm, kancléř, a Šimšaj, písař, s ostatními svými druhy, soudcové, vládní zmocněnci, správní a berní úředníci, lidé z Uruku, z Babylónu, Élamci z Šúšanu
Ezd 4,10: a ostatní národy, které veliký a slavný Asenapar zajal a přesídlil do měst samařských a do ostatního Zaeufratí. Nuže,
Ezd 4,11: toto je opis dopisu, který mu poslali: "Králi Artaxerxovi, tvoji otroci ze Zaeufratí. Nuže:
Ezd 4,12: Známo buď králi, že židé, kteří odešli od tebe, přišli sem do Jeruzaléma a stavějí toto odbojné a protivící se město. Chtějí dokončit hradby, už spojují základy.
Ezd 4,13: Nuže, známo buď králi, bude-li toto město vystavěno a jeho hradby dokončeny, že už nebudou odvádět daně, dávky z úrod ani jiné poplatky, takže královská pokladna utrpí škodu.
Ezd 4,14: Protože však my okoušíme dobrodiní paláce, nenáleží se, abychom přihlíželi, jak je král odírán; proto posíláme králi tuto zprávu.
Ezd 4,15: Nechť se hledá v knize zápisů tvých otců. Nalezneš v knize zápisů a dozvíš se, že toto město je odbojné a působilo škody králům i krajům. Odedávna v něm docházelo ke vzpourám. Proto bylo to město zpustošeno.
Ezd 4,16: Oznamujeme králi: Bude-li to město vystavěno a jeho hradby dokončeny, nezůstane ti v Zaeufratí žádný podíl!"
Ezd 4,17: Král poslal výnos: "Rechúmovi, kancléři, a Šimšajovi, písaři, i ostatním jejich druhům, kteří bydlí v Samaří a v ostatním Zaeufratí: Pokoj! Nuže,
Ezd 4,18: list, který jste nám poslali, byl mi slovo za slovem přečten.
Ezd 4,19: Vydal jsem rozkaz, aby se hledalo, a shledalo se, že to město odedávna povstává proti králům a že v něm docházelo k odboji a ke vzpouře.
Ezd 4,20: V Jeruzalémě byli i mocní králové a panovali nad celým Zaeufratím a vybírali daně, dávky z úrod a jiné poplatky.
Ezd 4,21: Nuže, vydejte rozkaz, ať je zabráněno těm mužům dostavět město, dokud nevydám příslušný rozkaz.
Ezd 4,22: Buďte opatrní, nejednejte v této věci nedbale, aby nevznikla královskému dvoru veliká škoda!"
Ezd 4,23: Jakmile Rechúm, písař Šimšaj a jejich druhové přečetli opis listu krále Artaxerxa, rychle přitáhli do Jeruzaléma k židům a zabránili jim ve stavbě násilím a mocí.
Ezd 4,24: Tak byla také zastavena práce na Božím domě v Jeruzalémě a zůstala zastavena až do druhého roku kralování perského krále Dareia.
Ezd 5,1: Proroci Ageus a Zacharjáš, syn Idův, prorokovali židům v Judsku a v Jeruzalémě ve jménu Boha Izraele a napomínali je.
Ezd 5,2: Tu se vzchopili Zerubábel, syn Šealtíelův, a Jéšua, syn Jósadakův, a začali budovat Boží dům v Jeruzalémě. A ti Boží proroci při nich stáli a posilovali je.
Ezd 5,3: Tehdy k nim přišel Tatenaj, místodržitel zaeufratský, a Šetar-bóznaj se svými druhy a ptali se jich: "Kdo vám dal rozkaz stavět tento dům a obnovovat tuto svatyni?"
Ezd 5,4: Odpověděli jsme jim tedy a sdělili jména mužů, kteří budovu stavěli.
Ezd 5,5: A oko Boží bdělo nad židovskými staršími, takže jim nebránili stavět, dokud by nedošlo hlášení Dareiovi a nebyl od něho doručen list v této záležitosti.
Ezd 5,6: Opis dopisu, který poslal Tatenaj, místodržitel zaeufratský, a Šetar-bóznaj a jeho druhové, úředníci ze Zaeufratí, králi Dareiovi.
Ezd 5,7: Poslali mu zprávu, v níž bylo napsáno: "Králi Dareiovi nerušený pokoj!
Ezd 5,8: Známo buď králi, že jsme přišli do judského kraje k domu velikého Boha. Ten je stavěn z kamenných kvádrů a do zdí se kladou trámy. Práce se koná svědomitě a dílo roste pod rukama.
Ezd 5,9: Ptali jsme se těch starších, když jsme s nimi mluvili: Kdo vám dal rozkaz stavět tento dům a obnovovat tuto svatyni?
Ezd 5,10: Také jsme se zeptali na jejich jména, abychom ti je mohli oznámit. Zapsali jsme jména mužů stojících v čele.
Ezd 5,11: Oni nám podali tuto zprávu: »Jsme služebníci Boha nebes i země a stavíme tento dům, který už byl postaven dříve před mnoha lety. Stavěl a dokončil jej veliký izraelský král.
Ezd 5,12: Když však naši otcové rozhněvali Boha nebes, vydal je do rukou Kaldejce Nebúkadnesara, krále babylónského. Ten zbořil tento dům a lid přesídlil do Babylónu.
Ezd 5,13: Ale v prvním roce Kýra, krále nad Babylónem, vydal král Kýros rozkaz ke stavbě tohoto Božího domu.
Ezd 5,14: Také nádoby z Božího domu, zlaté a stříbrné, které Nebúkadnesar odnesl z jeruzalémského chrámu a vnesl do chrámu babylónského, dal vynést král Kýros z babylónského chrámu a rozkázal je vydat muži jménem Šéšbasar, kterého ustanovil místodržitelem.
Ezd 5,15: Poručil mu: Vezmi tyto nádoby a jdi, slož je v jeruzalémském chrámě. Boží dům buď postaven na původním místě!«
Ezd 5,16: Onen Šéšbasar přišel položit základy Božího domu v Jeruzalémě. Od té doby se buduje až dosud a ještě není dokončen.
Ezd 5,17: Nyní tedy, uzná-li král za dobré, ať se hledá v královských archivech tam v Babylónu, zda je tomu tak, že král Kýros vydal rozkaz ke stavbě tohoto Božího domu v Jeruzalémě. Nechť je nám sdělena králova vůle v této záležitosti."
Ezd 6,1: Král Dareios tedy vydal rozkaz, aby se hledalo v archivu mezi poklady složenými kdesi v Babylónu.
Ezd 6,2: Konečně našli v médské krajině v pevnosti Achmetě jeden svitek, v němž stálo: "Zápis:
Ezd 6,3: V prvním roce svého kralování vydal král Kýros rozkaz o domě Božím v Jeruzalémě: Tento dům buď zase postaven na místě, kde se obětují oběti. Ať je od základů opraven. Jeho výška budiž šedesát loket, jeho šířka také šedesát loket.
Ezd 6,4: Tři vrstvy budou vždy z kamenných kvádrů a jedna vrstva z nových trámů. Náklad bude uhrazen z královské pokladny.
Ezd 6,5: Také zlaté a stříbrné nádoby z Božího domu, které odnesl Nebúkadnesar z jeruzalémského chrámu a donesl do Babylónu, ať jsou vráceny, ať přijdou do jeruzalémského chrámu na původní místo a jsou složeny v Božím domě."
Ezd 6,6: "Proto, Tatenaji, místodržiteli zaeufratský, a Šetar-bóznaji se svými druhy, úředníci, kteří jste v Zaeufratí: Nevměšujte se do té záležitosti
Ezd 6,7: a nerušte práci na tom Božím domě! Judský místodržitel s židovskými staršími ať stavějí dům Boží na jeho původním místě.
Ezd 6,8: Vydal jsem rozkaz, co máte udělat pro židovské starší, pokud jde o stavbu Božího domu. Z královských prostředků, z daní ze Zaeufratí, buď svědomitě a bez průtahu proplácen těm mužům potřebný obnos.
Ezd 6,9: Vše nezbytné, býci, berani a beránci k zápalným obětem pro Boha nebes, pšenice, sůl, víno a olej, ať jsou vydávány jeruzalémským kněžím podle jejich požadavků na každý den bez nedbalosti,
Ezd 6,10: aby mohli přinášet vonné dary, libé Bohu nebes, a modlit se za život krále a jeho synů.
Ezd 6,11: Vydal jsem též rozkaz: Každému, kdo by přestoupil tento výnos, buď vyrván trám z jeho domu a on na něm pověšen a přibit; a jeho dům ať je učiněn hnojištěm.
Ezd 6,12: Bůh, který chce, aby tam přebývalo jeho jméno, ať zničí každého krále i národ, který by vztáhl ruku a přestoupil tento výnos a zbořil by Boží dům v Jeruzalémě. Já, Dareios, jsem vydal tento rozkaz. Ať je svědomitě prováděn!"
Ezd 6,13: Tatenaj, místodržitel zaeufratský, a Šetar-bóznaj se svými druhy jednali svědomitě podle pokynů krále Dareia.
Ezd 6,14: Židovští starší stavěli a dílo se jim dařilo, jak prorokovali proroci Ageus a Zacharjáš, syn Idův. Stavbu dokončili podle rozkazu Boha Izraele a podle rozkazu Kýra, Dareia a Artaxerxa, králů perských.
Ezd 6,15: Dům byl dostavěn třetího dne měsíce adaru v šestém roce kralování krále Dareia.
Ezd 6,16: I slavili Izraelci, kněží, levité i ostatní synové přesídlenců s radostí posvěcení domu Božího.
Ezd 6,17: Při posvěcení Božího domu obětovali sto býků, dvě stě beranů, čtyři sta beránků a jako oběť za hřích celého Izraele dvanáct kozlů, podle počtu izraelských kmenů.
Ezd 6,18: Ustanovili kněze podle tříd i levity podle skupin, aby vykonávali v Jeruzalémě bohoslužbu, jak je psáno v Knize Mojžíšově.
Ezd 6,19: Potom čtrnáctého dne prvního měsíce slavili synové přesídlenců hod beránka.
Ezd 6,20: Kněží i levité se do jednoho očistili. Všichni byli čisti. Zabíjeli velikonočního beránka pro všechny syny přesídlenců, pro své bratry kněze i pro sebe.
Ezd 6,21: I jedli Izraelci, kteří se vrátili z přesídlení, i každý, kdo se k nim připojil a oddělil od nečistoty pohanů v zemi, aby se dotazoval Hospodina, Boha Izraele.
Ezd 6,22: Po sedm dní slavili s radostí slavnost nekvašených chlebů, protože Hospodin jim způsobil radost, když jim naklonil srdce asyrského krále, aby je podpořil při díle Božího domu, domu Boha Izraele.